Mercedes-Benz F 800 Style jako laboratoř
S automobilem výzkumného charakteru F 800 Style ukazuje Mercedes-Benz budoucnost vozu prémiové třídy z nového pohledu: pětimístná limuzína vyšší třídy kombinuje vysoce efektivní technologie pohonu s jedinečnými bezpečnostními a komfortními funkcemi i emotivním ztvárněním.
F 800 Style nabízí velkorysý vnitřní prostor s inteligentní koncepcí sedadel, ovládání a zobrazení. Nová multifunkční platforma je vhodná pro několikerý druh pohonu, lze jí využít jak pro elektrický pohon s palivovými články, umožňující dojezd téměř 600 km, tak pro nasazení Plug-in-hybridu s možností čistě elektrické jízdy do 30 kilometrů.
Při délce 4,75 metru jsou všechny komponenty pohonů (Plug-in-hybrid nebo palivové články) umístěny v prostoru motoru a na vhodných místech v oblasti podvozku. Relativně malé nároky na zastavěný prostor platí hlavně pro elektropohon s palivovými články, který byl optimalizován tak, aby vyhovoval požadavku shrnutého do dvou vlastností – kompaktní a silný. Díky minimalizaci všech komponentů bylo možné umístit celou pohonnou verzi F-CELL do přední části vozu. Kabina zůstala zachována a nabízí velkorysý prostor pro pět osob.
Hnací jednotka se skládá z benzinového V6 s přímým vstřikem benzínu o výkonu ca 220 kW(300 k) a z hybridního modulu s výkonem asi 80 kW(109 k). K dispozici je tak celkový výkon ca 300 kW(409 k). Lithium-ionový akumulátor s kapacitou větší než 10 kWh lze dobíjet na k tomu určené stanici nebo doma z běžné elektrické zásuvky. Díky hybridnímu modulu s vysokým výkonem a točivým momentem může F 800 Style jezdit ve městě na elektrický pohon.
Vysoká účinnost přesto umožňuje vozu s Plug-in hybridním pohonem jízdní výkony na úrovni sportovního vozu (0 – 100 km/h za 4,8 s, rychlost 250 km/h). Rychlostní maximum v elektrickém provozu je 120 km/h. Na 100 km spotřebuje 2,9 l/100 km.
Elektrický modul o výkonu 80 kW je integrován do skříně sedmistupňového řadícího automatu 7G-TRONIC. Lithium- ionový akumulátor je umístěn pod zadními sedadly, kde pomáhá vozu ke snížení těžiště a zaručuje vhodné vlastnosti pro ochranu posádky při nárazu.
Elektrické komponenty pohonu vozu F 800 Style s Plug-in hybridním pohonem mají větší mnohostrannost než modulární hybridní systémová stavebnice. Proto mohou být kombinovány hybridní moduly a akumulátory s různými hodnotami výkonu s benzinovými nebo naftovými motory – od aktuálního mild hybridu až po hybridy plug-in, umožňující ujet delší vzdálenosti prostřednictvím čistě elektrického pohonu. Model F 800 Style s Plug-in s vysokou výkonovou rezervou zvládá v E-modu suverénně všechny situace. S novým hybridním modulem mohla být maximální rychlost dosahovaná v elektrickém modu u vozu F 800 Style s Plug-in hybrid zvýšená na 120 km/h.
Také varianta s elektrickým pohonem s technologií palivových článků nabízí F 800 Style radost z jízdy. Asi 100 kW (136 k) elektromotor vytváří točivý moment kolem 290 Nm. Potřebný elektrický proud dodávají palivové články, kde vzniká z chemické reakce vodíku s kyslíkem.
Komponenty pohonu palivovými články pocházejí ze systémové stavebnice E-Drive, kterou MB vyvinul pro různé elektromobily. Tyto pružně využitelné komponenty se hodí pro různé konfigurace pohonu; také pro F 800 Style s pohonem zadních kol.
Palivové články jsou umístěny v přední části, zatímco kompaktní elektromotor u zadní nápravy. Za opěradly zadních sedadel uložené lithium-ionové akumulátory jsou obdobně jako čtyři nádrže pro vodík v této části vozu nejlépe chráněny před následky nehody. Dvě z nádrží mají místo ve středním tunelu mezi cestujícími, druhá dvojice pak pod zadními sedadly.
Koncept nabízí také řadu dalších technických inovací. Patří k nim nová koncepce ovládání a zobrazování a také HMI s Cam-Touch-Pad. Displej oproti běžným kombinovaným přístrojům sleduje ještě další přídavné funkce.
Zajímavou inovací jsou zadní dveře. Zatímco dveře v přední části mají konvenční způsob uchycení na A-sloupcích, jsou zadní propojeny s uvnitř zabudovaným otočným ramenem a při otevírání se posouvají dozadu. Protože jejich vedení je v těsné blízkosti karoserie, mají cestující nastupování a vystupování v úzkých parkovacích mezerách výrazně snazší. Kromě toho se vůz obešel bez sloupků B, takže při otevřených dveřích je prostor mezi sloupky A a C volně přístupný.
Lamely masky chladiče se dotýkají tubusu hvězdy Mercedesu. Spolu se širokou maskou chladiče a velkorysými vstupy vzduchu zdůrazňují také LED hlavní světlomety dynamický vzhled. Přední světlomety jsou rozčleněny do jednotlivých segmentů pro denní osvětlení, blikače a hlavní světla. Moderní techniku LED využívají také zadní svítilny vozu F 800 Style.
O vysokou úroveň komfortu je postaráno mj. využitím ušlechtilého dřeva a zajímavým interiérovým osvětlením. Na pohled je v kabině vozu patrná moderní lehkost, kde některé funkční prvky vypadají jako skulptury vznášející se v prostoru. Lehká sedadla mají skořepinu sedáku z hořčíkové slitiny a opěradlo pak z kompozitového materiálu na bázi uhlíkových vláken. Mohutná spodní část sedáku je poněkud překvapivě kryta dýhou. Pro tento účel využívají inženýři technologii vyvinutou speciálně pro dýhování třírozměrných těles. Tato 3-D metoda plošného potahování je aplikována i u dalších dřevěných prvků střední konzole, dveří a kokpitu.
F 800 Style Plug-in-Hybrid
Hybridní pohon s benzínovým motorem
Objem motoru: 3,5 l
Jmen.výkon: ca 220 kW/300 k
Jmen.výkon elektromotoru: ca 80 kW/109 k
Celkový výkon: ca 300 kW/409 k
Zrychlení 0-100 km/h: 4,8 s
Rychlost: 250 km/h
Rychlost s elektromotorem: 120 km/h
Spotřeba: 2,9 l/100 km
Dojezd s elektromotorem: 30 km
Celkový dojezd: ca 700 km
Rozměry:4738 x 1938 x 1445 mm
Rozvor kol: 2924 mm
Zavazadlový prostor: 440 l
Mercedes-Benz F 800 Style (F-CELL)
Pohon palivovými články
Jmenovitý výkon (kW/k): ca 100 kW/136 k
Jmenovitý točivý moment: ca 290 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 11 s
Rychlost: 180 km/h
Spotřeba vodíku: 0,9 kg/100 km
Dojezd: ca 600 km
JL, 10.3.2010
Při délce 4,75 metru jsou všechny komponenty pohonů (Plug-in-hybrid nebo palivové články) umístěny v prostoru motoru a na vhodných místech v oblasti podvozku. Relativně malé nároky na zastavěný prostor platí hlavně pro elektropohon s palivovými články, který byl optimalizován tak, aby vyhovoval požadavku shrnutého do dvou vlastností – kompaktní a silný. Díky minimalizaci všech komponentů bylo možné umístit celou pohonnou verzi F-CELL do přední části vozu. Kabina zůstala zachována a nabízí velkorysý prostor pro pět osob.
Hnací jednotka se skládá z benzinového V6 s přímým vstřikem benzínu o výkonu ca 220 kW(300 k) a z hybridního modulu s výkonem asi 80 kW(109 k). K dispozici je tak celkový výkon ca 300 kW(409 k). Lithium-ionový akumulátor s kapacitou větší než 10 kWh lze dobíjet na k tomu určené stanici nebo doma z běžné elektrické zásuvky. Díky hybridnímu modulu s vysokým výkonem a točivým momentem může F 800 Style jezdit ve městě na elektrický pohon.
Vysoká účinnost přesto umožňuje vozu s Plug-in hybridním pohonem jízdní výkony na úrovni sportovního vozu (0 – 100 km/h za 4,8 s, rychlost 250 km/h). Rychlostní maximum v elektrickém provozu je 120 km/h. Na 100 km spotřebuje 2,9 l/100 km.
Elektrický modul o výkonu 80 kW je integrován do skříně sedmistupňového řadícího automatu 7G-TRONIC. Lithium- ionový akumulátor je umístěn pod zadními sedadly, kde pomáhá vozu ke snížení těžiště a zaručuje vhodné vlastnosti pro ochranu posádky při nárazu.
Elektrické komponenty pohonu vozu F 800 Style s Plug-in hybridním pohonem mají větší mnohostrannost než modulární hybridní systémová stavebnice. Proto mohou být kombinovány hybridní moduly a akumulátory s různými hodnotami výkonu s benzinovými nebo naftovými motory – od aktuálního mild hybridu až po hybridy plug-in, umožňující ujet delší vzdálenosti prostřednictvím čistě elektrického pohonu. Model F 800 Style s Plug-in s vysokou výkonovou rezervou zvládá v E-modu suverénně všechny situace. S novým hybridním modulem mohla být maximální rychlost dosahovaná v elektrickém modu u vozu F 800 Style s Plug-in hybrid zvýšená na 120 km/h.
Také varianta s elektrickým pohonem s technologií palivových článků nabízí F 800 Style radost z jízdy. Asi 100 kW (136 k) elektromotor vytváří točivý moment kolem 290 Nm. Potřebný elektrický proud dodávají palivové články, kde vzniká z chemické reakce vodíku s kyslíkem.
Komponenty pohonu palivovými články pocházejí ze systémové stavebnice E-Drive, kterou MB vyvinul pro různé elektromobily. Tyto pružně využitelné komponenty se hodí pro různé konfigurace pohonu; také pro F 800 Style s pohonem zadních kol.
Palivové články jsou umístěny v přední části, zatímco kompaktní elektromotor u zadní nápravy. Za opěradly zadních sedadel uložené lithium-ionové akumulátory jsou obdobně jako čtyři nádrže pro vodík v této části vozu nejlépe chráněny před následky nehody. Dvě z nádrží mají místo ve středním tunelu mezi cestujícími, druhá dvojice pak pod zadními sedadly.
Koncept nabízí také řadu dalších technických inovací. Patří k nim nová koncepce ovládání a zobrazování a také HMI s Cam-Touch-Pad. Displej oproti běžným kombinovaným přístrojům sleduje ještě další přídavné funkce.
Zajímavou inovací jsou zadní dveře. Zatímco dveře v přední části mají konvenční způsob uchycení na A-sloupcích, jsou zadní propojeny s uvnitř zabudovaným otočným ramenem a při otevírání se posouvají dozadu. Protože jejich vedení je v těsné blízkosti karoserie, mají cestující nastupování a vystupování v úzkých parkovacích mezerách výrazně snazší. Kromě toho se vůz obešel bez sloupků B, takže při otevřených dveřích je prostor mezi sloupky A a C volně přístupný.
Lamely masky chladiče se dotýkají tubusu hvězdy Mercedesu. Spolu se širokou maskou chladiče a velkorysými vstupy vzduchu zdůrazňují také LED hlavní světlomety dynamický vzhled. Přední světlomety jsou rozčleněny do jednotlivých segmentů pro denní osvětlení, blikače a hlavní světla. Moderní techniku LED využívají také zadní svítilny vozu F 800 Style.
O vysokou úroveň komfortu je postaráno mj. využitím ušlechtilého dřeva a zajímavým interiérovým osvětlením. Na pohled je v kabině vozu patrná moderní lehkost, kde některé funkční prvky vypadají jako skulptury vznášející se v prostoru. Lehká sedadla mají skořepinu sedáku z hořčíkové slitiny a opěradlo pak z kompozitového materiálu na bázi uhlíkových vláken. Mohutná spodní část sedáku je poněkud překvapivě kryta dýhou. Pro tento účel využívají inženýři technologii vyvinutou speciálně pro dýhování třírozměrných těles. Tato 3-D metoda plošného potahování je aplikována i u dalších dřevěných prvků střední konzole, dveří a kokpitu.
F 800 Style Plug-in-Hybrid
Hybridní pohon s benzínovým motorem
Objem motoru: 3,5 l
Jmen.výkon: ca 220 kW/300 k
Jmen.výkon elektromotoru: ca 80 kW/109 k
Celkový výkon: ca 300 kW/409 k
Zrychlení 0-100 km/h: 4,8 s
Rychlost: 250 km/h
Rychlost s elektromotorem: 120 km/h
Spotřeba: 2,9 l/100 km
Dojezd s elektromotorem: 30 km
Celkový dojezd: ca 700 km
Rozměry:4738 x 1938 x 1445 mm
Rozvor kol: 2924 mm
Zavazadlový prostor: 440 l
Mercedes-Benz F 800 Style (F-CELL)
Pohon palivovými články
Jmenovitý výkon (kW/k): ca 100 kW/136 k
Jmenovitý točivý moment: ca 290 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 11 s
Rychlost: 180 km/h
Spotřeba vodíku: 0,9 kg/100 km
Dojezd: ca 600 km
JL, 10.3.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout