Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot před 24 h Le Mans

Závod 24 hodin Le Mans není jen nejdůležitější událostí roku pro tým Peugeot Total, ale je to mimořádná událost pro celý motoristický svět. Jde o nepředvídatelný a někdy nemilosrdný, ale legendární závod, který si vyžaduje pečlivou přípravu.

Cílem tří nových vozů Peugeot 908, které se objeví na startu, je zopakovat úspěch z roku 2009. Pokoření jedinečné trati představuje neuvěřitelnou výzvu, která vyžaduje pečlivou a přísnou přípravu. Peugeot zde v minulosti třikrát zvítězil: v roce 1992 a 1993 s vozem 905 s benzínovým motorem a v roce 2009 s naftovým modelem 908 HDi FAP.
„Náš program je zacílen na tento závod,“ vysvětluje ředitel divize Peugeot Sport Olivier Quesnel. „Le Mans je magický, legendární závod. Závod, kde nic není jasné předem. Díky tomu je prohra strašná a vítězství neuvěřitelné. Jako každý rok jsme i letos udělali vše, co je v našich silách, abychom se mohli prezentovat s co nejkvalitnějším vozem a s připraveným týmem.“
Technici divize Peugeot Sport se ihned po vítězství v závodě 24 hodin Le Mans 2009 pustili do práce na novém voze, který musí splňovat nové předpisy platné od letošního roku. Motor V8 HDi FAP zaburácel ve zkušebně v dílnách ve Velizy poprvé 25. ledna 2010. O šest měsíců později se vůz, který byl v únoru představen pod označením 908, poprvé rozjel po testovacím okruhu skupiny PSA.
Od té doby absolvoval 15 testovacích jízd, z toho 7 vytrvalostních, a najel 45 000 km. Vozy se projely po okruzích v Aragonu, Le Castellet, Monze, Sebringu, Magny-Cours a v Le Mans. Zúčastnily se závodu 12 h Sebringu a ve Spa-Francorchamps, kde obsadil první dvě místa.
„Po prvních letošních závodech je jasné, že rozdíly mezi námi a konkurencí jsou velmi malé a ze změn pravidel, k nimž došlo nedlouho před závodem 24 hodin Le Mans, pravděpodobně vzejde velmi vyrovnaný a těžký závod,“ řekl Bruno Famin.
„Opět jsme zvolili koncepci zavřeného prototypu, protože mezi otevřeným a zavřeným vozem není žádný velký aerodynamický rozdíl. Z hlediska motoru jsme využili naši dobrou zkušenost se vznětovým přeplňovaným V8, jehož vlastnosti se podobají V12. Úhel byl kvůli optimalizaci rovnováhy snížen ze 100° u V12 na 90°. Motor V8 HDi FAP 3.7 dosahuje výkonu 550 k. Kvůli výraznému snížení výkonu, které si vyžádaly nové předpisy, bylo nutné snížit aerodynamický odpor. S naším partnerem firmou Michelin jsme vyvinuli zvláštní sadu pneumatik.“


Tři špičkové posádky
Všech devět pilotů týmu Peugeot Total závodilo v barvách týmu i v roce 2010 a patří mezi nejlepší jezdce vytrvalostních závodů Alexander Wurz dosáhl ze všech pilotů Peugeot v Le Mans nejvíc úspěchů. Ze čtyř startů sklidil dvě vítězství: v roce 1996 s týmem TWR a v roce 2009 s Peugeotem. Rakouský jezdec je stále nejmladším vítězem v historii závodu. Tyto 3 posádky doplňuje rezervní pilot Jean-Karl Vernay. Letošního závodu se zúčastní i čtvrtý Peugeot 908 HDi FAP, který bude svěřen týmu Oreca-Matmut. Trio Panis-Lapierre-Duval zvítězilo v závodě 12 h Sebringu.


Peugeot 908 č. 7
Alexander Wurz (AUT) – Marc Gené (ESP) – Anthony Davidson (GBR)


Peugeot 908 č. 8
Franck Montagny (FRA) – Stéphane Sarrazin (FRA) – Nicolas Minassian (FRA)


Peugeot 908 č. 9
Sébastien Bourdais (FRA) – Pedro Lamy (POR) – Simon Pagenaud (FRA)


Závod 24 hodin Le Mans je poprvé součástí šampionátu ILMC (Intercontinental Le Mans Cup). Po 12 h Sebringu (USA), který se jel v březnu, a 1000 km Le Spa (Belgie) je Peugeoet se 17 bodovým náskokem v čele hodnocení konstruktérů a Peugeot Total zůstává na prvním místě v hodnocení týmů (+ 8 bodů).


JL,3.6.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar