Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

KIA Niro EV - jeden z nejlepších elektro

Jihokorejská automobilka KIA je dnes jednou z mála značek nabízející značné množství modelů od nejmenších až po největší, a to včetně hybridních, plug-in hybridních a elektrických. Napočítali jsme jich 22.

Z bohaté nabídky jsme zvolili model Niro, který můžete mít ve třech variantách. Jako hybrid HEV nebo plug-in PHEV, oba s atmosférickým zážehovým motorem 1,6 litru nebo čistě elektrickou verzi EV. A právě stoprocentní elektrický model jsme si vybrali na test a byli jsme zvědavi, jak s ním budeme spokojeni. Předem prozradíme, že jej řadíme hodně vysoko mezi elektrické automobily.

Niro se řadí délkou 4.4 metru, šířkou 1,8 m a výškou 1,5 m k menším modelům, jen EV je o 25 mm vyšší, aby se zachovala světlá výška 150 milimetrů. Oproti první generaci se rozvor zvětšil o 20 mm, šířka o 25 mm a délka o 65 mm.

Přední kola pohání synchronní AC elektromotor s výkonem 150 kW a točivým momentem 255 Nm. Řeknete si, s takovým výkonem asi moc neujede. Ale mýlíte se. Sice jsme výrobcem deklarovaných 480 kilometrů neujeli, ale 430 kilometrů zvládli bez problému. Ve městě se udává dokonce 600 km. To jsme sice nezkoušeli, protože jsme Niro EV používali k cestám mimo město. Ale jsme přesvědčeni, že pět stovek kilometrů po městě zvládne. Díky dostatečnému dojezdu nemusíte sledovat nabití baterie a můžete se věnovat plně řízení. Nemusíte se ani obávat zapnout radio nebo topení. Stačí se jen naučit trochu jiný styl jízdy než s vozem se spalovacím motorem, hodně rekuperovat, kdy dobíjíte i během jízdy. Ale to neznamená, že se po silnici „ploužíte“. V pohodě jsme drželi krok s ostatními automobily, aniž by to bylo na úkor dojezdu.

A když potřebujete dobít, tak na nabíječce 50 kW z 10 na 80 procent strávíte asi půldruhé hodiny, u 75 kW pak zhruba 45 minut. Při delší jízdě jsme dobíjeli raději už třeba při 30 procentech, abychom neriskovali, že u další stanice bude plno.

Baterie s kapacitou necelých 65 kWh je nová a také o 22 kilogramů lehčí a díky tomu se nabije stejnosměrným proudem 100 kW o deset minut rychleji.

Pokud si zadáte do navigace nabíjecí stanici, kde chcete zastavit, potom systém předehřeje akumulátor tak, aby následné nabíjení bylo rychlé.

Model EV poznáte od sourozenců hned podle zástrčky ukryté na přídi vozu s velice atraktivním designem. Zajímavostí je také otvor pod C-sloupkem pro směřování vzduchu proudícího kolem boku. Tím se zmenšuje aerodynamický odpor vzduchu a zároveň snižuje spotřeba elektrické energie.
Jeden nabíjecí kabel je uložen pod podlahou zavazadlového prostoru, druhý pak v přihrádce pod přední kapotou. Za zmínku stojí i možnost, přes adaptér dobíjet externí zařízení a spotřebiče.


Kia Niro EV na nás udělala skvělý dojem a určitě ji řadíme mezi elektromobily, které jsme si mohli vyzkoušet. Proto většímu využití mluví bohužel cena. Na druhou stranu bychom ji asi dali přednost před hybridy. Ale provoz asi nebude nejlevnější. Za 1 kWh jsme platili ca 15 Kč.


Přehled výbav

https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/cz/cs/assets/contents/utility/brochure/price-list/Niro-EV-cenik.pdf



Základní
technické údaje

Motor: synchronní, olejem chlazený elektromotor s permanentním magnetem uložený vpředu napříč,
Výkon: 150 kW
Max.výkon po 30 s: 50 kW
Točivý moment: 255 Nm
Rychlost: 187 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,8 s
Spotřeba el.energie: 16,2 kWh/km
Kapacita akumulátoru: 64,8 kWh / 181 Ah (358V)
Dojezd WLTP:“ 480 km (město 604 km)
Stejnosměrná 100 kW rychlodobíječka CCS z 10 % na 80 %: 45 min
Stejnosměrná 50 kW rychlodobíječka CCS z 10 % na 80 %: 1h
Rozměry: 4420 x 1825 x 1570 mm
Rozvor: 2720 mm
Zav.prostor: 476/1392 l
Cena: 1 294 980 Kč (Style)


JL 1.11.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar