Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën ë-C4X 50 kWh - elektricky na cesty

Jedno přísloví praví, když dva dělají totéž, nemusí to být totéž. Ve skupině Stellantis to platí o Citroënu C4/C4X a Peugeotu 508. Ačkoliv oba vycházejí ze stejné platformy a používají shodné pohonné jednotky, tak je každý vzhledově jiný.

Není to tak dávno, když jsme psali, že zákazníkovi je vcelku jedno, do jakého segmentu automobil patří. Buď se mu líbí zvenku i zevnitř nebo ne. Také Citroën C4 se těžko někam řadí. Když to zjednodušíme, tak jde v podstatě o čtyřdveřové kupé s prvky sedanu a můžeme ho zařadit mezi C4 a luxusnější C5X. Oproti Peugeotu 408 je ale o něco menší, což se projeví hlavně na velikosti zavazadlového prostoru v poměru 510 proti 536 litrů. Naopak splývající záď pozitivně ovlivňuje koeficient odporu vzduchu Cx 0,29.

C4X se liší také od C4 vzhledově od prostředního sloupku dozadu, přestože rozvor 2,6 metru zůstal zachován. Ale jinak jsou si všechny tři modely hodně podobné. Zákazník má těžké rozhodování.
Přestože se střecha dozadu svažuje, tak v prostorném interiéru se pohodlně usadí osoby do 185 centimetrů. Sedadla jsou široká a pohodlná, dobře podrží tělo v zatáčkách a únavu necítíte.

Nejen nám, ale i náhodným kolemjdoucím se design líbí. Jestli jsme v úvodu napsali, že v C4X vidíme kupé, tak ve vztahu k zavazadlovému prostoru klidně můžeme prohlásit, že se blíží sedanu. To dokazuje poměrně malý nakládací otvor kufru, jehož rozměry jsou 101 x 108 cm. Vyznačuje se značnou hloubkou a pokud se vám dostanou zavazadla až k opěradlům zadních sedadel, potom je lepší odklopit je a jednoduše vyndat z interiéru, než se natahovat a riskovat pošpinění oděvu.

Několik klasických ovladačů, včetně klimatizace zůstalo zachováno, ale trochu nešťastně u levého kolena, na volantu, nebo pod infotainmentem. Na něm jsou k dispozici tlačítka rychlého přístupu, aby se ovládání zrychlilo a výrazně zjednodušilo.


Zatímco Citroën i Peugeot u modelů Berlingo a Rifter opustily všechny spalovací motory, a zůstaly jen u elektrických, tak u C4X můžeme vybírat mezi zážehovým tříválcem 1.2 PureTech ve výkonových variantách 100 k a 130 k nebo osvědčeným turbodieselem 1.5 Blue HDi se 130 k a zelení mohou zvolit elektrickou verzi. Hybrid v nabídce nenajdete.


Druhý test jsme absolvovali s elektrickou verzi kombinující synchronní elektromotor s permanentními magnety o výkonu 100 kW, točivým momentem 260 Nm s baterií o kapacitě 50 kWh, respektive využitelných 45 kWh. Výrobce deklaruje dojezd 360 kilometrů podle WLTP, my jsme dokázali ujet tři stovky kilometrů. Problém je ale stále dobíjení, neboť rychlonabíječek je jako šafránu. A ještě musíte mít štěstí, aby tam nikdo nestál. Jako u Kauflandu v Jičíně, kam přijel Němec se stejným automobilem a baterii měl nabitou jen na 20 procent, Tl se vám čekat nechce. V letním počasí se průměrná spotřeba pohybovala ani ne do 18 kWh na sto kilometrů, ale při předvídatelné jízdě klidně 17,5 kWh.


V rychlých zatáčkách se naklání, což má za následek světlá výška 16 centimetrů i nastavení podvozku s progresivními hydraulickými dorazy. Ale náklon není nikterak dramatický. Jízdní komfort je srovnatelný s jinými Citroëny například C5X.



Ceny začínají na 494 000 Kč pro 1.2 PureTech s výbavou Feel, res. 889 900 za elektrickou verzi ve stejné výbavě. Testované provedení Shine Pack stojí 989 90O Kč, tedy o 300 000 Kč víc než benzin 1.2 v automatu,


https://data.citroen.cz/web/pdf/ceniky/Cenik





Základní technické údaje

Motor: synchronní elektromotor s perm.magnety
Výkon: 100 kW při 3673 – 10 000/min
Točivý moment: 260 Nm při 300-3673/min
Kapacita baterie celková/využitelná: 50/45 kWh
Rychlost: 150 km/h
Zrychlení: 9,5 s
Dojezd: 360 km (WLTP)
Pohon: přední kola
Rozměry: 4600 x 1834 x 1525 mm
Rozvor kol: 2670 mm
Zav.prostor: 510 l
Cena: 989 900 Kč



1.2 PureTech

Pro první seznámení jsme zvolili silnější tříválec 130 k při 5500 otáčkách za minutu a s točivým momentem 230 Nm, vrcholící už v 1750 otáčkách. Kromě slabší „jedna dvojky“, která je spojena s mechanickou šestistupňovou převodovkou, jsou všechny ostatní kombinován a s osmistupňovým automatem. V poslední době testujeme vesměs automobily s automaty a klasická převodovka je svátkem. Je pravda, že jízda s automatem je komfortní, zvláště u takového modelu, jako je C4X. A ani nemusíte požívat pádla pod volantem. A skoro zbytečná je i volba jízdních režimů. Eco je sice trochu hospodárnější. Normal je ideální a sport, když se chcete povozit rychleji na okrskách. V tu chvílí je tříválec velice živý a dobře odhlučnění. Průměrná spotřeba se pohybovala kolem velice slušných 6,5 litr§ benzinu.


Motor: zážehový přeplňovaný tříválec
Objem: 1199 cm³
Výkon 96 kW (131 k) při 5500/min
Točivý moment: 230 Nm při 1750/min
Převodovka: 8EAT
Rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,4 s
Kombin.spotřeba: 5,8 l/100 km
Rozměry: 4600 x 1834 x 1525 mm
Rozvor kol: 2670 mm
Zav.prostor: 510 l
Cena: 649 900 Kč (Shine)


JL 22.8.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar