24 h Le Mans - třináct sekund pro Audi
Neuvěřitelně těsný výsledek 79. ročník závodu 24 hodin Le Mans vstoupí do historie. Před 250 000 diváky dokázalo Audi o necelých čtrnáct sekund porazit Peugeot, který prahnul po vítězství víc než kdy jindy. Ale ani letos se mu Audi pokořit nepodařilo.
Z napínavého závodu vzešla nakonec jako vítěz posádka Fässler, Lotterer a Tréluyer s prototypem Audi R18 TDI, který se ukázal být v prvním roce po zmenšení zdvihového objemu vznětových motorů nejrychlejším vozem v celém startovním poli. André Lotterer dokázal s časem 3 minuty 25,289 sekundy v 229. kole závodu vylepšit dokonce nejrychlejší čas dosažený v kvalifikaci.
Působivá byla rovněž spolehlivost nového Audi R18 TDI. Po celý závod nemusel ani jednou neplánovaně do boxů. Potrápil pouze problém s palivovou nádrží, neboť nebylo možné využívat celý objem 65 litrů.
Proto si musel Lotterer vybudovat v poslední fázi závodu dostatečný náskok pro další zastávku kvůli doplnění paliva, a to v extrémně náročných podmínkách s mrholením a velmi kluzkým povrchem. Lotterer úkol zvládl na jedničku a do posledního sprintu vyrazil s náskokem 7 s před druhým Peugeotem.
„Přijeli jsme, abychom zvítězili, a jsme druzí. Můj první pocit tedy nemůže být jiný než velké zklamání“, přiznává Olivier Quesnel. „Nicméně tým může být na své tři absolutně spolehlivé vozy a na technicky bezchybný závod opravdu pyšný. Naši piloti si nic nenechali ujít, jako Simon Pagenaud, který čtvrt hodiny před koncem závodu ztrácel na vítězný vůz jen přes deset vteřin.“
Peugeot 908 zvítězil v závodě 12 hodin v Sebringu i 1000 km Spa-Francorchamps a byl vlastně postaven s cílem vyhrát 24 hodin Le Mans. Druhým, třetím a čtvrtým místem potvrdil sice spolehlivost, ale na zlato to nestačilo.
Jean Todt odstartoval 79. ročník závodu 24 hodin Le Mans před zraky 249 500 diváků. Úvodní duel mezi soupeři Franckem Montagny za volantem Peugeotu Allanem McNishem v kokpitu Audi dosáhl rychlosti sprintu. McNish však po hodině havaroval, když jej přehlédl jeden z pomalejších automobilů. Safety car zasahoval více než hodinu. Jezdci s Peugeoty – Franck Montagny, Alexander Wurz a Sébastien Bourdais v tom okamžiku zaujímali 3. až 5. místo. Následně se Wurz pustil do boje a probojoval se na druhé místo. Rozfázováním zastávek vedoucích vozů v boxech se Rakušan dostal do vedení poprvé ve 37. kole. Vzájemné střídání ve vedení mezi pěti vozy, které jedou ve stejném kole, trvá až do 22:41, kdy Mike Rockenfeller s dalším Audi opustil za velmi dramatických okolností trať před zatáčkou Indianapolis. Příčinou byl opět jeden z pomalejších jezdců, kteří se tak stávají postrachem pilotů rychlých prototypů. Na trať musel opět safety cars na dvě a půl hodiny, než byla opravena poškozená svodidla. Během noci zajeli Bourdais a Pagenaud, stejmně jako Sarrazin nebo Davidsson zajet vynikající časy. Měkké pneumatiky a stabilní harmonogram zastávek po 12 kolech (oproti 10 až 11 u vozů ostatních týmů) se začínaly Peugeotu vyplácet.
Při rozednění musel na krátkou dobu opět safety car, ale pak souboj mezi adepty na vítězství nabyl vrcholného tempa. Před desátou hodinou ale Wurz nedobrzdil a v zatáčce Indianapolis narazil do bariéry a vylomil si přední kolo. Dvojitý vítěz závodu musel do boxu, kde mu mechanici během 9 minut vyměnili přední pravou poloosu, a na trať vyjížděl na 4. místě. V 11 hodin začalo mrholit. Díky obezřetnější volbě pneumatik, umožnili inženýři Peugeot Sport Simonu Pagenaudovi stáhnout náskok Andrého Lotterera pod 30 sekund.
Závěrem závodu se mezi vedoucími vozy rozpoutal strhující duel. V půl třetí oba vedoucí vozy Audi i Peugeot zajely současně na poslední zastávku do boxu. Pagenaud si nechal pneumatiky Michelin, Lotterer obul na jednu nápravu nové. Oba rivalové vyjeli z boxů s odstupem méně než 10 vteřin. Lotterer využil svých nových pneumatik, zvýšil náskok a dojel si pro vítězství. Peugeot se svými vozy obsadil druhé, třetí a čtvrté místo. Peugeot 908 HDi FAP týmu Oreca doplňuje nejsevřenější řadu v historii 24 hodin Le Mans 5. místem.
JL, 14.6.2011
Působivá byla rovněž spolehlivost nového Audi R18 TDI. Po celý závod nemusel ani jednou neplánovaně do boxů. Potrápil pouze problém s palivovou nádrží, neboť nebylo možné využívat celý objem 65 litrů.
Proto si musel Lotterer vybudovat v poslední fázi závodu dostatečný náskok pro další zastávku kvůli doplnění paliva, a to v extrémně náročných podmínkách s mrholením a velmi kluzkým povrchem. Lotterer úkol zvládl na jedničku a do posledního sprintu vyrazil s náskokem 7 s před druhým Peugeotem.
„Přijeli jsme, abychom zvítězili, a jsme druzí. Můj první pocit tedy nemůže být jiný než velké zklamání“, přiznává Olivier Quesnel. „Nicméně tým může být na své tři absolutně spolehlivé vozy a na technicky bezchybný závod opravdu pyšný. Naši piloti si nic nenechali ujít, jako Simon Pagenaud, který čtvrt hodiny před koncem závodu ztrácel na vítězný vůz jen přes deset vteřin.“
Peugeot 908 zvítězil v závodě 12 hodin v Sebringu i 1000 km Spa-Francorchamps a byl vlastně postaven s cílem vyhrát 24 hodin Le Mans. Druhým, třetím a čtvrtým místem potvrdil sice spolehlivost, ale na zlato to nestačilo.
Jean Todt odstartoval 79. ročník závodu 24 hodin Le Mans před zraky 249 500 diváků. Úvodní duel mezi soupeři Franckem Montagny za volantem Peugeotu Allanem McNishem v kokpitu Audi dosáhl rychlosti sprintu. McNish však po hodině havaroval, když jej přehlédl jeden z pomalejších automobilů. Safety car zasahoval více než hodinu. Jezdci s Peugeoty – Franck Montagny, Alexander Wurz a Sébastien Bourdais v tom okamžiku zaujímali 3. až 5. místo. Následně se Wurz pustil do boje a probojoval se na druhé místo. Rozfázováním zastávek vedoucích vozů v boxech se Rakušan dostal do vedení poprvé ve 37. kole. Vzájemné střídání ve vedení mezi pěti vozy, které jedou ve stejném kole, trvá až do 22:41, kdy Mike Rockenfeller s dalším Audi opustil za velmi dramatických okolností trať před zatáčkou Indianapolis. Příčinou byl opět jeden z pomalejších jezdců, kteří se tak stávají postrachem pilotů rychlých prototypů. Na trať musel opět safety cars na dvě a půl hodiny, než byla opravena poškozená svodidla. Během noci zajeli Bourdais a Pagenaud, stejmně jako Sarrazin nebo Davidsson zajet vynikající časy. Měkké pneumatiky a stabilní harmonogram zastávek po 12 kolech (oproti 10 až 11 u vozů ostatních týmů) se začínaly Peugeotu vyplácet.
Při rozednění musel na krátkou dobu opět safety car, ale pak souboj mezi adepty na vítězství nabyl vrcholného tempa. Před desátou hodinou ale Wurz nedobrzdil a v zatáčce Indianapolis narazil do bariéry a vylomil si přední kolo. Dvojitý vítěz závodu musel do boxu, kde mu mechanici během 9 minut vyměnili přední pravou poloosu, a na trať vyjížděl na 4. místě. V 11 hodin začalo mrholit. Díky obezřetnější volbě pneumatik, umožnili inženýři Peugeot Sport Simonu Pagenaudovi stáhnout náskok Andrého Lotterera pod 30 sekund.
Závěrem závodu se mezi vedoucími vozy rozpoutal strhující duel. V půl třetí oba vedoucí vozy Audi i Peugeot zajely současně na poslední zastávku do boxu. Pagenaud si nechal pneumatiky Michelin, Lotterer obul na jednu nápravu nové. Oba rivalové vyjeli z boxů s odstupem méně než 10 vteřin. Lotterer využil svých nových pneumatik, zvýšil náskok a dojel si pro vítězství. Peugeot se svými vozy obsadil druhé, třetí a čtvrté místo. Peugeot 908 HDi FAP týmu Oreca doplňuje nejsevřenější řadu v historii 24 hodin Le Mans 5. místem.
1.Fassler/Lotterer/Treluyer | Audi R18 TDI | 355 kol | 24:02’21’’525 |
2.Bourdais/Lamy/Pagenaud | Peugeot 908 | 355 | + 13’’854 |
3.Minassion/Montagny/Sarrazin | Peugeot 908 | -2 kola | |
4.Davidson/Gené/Wurz | Peugeot 908 | -4 kola | |
5.Duval/Lapierre/Panis | Peugeot 908 | - 16 kol | |
6.Jani/Prost/Bleekemolen | Lola Toyota | - 17 kol | |
7.Ickx/Martin/Leinders | Lola Aston Martin | - 27 kol |
JL, 14.6.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout