Nissan Qashqai 1.6 - kvalita za atraktivní cenu
Na jaře 2006 ukázal Nissan na autosalonu v Ženevě studii automobilu, který poutal pozornost jak avantgardními tvary, tak nezvyklým názvem Qashqai, nad jehož vyslovením si mnozí lámají ještě dnes hlavu. Pro ty, kteří snad nevědí, se vyslovuje „kaškaj“.
Ze studie kupodivu zbyl právě název a futuristické hranaté tvary dostaly civilnější zaoblenější podobu. Výsledkem byl Nissan Qashqai, jenž se začal v britském Sunderlandu vyrábět v prosinci 2006. Vzhledově i prostorově připomíná spíš SUV, což umocňuje ještě světlá výška 200 mm. Ale v podstatě jde o hatchback nižší střední třídy se zvýšeným podvozkem.
Na designu lze vystopovat prvky z Murana nebo Infiniti FX, možná může někomu připomínat zmenšené Murano. Ukazuje se však nemíří přímo do segmentu SUV, aby konkuroval třeba Toyotě RAV4 nebo Hondě CR-V, ale spíš mezi kompakty, i když ani tam stoprocentně nepatří. Velikostí a vlastnostmi je tedy někde mezi. Ale to zákazníka nemusí zas ani tolik zajímat, důležité je jaký Qashqai ve skutečnosti je.
Dodává se buď ve verzi 4x4 se systémem převzatým z modelu X-Trail (+ 50 000 Kč), ale v tom případě pouze s dvěma dvoulitrovými motory anebo jako v našem případě s pohonem předních kol. Pak má zákazník na výběr dva zážehové čtyřválce 1.6/114 k a 2.0/141 k a dva vznětové 1.5 dCi/106 k a 2.0 dCi/150 k.
Pro test jsme zvolili nejslabší zážehovou „jedna-šestku“. První kilometry ukázaly, že svým výkonem 78 kW/106 k a ve spojení bohužel jen s pětistupňovou mechanickou převodovkou. Nějaký ten kilowatt navíc by se přeci jen hodil. Při klidné jízdě po normálních silnicích a po dálnici do 130 jsme se dostali zhruba na sedm litrů nafty. Motor je vhodný vyloženě pro nenáročné řidiče, protože svižnější jízda vyžaduje vytáčení do otáček, které by neměly klesnout pod tři tisíce. Ale pak počítejte s vyšší spotřebou, která by se klidně mohla pohybovat kolem deseti litrů benzinu. Ale potěší rozhodně jeho bezvadné odhlučnění.
Připomínku nemáme ani k nastavení podvozku, který Nissan umí vždy naladit na úrovni. K výborným jízdním vlastnostem přispívá zadní víceprvková náprava multilink, vpředu jsou pružicí vzpěry McPherson. Ani větší světlost nemá zásadní vliv na větší naklánění karoserie v rychlých zatáčkách, právě díky multilinku. Řazení je přesné po krátkých drahách, řízení je spíše citlivější a výhradu nemáme ani k brzdám.
Příjemným dojmem působí také interiér, který navíc opticky může zvětšovat ještě panoramatická prosklená střecha s elektricky ovládanou roletou. Všechno dobře lícuje, plasty nepůsobí nikterak lacině a za volantem si rychle najdete pohodlnou pozici. A to hlavně zásluhou v obou směrech nastavitelnému tříramenného volantu s osmi ovladači a také výškově nastavitelnému sedadlu řidiče.
Řada řidičů uvítá také měření okamžité a průměrné spotřeby, ukazující jak hodně úsporně nebo naopak „žíznivě“ jede. Okamžitou znázorňuje úsečky na níž se nachází bod se průměrnou spotřebou.
Již v základním provedení vás chrání čelní, boční a okenní airbagy, na všech sedadlech je slušná nabídka místa. Vzadu ale spíš jen na těch krajních. Základní objem zavazadlového prostoru, pod jehož podlahou se ukrývá plnohodnotná rezerva, je 410 litrů, po sklopení zadních sedadlech s mírným schodem pak 1513 litrů. Kolmé stěny a uložení vinutých pružin zlepšují ještě jeho využitelnost. Škoda jen, že zadní stěna nejde ještě o kousek výš zvednout.
Nissan Qashqai se pohybuje někde na rozhraní mezi SUV a hatchbackem, spojuje prostornost sedanu, užitečné zatížení kombi, případně terénní vlastnosti, i když se ukázalo, že zájem je přeci jen větší o verzi pouze s pohonem předních kol. V nabídce je ještě prodloužený model se sedmi sedaly.
Název Qashqai zdědil po kočovném kmeni žijící v poušti nedaleko pohoří Zagros v jihozápadním Iránu, to jen na vysvětlení, odkud pochází ten zvláštní název.
Cenově začíná na akční ceně 379 000 Kč za verzi 1.6 Visia, resp. na 459 000 Kč za 1.5 dCi Visia, testovaný vůz ve výbavě Acenta je k mání do konce března za 422 500 Kč, za metalízu, prosklenou střechu nebo navigaci je třeba si ještě připlatit. Jinak už základní výbava Visia je na úrovni – šest airbagů, ABS, ESP, EBD, manuální klimatizace, radio s CD, palubní počítač, středová loketní opěrka atd. O stupeň vyšší výbava Acenta má navíc mj.mlhovky, automatickou klimatizaci, parkovací čidla vzadu, elektricky sklopná a vyhřívaná zrcátka.
Nissan Qashqai nás ani po šesti letech od své premiéry nezklamal a díky nadčasovým tvarům je stále líbivý, a proto mezi zákazníky oblíbený. Asi bychom spíš zvolili jeden ze vznětových motorů vzhledem k nižší spotřebě. Na druhou stranu jsme zvědavi, kdy se objeví jeho nástupce a jak bude vypadat. Rozhodně to nebude mít jednoduché, protože Qashqai nasadil laťku hodně vysoko.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 86 kW (117 k) při 6000/min
Točivý moment: 158 Nm při 4400/min
Rychlost: 181 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,9/5,2/6,2 l/100 km
Rozměry: 4330 x 1780 x 1615 mm
Rozvor: 2630 mm
Zav.prostor: 410 l
Cena: 422 500 (1.6 Accenta)
J.Lasík 28.2.2012
Na designu lze vystopovat prvky z Murana nebo Infiniti FX, možná může někomu připomínat zmenšené Murano. Ukazuje se však nemíří přímo do segmentu SUV, aby konkuroval třeba Toyotě RAV4 nebo Hondě CR-V, ale spíš mezi kompakty, i když ani tam stoprocentně nepatří. Velikostí a vlastnostmi je tedy někde mezi. Ale to zákazníka nemusí zas ani tolik zajímat, důležité je jaký Qashqai ve skutečnosti je.
Dodává se buď ve verzi 4x4 se systémem převzatým z modelu X-Trail (+ 50 000 Kč), ale v tom případě pouze s dvěma dvoulitrovými motory anebo jako v našem případě s pohonem předních kol. Pak má zákazník na výběr dva zážehové čtyřválce 1.6/114 k a 2.0/141 k a dva vznětové 1.5 dCi/106 k a 2.0 dCi/150 k.
Pro test jsme zvolili nejslabší zážehovou „jedna-šestku“. První kilometry ukázaly, že svým výkonem 78 kW/106 k a ve spojení bohužel jen s pětistupňovou mechanickou převodovkou. Nějaký ten kilowatt navíc by se přeci jen hodil. Při klidné jízdě po normálních silnicích a po dálnici do 130 jsme se dostali zhruba na sedm litrů nafty. Motor je vhodný vyloženě pro nenáročné řidiče, protože svižnější jízda vyžaduje vytáčení do otáček, které by neměly klesnout pod tři tisíce. Ale pak počítejte s vyšší spotřebou, která by se klidně mohla pohybovat kolem deseti litrů benzinu. Ale potěší rozhodně jeho bezvadné odhlučnění.
Připomínku nemáme ani k nastavení podvozku, který Nissan umí vždy naladit na úrovni. K výborným jízdním vlastnostem přispívá zadní víceprvková náprava multilink, vpředu jsou pružicí vzpěry McPherson. Ani větší světlost nemá zásadní vliv na větší naklánění karoserie v rychlých zatáčkách, právě díky multilinku. Řazení je přesné po krátkých drahách, řízení je spíše citlivější a výhradu nemáme ani k brzdám.
Příjemným dojmem působí také interiér, který navíc opticky může zvětšovat ještě panoramatická prosklená střecha s elektricky ovládanou roletou. Všechno dobře lícuje, plasty nepůsobí nikterak lacině a za volantem si rychle najdete pohodlnou pozici. A to hlavně zásluhou v obou směrech nastavitelnému tříramenného volantu s osmi ovladači a také výškově nastavitelnému sedadlu řidiče.
Řada řidičů uvítá také měření okamžité a průměrné spotřeby, ukazující jak hodně úsporně nebo naopak „žíznivě“ jede. Okamžitou znázorňuje úsečky na níž se nachází bod se průměrnou spotřebou.
Již v základním provedení vás chrání čelní, boční a okenní airbagy, na všech sedadlech je slušná nabídka místa. Vzadu ale spíš jen na těch krajních. Základní objem zavazadlového prostoru, pod jehož podlahou se ukrývá plnohodnotná rezerva, je 410 litrů, po sklopení zadních sedadlech s mírným schodem pak 1513 litrů. Kolmé stěny a uložení vinutých pružin zlepšují ještě jeho využitelnost. Škoda jen, že zadní stěna nejde ještě o kousek výš zvednout.
Nissan Qashqai se pohybuje někde na rozhraní mezi SUV a hatchbackem, spojuje prostornost sedanu, užitečné zatížení kombi, případně terénní vlastnosti, i když se ukázalo, že zájem je přeci jen větší o verzi pouze s pohonem předních kol. V nabídce je ještě prodloužený model se sedmi sedaly.
Název Qashqai zdědil po kočovném kmeni žijící v poušti nedaleko pohoří Zagros v jihozápadním Iránu, to jen na vysvětlení, odkud pochází ten zvláštní název.
Cenově začíná na akční ceně 379 000 Kč za verzi 1.6 Visia, resp. na 459 000 Kč za 1.5 dCi Visia, testovaný vůz ve výbavě Acenta je k mání do konce března za 422 500 Kč, za metalízu, prosklenou střechu nebo navigaci je třeba si ještě připlatit. Jinak už základní výbava Visia je na úrovni – šest airbagů, ABS, ESP, EBD, manuální klimatizace, radio s CD, palubní počítač, středová loketní opěrka atd. O stupeň vyšší výbava Acenta má navíc mj.mlhovky, automatickou klimatizaci, parkovací čidla vzadu, elektricky sklopná a vyhřívaná zrcátka.
Nissan Qashqai nás ani po šesti letech od své premiéry nezklamal a díky nadčasovým tvarům je stále líbivý, a proto mezi zákazníky oblíbený. Asi bychom spíš zvolili jeden ze vznětových motorů vzhledem k nižší spotřebě. Na druhou stranu jsme zvědavi, kdy se objeví jeho nástupce a jak bude vypadat. Rozhodně to nebude mít jednoduché, protože Qashqai nasadil laťku hodně vysoko.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 86 kW (117 k) při 6000/min
Točivý moment: 158 Nm při 4400/min
Rychlost: 181 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,9/5,2/6,2 l/100 km
Rozměry: 4330 x 1780 x 1615 mm
Rozvor: 2630 mm
Zav.prostor: 410 l
Cena: 422 500 (1.6 Accenta)
J.Lasík 28.2.2012
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout