Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Renault Arkana E-Tech full hybrid - úsporně jako s dieselem

Renault Arkana, horká novinka francouzského výrobce se na silnici objevila před dvěma roky „zčista jasna“ a mnohým motoristům i laické veřejnosti zamotala hlavu. Šlo totiž o nový model, který žádný jiný v nabídce nenahrazuje a nikdy tu nebyl. Svým designem patří do kategorie tzv SUV-kupé.

Už před časem jsme vyzkoušeli benzinovou verzi 140 TCe, jejíž test si můžete přečíst na:


https://www.autokaleidoskop.cz/Testy/Renault-Arkana-TCe140-EDC-jde-to-i-levneji/


Proto
se dnes nebudeme rozepisovat o modelu, ale věnujeme se hlavně technice poháněcího ústrojí. Poté, co zmizel z nabídky vznětový motor, jsme byli zvědavi, jak si povede tzv. „fuul-hybrid“, tedy elektrifikovaná čtyřválcová verze 1.6 E-TECH hybrid, kterou jsme si vyzkoušeli ve spojení s multimodovou automatickou převodovkou.

Hybridních systémů, používaných dnes v automobilech, je hned několik. Renault však jde vlastní cestou s označením E-TECH. Zatímco Arkana je klasický hybrid bez možnosti nabíjení, tak v případě Capturu a Méganu jde o plug-in hybrid. Liší se v podstatě velikostí baterie.

Po nastartování se Arkana rozjede automaticky na režim MySense, kdy řidicí jednotka vyhodnocuje, jestli upřednostníte výkon nebo chcete šetřit palivo. Hybridní systém kombinuje elektrický a spalovací pohon a optimálně je vzájemně kombinuje. Baterii můžete dobíjet nejen rekuperací (brzděním pedálem nebo režimem B na volicí páce), ale i spalovacím motorem, který přebytečnou energii ukládá do baterie. Pokud je dostatečně nabitá, potom Arkana využije elektřinu.

Zajímavostí je multimodová automatická převodovka šestistupňová, když čtyři stupně jsou pro zážehový čtyřválec 1,6 litru a dva pro elektromotor, umístěný v převodovce. Vůz pochopitelně nemá spojku ani měnič. Spalovací motor je s převodovkou spojen „na tvrdo“ a o synchronizaci převodů se stará posílený startér-generátor.

Musíme prozradit, že fungují dobře, ať jde o hospodárnost provozu nebo dynamiku. Samotný čtyřválec vykazuje výkon 94 k při 5600 otáčkách za minutu, tak elektromotor přidává ještě 49 k a k tomu musíme přičíst ještě 20 k pro startér/generátor. Dohromady dostaneme slušných 143 k.


Hybridní pohon E-TECH nabízí maximální účinnost provozu s celkem slušnou pružností a odezvou, z 0 na 100 km/h zrychlí za 10.8 s. Nejde pochopitelně o žádný sporťák, ale na druhou stranu vás rozhodně překvapí spotřeba. Chce to jen trochu víc cviku a najezdit kilometry. Potom se můžete dostat s citlivou jízdou na kombinovanou spotřebu kolem pěti litrů na sto kilometrů.Lze se také rozhodnout, jestli upřednostníte režim ECO, který více využívá elektrickou energii nebo Sport se spalovacím motorem.

Hybridní Renault Arkana E-Tech stojí v základní výbavě ZEN sice 715 000 Kč, ale bezpochyby jde o zajímavou nabídku, navíc v současné době o nejsilnější pohonnou jednotku pod kapotou. Nevozíte s sebou žádné kabely a nemusíte hledat dobíjecí stanice. Nám se tato technologie zamlouvá. Při absenci dieselu i neúspornější. Jízda se víc blíží elektromobilu a když se naučíte dobře pracovat s pedály, potom je i zábavná.


Renault Arkana je v současné době na našem trhu v těchto provedeních:


mild hybrid 140 EDC od 601 000 Kč Equilibre
mild hybrid 160 EDC od 668 000 Kč Techno
E-Tech full hybrid 145 od 621 000 Kč Equilibre


Přehled výbav:

https://cdn.group.renault.com/ren/cz/pdf/pricelists/arkana-price.pdf.asset.pdf/6c2d02747b.pdf



Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 69 kW (94 k)/5600/min
Točivý moment: 148 Nm při 3600/min
Elektromotor
Výkon: 36 kW (49 k)
Točivý moment: 205 Nm + 50 Nm Startér/generátor
Kapacita aku: 1,2 kWh
Kombinovaný výkon: 105 kW (143 k)
Převodovka: multimódová automatická
Rychlost: 172 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s
Spotřeba kombin.: 4,8 l/100 km
Rozměry: 4568 x 1821 x 1576 mm
Rozvor kol: 2720 mm
Zav.prostor: 460/1263 l
Cena: 742 000 Kč E-TECH Engineered




JL 22.11.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar