24 hodin Le Mans - triumf pro Audi
Už podeváté zvítězilo Audi v legendárním závodě 24 h Le Mans, a tím se v historických statistikách dotáhla na značku Ferrari. Pouze Porsche má na svém kontě více vítězství v klasickém francouzském vytrvalostním závodě.
V letošním 78. ročníku byly opět rozhodujícími faktory hospodárnost a spolehlivost, v nichž vyniká právě Audi. Tři vozy Audi R15 TDI nasazené týmem Audi Sport Team Joest ujely závod bez nejmenších technických problémů a v nejrychlejším závodě 24 h Le Mans všech dob obsadily první tři místa. Po letech 2000, 2002 a 2004 je to již počtvrté, co se Audi podařilo v Le Mans obsadit všechny stupně vítězů.
„Byl to jeden z nejnapínavějších závodů v historii a bezpochyby nejcennější vítězství, jakého dosáhla po největší bitvě. Peugeot byl skvělým soupeřem, který nás donutil vydat ze sebe všechno. Francouzský tým si za to zasluhuje náš respekt,“ řekl Rupert Stadler, předseda představenstva společnosti Audi AG.
Celkově devátý triumf umožnilo nové technické řešení, které Audi Sport vyvíjel v přísném utajení v průběhu posledních tří let. Tajemstvím úspěchu je motor V10 TDI závodního vozu Audi R15 TDI přeplňovaný turbodmychadlem s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek VTG (Variable Turbine Geometry), který dosahuje výkonu přibližně 440 kW.
Turbodmychadla VTG jsou standardní součástí sériově vyráběných motorů Audi TDI. Jejich nasazení v Le Mans přineslo inženýrům cenné zkušenosti pro další vývoj techniky přeplňování pro menší a velmi úsporné přeplňované motory. V Le Mans se potýkají s teplotami nad 1000 °C, které se u dosud vyráběných sériových motorů nevyskytují.
V roce 2010 byly nároky na vznětové motory mimořádně vysoké kvůli novým restrikcím v závodních předpisech. „Dosažení vyššího výkonu bez ztráty spolehlivosti bylo obrovskou výzvou, s níž si náš tým poradil vynikajícím způsobem,“ řekl Dr. Wolfgang Ullrich, šéf oddělení Audi Motorsport, po závodě. „V letošním závodě jsme nevyužili celý potenciál motoru V10 TDI, abychom si mohli být jisti absolutní spolehlivostí. Z toho důvodu nám bylo již před závodem jasné, že nebudeme mít nejrychlejší vůz. Místo toho jsme vsadili na spolehlivost a hospodárnost. Vývojovým cílem pro R15 plus bylo snížení spotřeby o 20 procent, a toho jsme dosáhli.“
Jezdci Timo Bernhard (Německo), Romain Dumas (Francie) a Mike Rockenfeller (Německo) ujeli s vítězným Audi R15 TDI celkově 397 kol za 24 hodin. To znamená, že s ujetou vzdáleností 5410 kilometrů překonali rekord, který v roce 1971 stanovili Dr. Helmut Marko a Gijs van Lennep s Porsche 917. Starý rekord byl považován za nepřekonatelný, protože rovinka Hunaudières neměla tehdy žádné šikany.
Timo Bernhard, Romain Dumas a Mike Rockenfeller odjeli celý závod bez jediné chyby, což jim přineslo první vítězství v Le Mans. Kromě pomalé ztráty tlaku v pneumatice krátce před cílem a upadlého zpětného zrcátka probíhal závod pro vítěznou posádku bez problémů. Druhé místo obsadili Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Treluyer, na jejichž vozu R15 TDI musela být dvakrát měněna přední část karoserie po kontaktech s bariérami na trati.
Vítězové z roku 2008 – Dindo Capello, Tom Kristensen a Allan McNish, byli v úvodu nejlépe umístěným týmem Audi, ale pak je postihla smůla. Kristensen se musel vyhnout pomalému vozu kategorie GT2 a v důsledku toho skončil v bariéře, ale po rychlé opravě se propracovali na vedoucí skupinku a dostali se na stupně vítězů.
Waterloo pro Peugeot
V roce 2009 obsadil Peugeot první dvě místa, a tak přijel odhodlaný přijmout výzvu, kterou 24 hodin Le Mans představuje. Už během kvalifikačních jízd se Peugeot 908 HDi FAP zajel, čtvrtý rok po sobě, pole position, což doplnil úspěšný hattrick dalších tří vozů Peugeot, a tak první řady na startu patřily čtyřech vozů Peugeot.
V sobotu v 15 hodin vyrazilo kvarteto vozů Peugeot vyrazily do závodu a první tři hodiny se držely všechny v čele. V 17:28 h byl kvůli poškození zavěšení vyřazen vůz posádky Bourdais, Lamy a Pagenaud.
Jeho místo v čele závodu vystřídaly tři zbývající vozy Peugeot. Po setmění se ale vůz se startovním čísle 1 – Davidsona, Gené a Wurze zdržel kvůli výměně startéru s alternátorem a do čela se dostala „dvojka“ s posádkou Minassian, Montagny a Sarrazin. Na první pozici vydržel nejdéle, ale po rozednění ho ale vyřadila závada na motoru.
Peugeot pak přesunul své naděje na vůz s číslem 1, který se dvě hodiny před cílem prodral do kontaktu s oběma vedoucími vozy Audi, ale nakonec musel také odstoupit pro závadu motoru. Tím však smůla neskončila. Těsně před zahájením poslední hodiny, v době kdy zajel nejrychlejší kolo v závodě, musel pro technické problémy odstoupit i Peugeot stáje Oreca. „Za celou dobu, co 908 HDi FAP závodí, jsme se nikdy s podobnými závadami motoru nesetkali. Ihned po návratu do Vélizy zjistíme, co je způsobilo,“ prohlásil technický ředitel týmu Peugeot Sport Bruno Famin.
JL, 15.6.2010
„Byl to jeden z nejnapínavějších závodů v historii a bezpochyby nejcennější vítězství, jakého dosáhla po největší bitvě. Peugeot byl skvělým soupeřem, který nás donutil vydat ze sebe všechno. Francouzský tým si za to zasluhuje náš respekt,“ řekl Rupert Stadler, předseda představenstva společnosti Audi AG.
Celkově devátý triumf umožnilo nové technické řešení, které Audi Sport vyvíjel v přísném utajení v průběhu posledních tří let. Tajemstvím úspěchu je motor V10 TDI závodního vozu Audi R15 TDI přeplňovaný turbodmychadlem s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek VTG (Variable Turbine Geometry), který dosahuje výkonu přibližně 440 kW.
Turbodmychadla VTG jsou standardní součástí sériově vyráběných motorů Audi TDI. Jejich nasazení v Le Mans přineslo inženýrům cenné zkušenosti pro další vývoj techniky přeplňování pro menší a velmi úsporné přeplňované motory. V Le Mans se potýkají s teplotami nad 1000 °C, které se u dosud vyráběných sériových motorů nevyskytují.
V roce 2010 byly nároky na vznětové motory mimořádně vysoké kvůli novým restrikcím v závodních předpisech. „Dosažení vyššího výkonu bez ztráty spolehlivosti bylo obrovskou výzvou, s níž si náš tým poradil vynikajícím způsobem,“ řekl Dr. Wolfgang Ullrich, šéf oddělení Audi Motorsport, po závodě. „V letošním závodě jsme nevyužili celý potenciál motoru V10 TDI, abychom si mohli být jisti absolutní spolehlivostí. Z toho důvodu nám bylo již před závodem jasné, že nebudeme mít nejrychlejší vůz. Místo toho jsme vsadili na spolehlivost a hospodárnost. Vývojovým cílem pro R15 plus bylo snížení spotřeby o 20 procent, a toho jsme dosáhli.“
Jezdci Timo Bernhard (Německo), Romain Dumas (Francie) a Mike Rockenfeller (Německo) ujeli s vítězným Audi R15 TDI celkově 397 kol za 24 hodin. To znamená, že s ujetou vzdáleností 5410 kilometrů překonali rekord, který v roce 1971 stanovili Dr. Helmut Marko a Gijs van Lennep s Porsche 917. Starý rekord byl považován za nepřekonatelný, protože rovinka Hunaudières neměla tehdy žádné šikany.
Timo Bernhard, Romain Dumas a Mike Rockenfeller odjeli celý závod bez jediné chyby, což jim přineslo první vítězství v Le Mans. Kromě pomalé ztráty tlaku v pneumatice krátce před cílem a upadlého zpětného zrcátka probíhal závod pro vítěznou posádku bez problémů. Druhé místo obsadili Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Treluyer, na jejichž vozu R15 TDI musela být dvakrát měněna přední část karoserie po kontaktech s bariérami na trati.
Vítězové z roku 2008 – Dindo Capello, Tom Kristensen a Allan McNish, byli v úvodu nejlépe umístěným týmem Audi, ale pak je postihla smůla. Kristensen se musel vyhnout pomalému vozu kategorie GT2 a v důsledku toho skončil v bariéře, ale po rychlé opravě se propracovali na vedoucí skupinku a dostali se na stupně vítězů.
Waterloo pro Peugeot
V roce 2009 obsadil Peugeot první dvě místa, a tak přijel odhodlaný přijmout výzvu, kterou 24 hodin Le Mans představuje. Už během kvalifikačních jízd se Peugeot 908 HDi FAP zajel, čtvrtý rok po sobě, pole position, což doplnil úspěšný hattrick dalších tří vozů Peugeot, a tak první řady na startu patřily čtyřech vozů Peugeot.
V sobotu v 15 hodin vyrazilo kvarteto vozů Peugeot vyrazily do závodu a první tři hodiny se držely všechny v čele. V 17:28 h byl kvůli poškození zavěšení vyřazen vůz posádky Bourdais, Lamy a Pagenaud.
Jeho místo v čele závodu vystřídaly tři zbývající vozy Peugeot. Po setmění se ale vůz se startovním čísle 1 – Davidsona, Gené a Wurze zdržel kvůli výměně startéru s alternátorem a do čela se dostala „dvojka“ s posádkou Minassian, Montagny a Sarrazin. Na první pozici vydržel nejdéle, ale po rozednění ho ale vyřadila závada na motoru.
Peugeot pak přesunul své naděje na vůz s číslem 1, který se dvě hodiny před cílem prodral do kontaktu s oběma vedoucími vozy Audi, ale nakonec musel také odstoupit pro závadu motoru. Tím však smůla neskončila. Těsně před zahájením poslední hodiny, v době kdy zajel nejrychlejší kolo v závodě, musel pro technické problémy odstoupit i Peugeot stáje Oreca. „Za celou dobu, co 908 HDi FAP závodí, jsme se nikdy s podobnými závadami motoru nesetkali. Ihned po návratu do Vélizy zjistíme, co je způsobilo,“ prohlásil technický ředitel týmu Peugeot Sport Bruno Famin.
1.Bernhard/Dumas/Rockenfeller | Audi R15 TDI | LMP1 | 397 |
2.Fässler/Lotterer/Treluyer | Audi R15 TDI | LMP1 | 396 |
3.Capello/Kristensen/McNish | Audi R15 TDI | LMP1 | 394 |
4.Ayari/André/Meyrick | Oreca 01-AIM | LMP1 | 369 |
5.Leventis/Watts/Kane | HPD ARX.01 | LMP2 | 367 |
6.Fernandez/Mücke/Primat | Lola-Aston Martin | LMP1 | 365 |
7.Lahaye/Moreau/Charouz | Pescarolo-Judd | LMP2 | 361 |
8.Erdos/Newton/Wallace | Lola-HPD Coupe | LMP2 | 358 |
9.Nicolet/Hein/Yvon | Pescarolo-Judd | LMP2 | 341 |
10.Ojjeh/Greaves/Chalandon | Ginetta 09S-Zytek | LMP2 | 341 |
JL, 15.6.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout