Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

SEAT IBE - elektrický sporťák

Kompaktní sportovní kupé SEAT dokazuje, že fascinující design a velké potěšení z jízdy nás čeká i v éře elektrické mobility. Studie SEAT IBE je sportovním a dynamickým konceptem, který využívá ekologicky čistý pohon budoucnosti.

SEAT IBE ukazuje na první pohled přitažlivé proporce klasického sportovního vozu s krátkou, nízkou a širokou karoserií s nízkou přídí. Vůz je dlouhý 3,78 m, což je o více než 25 cm méně než je Ibiza. Avšak neobvyklá šířka 1,80 m a výška jen 122 cm mu propůjčují klasické proporce sportovního vozu. Sportovní je také uspořádání dvoudveřového vozu s extrémně plochou kapotou a dozadu protaženou střechou. Krátký převis vzadu a mohutná záď, která je téměř bez převisu, podtrhují společně s 19“ koly kompaktní vzhled. Pneumatiky šíře 175 mm vypadají poměrně skromně, avšak jejich nízký valivý odpor přispívá k velké energetické účinnosti elektromobilu. Střecha sahá daleko dozadu a boční prosklení je nízké.
Oba vstupy vzduchu ve spodní části nárazníku jsou pro elektrický pohon s malými nároky na chlazení dostačující. Alternativní pohon otevřel možnosti pro radikálnější design. Vzhledem k tomu, že elektromotor včetně výkonové elektroniky zabírá jen málo místa, mohli designéři navrhnout výrazně nižší kapotu než u vozu se spalovacím motorem.
Malé kupé 2+2 nabízí velkorysý prostor i pro cestování ve čtyřech. Daleko dozadu protažená střecha zajišťuje dostatečnou výšku interiéru a k dispozici je i úložný prostor pro zavazadla.
Vůz je poháněn čistě elektricky, takže nezpůsobuje žádné lokální emise. Elektromotor je společně s výkonovou elektronikou uložen pod extrémně nízkou kapotou, zatímco sada akumulátorů Li-Ion ve velmi krátké zádi. S výkonem 75 kW a točivým momentem 200 N.m poskytuje elektrický pohon dynamiku jízdy, která rozhodně nezklame očekávání vyvolaná vnějším designem. Ve městě rozhodující sprint z 0 na 50 km/h je otázkou pouhých 3,4 s, během 6,3 s jede IBE rychlostí 80 km/h a již po 9,4 s dosáhne hranice 100 km/h. Na této dynamice se podílí nejen schopnost elektromotoru poskytovat maximální točivý moment už při nulových otáčkách, ale také nízká hmotnost konceptu SEAT IBE, který váží jen 1000 kilogramů.
Dlouhodobý jmenovitý výkon je snížen na 50 kW a největší rychlost je omezena na 160 km/h. Kapacita akumulátorů 18 kW.h pokryje každodenní potřeby mobility ve městě. Je vybaven nejmodernějšími bezpečnostními a komunikačními systémy a připraven pro komunikaci s okolím prostřednictvím technologie Car-to-X. V této budoucí informační síti si bude SEAT IBE vyměňovat data týkající se dopravní situace nebo bezpečnostních výstrah přímo s ostatními vozidly nebo dopravní strukturou.



JL, 12.3.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar