Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Tatínek by měl radost

Asi jen málokdo ví, jak velkou tradici mají u nás závody automobilů do vrchu. Skoro můžeme říct, že jsou staré jako automobil. Už v roce 1905 se ve Šternberku, po trati dnešního závodu, známé jako Ecce Homo, jela zkouška závodu Vídeň – Vratislav – Vídeň.

Na Zbraslavi se závodilo už v roce 1908, ale už před druhou světovou válkou tady byly další známé kopce jako Brno- Soběšice, Knovíz – Olšany a další. V těchto závodech sbírala vavříny také Eliška Junková, Jiří Kristián Lobkowicz a další jezdci.
V novodobé éře byla naším prvním vyslancem na evropských kopcích Miroslav Adámek s NSU TT, později Spiderem Brixner. I po letech můžeme tohoto pražského jezdce stále vídat na kopcích s věrnou kopií svého krásného NSU TT.
Na jeho úspěchy pak navázali Petr a později i Antonín Charouz- V té doby měly také závody do vrchu v Evropě vysokou sportovní úroveň a každý boj měl cenu zlata. Naši jezdci neměli v té době k dispozici zahraniční techniku, ale rozhodně se neztratili a ostudu nedělali. Nedostatek objemu a výkonu nahrazovali srdcem. A právě takový byl Petr Doležal z Lomnice nad Popelkou, který začínal se soutěžemi s bratrem Pavlem. Když se soutěže stávaly stále dražší a dražší, tak přestoupil Petr Doležal na kopce a hned se chytil. Vítězství ve třídě s vozem Škoda 130 RS byly naprostou samozřejmostí,ale mnohem cennější bylo umístění v absolutní klasifikaci, a tam se objevoval hodně vysoko. Dokázal se prosadit i mezi podstatně silnějšími automobily. Velké úspěchy slavil třeba na italských tratích, kde se scházela konkurence jako řemen a tifosi jen neradi viděli, když je porážel zahraniční jezdec. Ale Petra Doležala jednou dokonce nosili po závodě na ramenou. I přes protesty domácího jezdce byl nakonec uznán jako vítěz. V konkurenci zhruba tří stovek jezdců dojel se Škodou 130 RS na patnáctém místě. Jeho výsledky zůstaly bohužel dodnes nedoceněny, a to je škoda.
Ale komu dnes něco říká jméno Doležal. Moc jich není, i když se ve startovních listinách opět objevuje. Ale už nejde o Petra, který vloni prohrál svůj největší boj se zákeřnou nemocí, ale jeho syna Viktora. Zhruba šest let startuje s BMW 1 v Mistrovství ČR, kterému se mezi jezdci přezdívá Edda Cup, podle jeho duchovního otce Eddy Patery. Na svém kontě má už několik pěkných umístění ve třídě nad dva litry. Letos skončil zatím například čtyřikrát třetí a průběžně mu patří ..příčka ve třídě speciálů nad dva litry.
Ale tím sága rodu Doležalů zdaleka nekončí. Na posledním závodě ve Velké Chuchli jsme potkali ing. Petru Balčíkovou, která je dcerou Petra Doležala. Bývalá tanečnice skupiny UNO se nechala zlákat a vyzkoušet si jízdu v závodním vozem BMW E36. Jak sama přiznává, zatím se jen učí a žádné velké cíle si neklade. Hlavně se odreagovat od starostí běžného života. A takřka „otcovský“ dohled nad nimi má Pavel Doležal. A jestli tam seshora tatínek sleduje Viktora a Petru, tak musí mít určitě radost.


J.Lasík, 14.9.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar