Škoda vyhrála ve Skotsku a je mistrem IRC
Skotská rally má pro značku Škoda sladkou příchuť – premiérové vítězství v šampionátu IRC slaví posádka Andreas Mikkelsen/Ola Floene z týmu Škoda UK Motorsport na továrně připravené Fabii Super 2000. Společně s druhým místem Juho Hänninena si Škoda zajistila titul v hodnocení značek IRC
Druhá tovární posádka Jan Kopecký/Petr Starý skončila po spolehlivém výkonu na pátém místě. O titul mezi jezdci může ještě bojovat šest jezdců. Soutěž ve Skotsku byla poprvé v historii seriálu IRC hodnocena bodovým koeficientem (1.5x). Vidina vyššího zisku bodů přilákala kompletní špičku IRC – chyběl pouze Freddy Loix. Soutěž byla rozdělena do tří dnů a všechny provázelo typické skotské počasí – vlhko, větrno a zejména v sobotu vytrvalý déšť. Tratě byly rozmoklé a plné bláta, poslední rychlostní zkouška sobotního dne musela být dokonce z důvodu nesjízdnosti zrušena.
První polovina soutěže byla poznamenána havárií do té doby vedoucího Guy Wilkse na Peugeotu v páté zkoušce. Do čela se dostal díky skvělé a konstantně rychlé jízdě Mikkelsen s Fabií Super 2000 a svůj náskok do konce soutěže s přehledem navyšoval. Na rozmáčených skotských tratích nebyl prostor pro chybu a piloti továrního týmu Škoda zvolili opatrnější taktiku. Juho Hänninen hledal v počátku soutěže rytmus, figuroval místy až na páté pozici, v druhé polovině soutěže však zrychlil a dílčími nejrychlejšími časy se probojoval na druhé místo. Týmový kolega Jan Kopecký jel skotskou rally poprvé a po celou soutěž se potýkal s náročnými podmínkami rozbité tratě. Páté místo je po vyrovnané jízdě výsledkem, který se Kopeckému započítává do hodnocení šampionátu, kterému před poslední soutěží na Kypru vévodí.
Třetí místo pro Peugeot
„Tak obtížnou rally na šotolině jsem v životě nejel,“ přiznal Bryan Bouffier, jehož hrdost za konečné třetí místo převážila zklamání nad ztrátou sobotního druhého místa. „Úseky byly nesmírně obtížné, především nedělní rychlostní zkoušky s nesčetnými zatáčkami, kde nebylo nic vidět, špatnou přilnavostí a strašlivě zničeným povrchem, hlavně při druhém průjezdu. Neustále se musí měnit tempo jízdy a dávat pozor na nejhorší úseky. Bylo to všechno hodně těžké.“
Pilot týmu Peugeot Francie přišel o své sobotní průběžné druhé místo v neděli dopoledne. Kvůli nehodě v RZ 12 přišel o naději ho získat zpět. „Brzdová hadice nevydržela, pravděpodobně ji roztrhl kámen. Při sjíždění kopce jsem prošlápl pedál až k podlaze. Nějakým způsobem se mi podařilo udržet si kontrolu nad vozem a erzetu dokončil. Na následném silničním úseku jsem hadici odstranil a pokračovali jsme s brzdami jen u tří kol.“ i za těchto obtížných podmínek se Bryanu Bouffierovi podařilo zajet druhý nejlepší čas a zajistit si místo na stupních vítězů, i když dostali desetivteřinový trest za pozdní příjezd kvůli opravě.
Thierry Neuville dokončil závod na šestém místě. „V neděli jsem začal dobře, v RZ9 jsem zajel čtvrtý nejlepší čas. Pak se ale všechno zkazilo. Za vrcholem jedné zatáčky byl ukrytý kámen, najel jsem na něj v plné rychlosti a otočil jsem se do protisměru. Ztratil jsem asi minutu. Další měřené úseky byly tak složité, že jsem se rozhodl soustředit se na udržení pozice, kromě posledních dvou úseků po městě, kde jsem musel 6. místo přenechat Gardemeistrovi.“ Thierry se propadl až na osmé místo, ale podařilo se mu posunout se o dvě ztracená místa vpřed, když vyhrál dvě poslední rychlostní zkoušky dne.
Slovo vítěze
Andreas Mikkelsen: „Byl to perfektní víkend. Byli jsme tak blízko vítězství v Maďarsku a ještě blíže v San Remu, ale nemohli jsme si zvolit lepší místo na první triumf v IRC než na domácí půdě Škoda UK. Loni jsem si trať ve Skotsku hodně užíval, ale podmínky byly od letošních odlišné. Rychlostní zkoušky byly letos hodně mokré, klouzavé a hodně bahnité. Bylo jednoduché udělat chybu a jsem rád, že jsme jeli takto rychle během celého víkendu. Já i Ola jsme opravdu šťastní, že jsme zde uspěli.“
Šampionát IRC vyvrcholí poslední soutěží na Kypru první listopadový víkend. Je hodnocená dvojnásobným počtem bodů a rozhodnutí o letošních šampionech IRC v kategorii jezdců padne právě tam.
Pořadí IRC před poslední soutěží:
Hodnotí se sedm nejlepších soutěží
JL, 11.10.2011
První polovina soutěže byla poznamenána havárií do té doby vedoucího Guy Wilkse na Peugeotu v páté zkoušce. Do čela se dostal díky skvělé a konstantně rychlé jízdě Mikkelsen s Fabií Super 2000 a svůj náskok do konce soutěže s přehledem navyšoval. Na rozmáčených skotských tratích nebyl prostor pro chybu a piloti továrního týmu Škoda zvolili opatrnější taktiku. Juho Hänninen hledal v počátku soutěže rytmus, figuroval místy až na páté pozici, v druhé polovině soutěže však zrychlil a dílčími nejrychlejšími časy se probojoval na druhé místo. Týmový kolega Jan Kopecký jel skotskou rally poprvé a po celou soutěž se potýkal s náročnými podmínkami rozbité tratě. Páté místo je po vyrovnané jízdě výsledkem, který se Kopeckému započítává do hodnocení šampionátu, kterému před poslední soutěží na Kypru vévodí.
Třetí místo pro Peugeot
„Tak obtížnou rally na šotolině jsem v životě nejel,“ přiznal Bryan Bouffier, jehož hrdost za konečné třetí místo převážila zklamání nad ztrátou sobotního druhého místa. „Úseky byly nesmírně obtížné, především nedělní rychlostní zkoušky s nesčetnými zatáčkami, kde nebylo nic vidět, špatnou přilnavostí a strašlivě zničeným povrchem, hlavně při druhém průjezdu. Neustále se musí měnit tempo jízdy a dávat pozor na nejhorší úseky. Bylo to všechno hodně těžké.“
Pilot týmu Peugeot Francie přišel o své sobotní průběžné druhé místo v neděli dopoledne. Kvůli nehodě v RZ 12 přišel o naději ho získat zpět. „Brzdová hadice nevydržela, pravděpodobně ji roztrhl kámen. Při sjíždění kopce jsem prošlápl pedál až k podlaze. Nějakým způsobem se mi podařilo udržet si kontrolu nad vozem a erzetu dokončil. Na následném silničním úseku jsem hadici odstranil a pokračovali jsme s brzdami jen u tří kol.“ i za těchto obtížných podmínek se Bryanu Bouffierovi podařilo zajet druhý nejlepší čas a zajistit si místo na stupních vítězů, i když dostali desetivteřinový trest za pozdní příjezd kvůli opravě.
Thierry Neuville dokončil závod na šestém místě. „V neděli jsem začal dobře, v RZ9 jsem zajel čtvrtý nejlepší čas. Pak se ale všechno zkazilo. Za vrcholem jedné zatáčky byl ukrytý kámen, najel jsem na něj v plné rychlosti a otočil jsem se do protisměru. Ztratil jsem asi minutu. Další měřené úseky byly tak složité, že jsem se rozhodl soustředit se na udržení pozice, kromě posledních dvou úseků po městě, kde jsem musel 6. místo přenechat Gardemeistrovi.“ Thierry se propadl až na osmé místo, ale podařilo se mu posunout se o dvě ztracená místa vpřed, když vyhrál dvě poslední rychlostní zkoušky dne.
Slovo vítěze
Andreas Mikkelsen: „Byl to perfektní víkend. Byli jsme tak blízko vítězství v Maďarsku a ještě blíže v San Remu, ale nemohli jsme si zvolit lepší místo na první triumf v IRC než na domácí půdě Škoda UK. Loni jsem si trať ve Skotsku hodně užíval, ale podmínky byly od letošních odlišné. Rychlostní zkoušky byly letos hodně mokré, klouzavé a hodně bahnité. Bylo jednoduché udělat chybu a jsem rád, že jsme jeli takto rychle během celého víkendu. Já i Ola jsme opravdu šťastní, že jsme zde uspěli.“
Šampionát IRC vyvrcholí poslední soutěží na Kypru první listopadový víkend. Je hodnocená dvojnásobným počtem bodů a rozhodnutí o letošních šampionech IRC v kategorii jezdců padne právě tam.
1.Mikkelsen – Floene | Škoda Fabia S2000 | 01:55:17.2 |
2.Hänninen – Markkula | Škoda Fabia S2000 | +00:00:26.4 |
3.Bouffier – Panseri | Peugeot 207 S2000 | +00:01:35.3 |
4.Breen – Roberts | Ford Fiesta S2000 | +00:02:05.1 |
5.Kopecký – Starý | Škoda Fabia S2000 | +00:02:11.7 |
6.Neuville – Gilsoul | Peugeot 207 S2000 | +00:03:10.4 |
7.Gardemeister – Suominen | Škoda Fabia S2000 | + 00:03:11.5 |
8.Fisher – Barritt | Ford Fiesta S2000 | + 00:04:59.9 |
9.Arai – Moscatt | Subaru Impreza R4 | +00:08:17.6 |
10.Kahle – Göbel | Škoda Fabia S2000 | +00:09:36.1 |
Pořadí IRC před poslední soutěží:
1. Kopecký | Škoda | 131 |
2. Hänninen | Škoda | 125 |
3. Neuville | Peugeot | 112 |
4. Mikkelsen | Škoda | 111,5 |
5. Bouffier | Peugeot | 110,5 |
6. Loix | Škoda | 103 |
Hodnotí se sedm nejlepších soutěží
JL, 11.10.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout