Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

VW Touareg utáhne Boeing 747 Jumbo

Myslíte si, že VW Touareg V10 TDI je schopen utáhnout Boeing 747, obří dopravní letadlo těžké 155 tun? Teoreticky asi jen těžko, ale praxe ukázala pravý opak. Možná tomu nevěřil ani největší optimista.

Na začátku byla objednávka letištního personálu 

v anglickém Dunsfoldu, který hledal náhradu za svůj sedmdesátitunový letištní tahač. A protože si vyhlédl cenově příznivější Touareg, zrodila se akce „Touareg táhne Boeing“. Vážně míněná 

otázka – jak je na tom moderní offroad vyšší třídy s výkonem motoru, systémem pohonu 4x4 a karosérií. 



Už z výroby je Touareg dobře vybaven pro tahání přívěsů těžkých až 3,5 tuny, přičemž zatížení zadní nápravy snese až 1640 kg. Ale co když za něj připojíme místo přívěsu s lodí 155 tun těžké Jumbo s 511 m² nosné plochy,  

čtyřmi motory, 450 sedadly a trupem o velikosti bloku domu.

Předpokladem každého úspěchu je dobrá příprava. Aby Touareg s letadlem vůbec mohl pohnout, musela být nejdříve zvýšena jeho hmotnost. Zní to paradoxně, ale je nezbytně nutné celou sílu motoru převést v hnací sílu. K dovážení tomu posloužily ocelové koule a desky o hmotnosti 4345 kg, rozmístěné ve voze. Celková hmotnost 7030 kg byla rozdělená v poměru 2755:4275 kg mezi obě nápravy.

Další úpravy se týkaly už jen výměny převodovky z modelu V8 FSI s kratšími převody a ve zvýšení tlaku vzduchu sériových pneumatik Michelin na 4,5 baru. Nakonec došlo také k omezení rychlosti – nikoliv z obavy, že by snad přívěs vzlétl, ale kvůli ochraně pneumatik. Všechno ostatní, od motoru přes vzduchové pérování a systém 4x4 odpovídalo sériovému provedení.

Speciálním přívěsným zařízením byl pak Boeing připevněn k Touaregu. Z točivého momentu 750 N.m a zvoleného převodu inženýři vypočítali, že Touareg dokáže pohnout až 200 tunami.

Proti sobě tak stály 1,70 m vysoký a 4,75 m dlouhý automobil a 19,40 m vysoké a přes 70 m dlouhé letadlo, a ještě k tomu typické anglické počasí se silným deštěm a protivětrem.

Za volant usedl technik Uwe Krieghoff, nastartoval motor a ovladačem systému 4x4 nastavil polohu Low. Teď byla síla rovnoměrně rozložena mezi obě nápravy. Na automatické převodovce manuálně navolil dvojku, pomalu přidával plyn a přemýšlel, jak všech 18 kol vysokých jako člověk uvede po pohybu 155 tun.

Přesně v těchto několika málo sekundách je zapotřebí totiž největší tažná síla. Jakmile se přívěs jednou rozjede, pak už jede. Jedné, co se však hýbe, jsou otáčky motoru. Přidává více plynu a letadlo se skutečně rozjíždí. Po 150 metrech brzdí a zastavuje. Vůz nevykazuje nejmenší známky poškození.

Novou generaci Touaregu si lze nyní objednat sériově mj. také se systém stabilizace přívěsu ESP plus. Při špatném naložení nebo vysoké rychlosti účinně zabrání jeho nebezpečnému rozkmitání. Při testu se „747“ nemusel systém vůbec zasahovat, neboť největší rychlost byla 8 km/h.



JL, 27.11.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar