Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Jazz Crosstar e:HEV - zajímavá kombinace

Velkoprostorové automobily, kdysi velká móda, mají už delší dobu prakticky odzvoněno. Jejich úlohu přebraly SUV nebo chcete-li crossovery. Jedním z posledních mohykánů je Honda Jazz, ale jak ukazují prodejní čísla, zákaznici ji stále chtějí.

Od roku 2012, kdy se objevila první Honda Jazz (V Japonsku, USA, Číně prodávaná jako Fit), se na celém světě prodalo osmpůl milionu kusů tří generací. Odpověď, proč je o Jazz takový zájem, je poměrně jednoduchá. Pouhé čtyři metry délky poskytují nebývale velký vnitřní prostor, takřka na úrovni automobilů o stupeň většího segmentu.


Se čtvrtou generací přišla Honda hned s několika novinkami. V první řadě jde výhradně o hybridní modely, v druhé řadě obohatila modelovou řadu o verzi Crosstar Ta se oplášťováním spodní části karosérie a o 16 milimetrů větší světlou výškou (152 mm) přiblížila k dnes tolik žádaným SUV. Letos na jaře se Crosstar dočkal modernizace.


Nejnovější generace hnacího ústrojí e:HEV převzatého z CR-V se skládá ze dvou trakčních elektromotorů, úsporného zážehového motoru, automatické převodovky a tří inteligentních jízdních režimů. Díky tomu poskytuje v reálných podmínkách vysokou úroveň efektivity a kultivovanosti. Přepracování se projevilo ve zvýšení účinnosti, jízdních vlastností a výkonu. Elektromotorický zaznamenal nárůst o 10 kW (14 k), čímž se jeho celkový výkon zvýšil na 90 kW (122 k), a také u motor-generátoru vzrostl výkon o 8 kW, čímž dosáhl hodnoty 78 kW (106 k). Zážehový čtyřválec vstřikováním posílil o 7 kW a nyní dosahuje maximálního výkonu 79 kW (107 k). Točivý moment zůstává na hodnotě 131 Nm v rozmezí 4500 až 5000 otáček za minutu.

Automatická převodovka eCVT společnosti Honda byla také přepracována s cílem zlepšit plynulost a jízdní vlastností.


Elektromotor může být napájen dvěma způsoby. Při elektrickém režimu přímo z akumulátoru, pokud čtyřválec není v chodu. Nebo, a to je zajímavější, z generátoru proudem, v tom případě jde o hybridní pohon, spalovací motor pracuje v roli pohonu generátoru a auto vlastně nepohání. Pokud generátor vyrobí více proudu, než potřebuje, tak se ukládá v akumulátoru.


Třetí režim je motorový, kdy se pomocí třecí spojky propojí spalovací motor s redukčním převodem a diferenciálem přední nápravy. To se děje při rychlosti nad 70 km/h.


Při rozjezdu a malé rychlosti je využívána elektrická energie získaní z lithium-iontového akumulátoru s kapacitou 0.86 kWh. Teprve poté se připojí spalovací motor roztočí generátor s výkonem 80 kW. Jazz je tak vlastně vybaven dvěma elektromotory, jedním trakčním o výkon u 80 kW a druhým je už zmíněný generátor umístěný mezi zavazadlovým prostorem a zadními sedadly, zatímco palivová nádrže na 40 litrů je uložena pod předními sedadly.

Honda Jazz Crosstar je primárně učena pro městský provoz, však také osmdesát procent jízdy rychlostí do 40 km/h využívá elektrickou energii. Při rychlosti mezi 40 až 80 km/h je využívaná asi z 54 procent elektrická energie, zatímco hybridní režim činí 31 a spalovací motor 15 procent. Nad 80 km/h do 120 km/h se vc minimálně sedmdesáti procentech připojuje spalovací motor a o zbytek se podělí elektrický a hybridní režim.


Síla se nepřenáší klasickou bezestupňovou převodovkou, jak by se mohlo zdát, ale jednostupňovou e-CVT Na displeji pak můžeme pozorovat, jak probíhá přenos energie.


Od klasického Jazzu se liší ještě jinou přední maskou, výraznějším zadním nárazníkem nebo střešními lištami. Masku doplňují přepracované nárazníky se stříbrnými vložkami navrženými tak, aby vypadaly jako ochrana podvozku, a nové sladěné boční prahy. Změny završuje nová povrchová úprava litých kol.
Vůz je vybaven sadou pokročilých bezpečnostních funkcí a pomůcek pro řidiče, která v dané třídě patří mezi ty nejucelenější. Kamera s širším úhlem a vyšším rozlišením umožňuje získávat lepší povědomí o okolí vozidla, včetně rozpoznání krajnic bez obrubníků nebo značení podél silnice, zatímco systémy aktivní bezpečnosti byly přepracovány s cílem omezit rušení řidiče při běžné jízdě.
Funkce asistenta při jízdě v dopravní zácpě, nyní vylepšená o podporu řízení od 0 km/h, snižuje zátěž řidiče při jízdě v hustém provozu a zvyšuje již tak působivou ochranu vozu proti nárazu. Tyto pokročilé asistenční systémy řidiče doplňují standardní sadu deseti airbagů, včetně kolenních a předních středových airbagů.


Za modernizovaný Jazz Crosstar zaplatíme 679 000 Kč, což je vlastně hybridní techniku, ale hlavně za bohatou výbavu s mnoha asistenty.


Honda Jazz Crosstar je bezesporu zajímavým automobilem s úsporným provozem. V průměru jsme jezdili kolem pěti litrů. Nejen nám se Crosstar líbil a rozdíl od nejvyšší výbavy klasického Jazzu čtyřicet tisíc korun není zas tak velký.


https://www.honda.cz/content/dam/local/czech-republic/cars/katalogy-ceniky/CZ_cenik_Jazz_Crosstar_MR24_20230401.pdf




Základní
technické údaje


Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1498 cm³
Výkon: 79 kW (107 k) při 6000-6400/min
Točivý moment: 131 Nm při 4500-5000/min
Elektromotor výkon: 90 kW
Elektromotor - toč.moment: 253 Nm
celkový výkon zvýšil na 90 kW (122 k),
Převodovka: jednostupňová e-CVT
Rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,7 s
Rozměry: 4105 x 1725 x 1555 mm
Rozvor kol: 2520 mm
Světlá výška 152 mm
Zavazadlový prostor: 304/944 l
Cena: 679 000 Kč




JL 25.7.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar