Jarek Janiš vyzkoušel Formuli Student
Českou republiku bude v projektu Formula Student reprezentovat univerzitní tým ČVUT v Praze, složený zhruba ze třiceti studentů. Podstatou projektu je vývoj a konstrukce vlastního formulového vozu, s nímž se tým zúčastní mezinárodní soutěže v Německu.
Ve chvíli, kdy byl monopost zkonstruován a připraven k testům, tým oslovil právě Jarka Janiše jako profesionálního závodníka s žádostí o odbornou konzultaci. Testování se uskutečnilo na bývalém letišti nedaleko Prahy. Jarek Janiš byl nejdříve seznámen s konstrukcí vozu, jeho technickými i výkonovými parametry, potom usedl do formule, aby se seznámil s jízdními vlastnostmi vozu.
Po ukončení zkušební jízdy zhodnotil možnosti monopostu, upozornil na nedostatky a navrhl několik možností, jak vůz zrychlit. Studentům, kteří budou formuli na závodech řídit, přispěl cennými radami, jak vůz efektivněji pilotovat. Přítomným studentům vysvětlil rozdíly mezi nastavením vozu na mokro a sucho, jak fungují pneumatiky i možnosti nastavení podvozku.
Jarek Janiš: „Překvapilo mě, jak rychlý vůz dokázal studentský tým vytvořit. Je mi jasné, že vývoj i možnosti při konstrukci významně ovlivnil omezený rozpočet týmu. S monoposty, jejichž pořizovací cena se pohybuje v úplně jiných cenových relacích, se samozřejmě Formule Student nedá srovnat. Přesto jsem musel po krátkém svezení celý tým pochválit, protože na ryze amatérské úrovni postavili rychlý a zábavný vůz. Ještě je na něm spousta práce, přesto věřím, že mohou Českou republiku úspěšně reprezentovat.“
Formule Student
Jde o mezinárodní univerzitní projekt studentů technických škol z celého světa, jehož cílem je stavba formulového vozu, který musí splňovat předepsaná pravidla (např. cenu pod 25 000 USD, min. rozvor, max. objem motoru, bezpečnostní kritéria apod.).
Univerzitní tým CTU CarTech složený ze studentů ČVUT v Praze startuje v těchto dnech na německém okruhu Hockenheim, kde jako první tým z ČR v této soutěži, změří síly s dalšími 77 týmy z celého světa.
Na soutěži soupeří týmy univerzit ve statických a dynamických disciplínách. Ve statických se hodnotí např. technická úroveň vozidla. V dynamické se formule konečně dostane na dráhu. Vozy a jezdci – studenti se utkají ve sprintu na 75 metrů (rekord je 3,75 s, , projetí osmičky (test vyladění vozidla pro průjezd zatáčkou), sprintu na 1 kolo a v závodě endurance na 22 kilometrů, kde se v půlce piloti vystřídají.
Celkové hodnocení je součtem bodů ze obou částí, přičemž dynamické soutěže činí asi 60 procent možných bodů.
Vůz FS01 pohání motocyklový motor Yamaha YZF R6 uložený před zadní nápravou a vybavený restriktorem v sání, omezující výkon. Moderní elektronika umožňuje robotizované řazení převodových stupňů a kontrolu trakce. Náklady na stavbu, provoz, vybavení týmu a účast v závodě dosahují výše okolo 1 250 000 Kč.
JL, 6.8.2009
Po ukončení zkušební jízdy zhodnotil možnosti monopostu, upozornil na nedostatky a navrhl několik možností, jak vůz zrychlit. Studentům, kteří budou formuli na závodech řídit, přispěl cennými radami, jak vůz efektivněji pilotovat. Přítomným studentům vysvětlil rozdíly mezi nastavením vozu na mokro a sucho, jak fungují pneumatiky i možnosti nastavení podvozku.
Jarek Janiš: „Překvapilo mě, jak rychlý vůz dokázal studentský tým vytvořit. Je mi jasné, že vývoj i možnosti při konstrukci významně ovlivnil omezený rozpočet týmu. S monoposty, jejichž pořizovací cena se pohybuje v úplně jiných cenových relacích, se samozřejmě Formule Student nedá srovnat. Přesto jsem musel po krátkém svezení celý tým pochválit, protože na ryze amatérské úrovni postavili rychlý a zábavný vůz. Ještě je na něm spousta práce, přesto věřím, že mohou Českou republiku úspěšně reprezentovat.“
Formule Student
Jde o mezinárodní univerzitní projekt studentů technických škol z celého světa, jehož cílem je stavba formulového vozu, který musí splňovat předepsaná pravidla (např. cenu pod 25 000 USD, min. rozvor, max. objem motoru, bezpečnostní kritéria apod.).
Univerzitní tým CTU CarTech složený ze studentů ČVUT v Praze startuje v těchto dnech na německém okruhu Hockenheim, kde jako první tým z ČR v této soutěži, změří síly s dalšími 77 týmy z celého světa.
Na soutěži soupeří týmy univerzit ve statických a dynamických disciplínách. Ve statických se hodnotí např. technická úroveň vozidla. V dynamické se formule konečně dostane na dráhu. Vozy a jezdci – studenti se utkají ve sprintu na 75 metrů (rekord je 3,75 s, , projetí osmičky (test vyladění vozidla pro průjezd zatáčkou), sprintu na 1 kolo a v závodě endurance na 22 kilometrů, kde se v půlce piloti vystřídají.
Celkové hodnocení je součtem bodů ze obou částí, přičemž dynamické soutěže činí asi 60 procent možných bodů.
Vůz FS01 pohání motocyklový motor Yamaha YZF R6 uložený před zadní nápravou a vybavený restriktorem v sání, omezující výkon. Moderní elektronika umožňuje robotizované řazení převodových stupňů a kontrolu trakce. Náklady na stavbu, provoz, vybavení týmu a účast v závodě dosahují výše okolo 1 250 000 Kč.
JL, 6.8.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout