Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Octavia 1.5 TSI Sportline - bestseller nezklame

První generace Octavie, která se objevila na trhu v roce 1996, způsobila u značky Škoda doslova revoluci. Do té doby se totiž vyráběla pouze Fabia. Dnes výrobní program zahrnuje třináct základních modelů. Z nich se právě také Octavia těší stále největší oblibě.

S příchodem nových generací postupně délka narůstala, poprvé o 61 cm, podruhé o 87 cm, a zatím v poslední generaci o dalších 30 cm, zatímco rozvor 2669 mm zůstal stejný s předchozím modelem. Jak to už u českého národa bývá zvykem, největší diskuze se mezi „odbornou“ veřejností vedou kolem tvarů. Také v tomto případě je národ rozdělen na dva tábory. Za nás dáváme Octavii jednoznačně jedničku.

V době, kdy hrají prim SUV a hatchbacky, je liftback s elegantní splývavou zádí něčím výjimečným. Z dálky Octavii jen těžko rozeznáme od Superba, naopak vzadu můžeme vystopovat prvky z modelů Scala nebo Kamiq. Nízká silueta v nás tak trochu vyvolává sportovní nádech, stejně jako četné prolisy.

Jestliže se design povedl, tak o interiéru se nemůžeme vyjádřit jinak. Jako první nám padne do oka nový multifukční volant, dále třeba „vznášející“ se displej s uhlopříčkou deseti palců. Přes něj se ovládají buď gesty nebo hlasově přes „paní Lauru“ prakticky všechny funkce. Už nenajdete žádná tlačítka ani ovladače. Škoda. Prostě nastala doba digitální.

Jednou z předností všech generací Octavií byl vždy zavazadlový prostor. A nejinak je tomu také nyní. Základní objem 600 litrů můžeme navýšit až na 1100 litrů. Navíc má pravidelný tvar celou řadu vychytávek. Zajímavá je třeba lišta, která po rozdvojení vytváří síťku na různé drobnosti. Nebo si můžete přikoupit stínící roletu do zadního okna. Vzhledem k velkému kufru se určitě vyplatí nějaký ten litr oželet a pořídit rezervu za tři tisíce.

Zadní sedadla, umístěná o něco výš než dřív, poskytují pohodlí třem osobám. Přístup ulehčují široké a hodně vykrojené dveře.

Škoda Octavia se v nové čtvrté generaci nabízí v devíti variantách. Vedle klasického liftbacku a combi ještě jako verze na zemní plyn G-TEC, plug-in hybridní iV a sportovní RS, v případě Combi je navíc ještě varianta Scout.

Z pohonných jednotek můžete zvolit zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.5 TSI/110 kW nebo v hybridní verzi iV také 1.4 TSI (150 kW). Pro verzi RS je k dispozici ještě 2.0 TSI (180 kW). Z dieselů můžete volit mezi výkonem 85 kW a 110 kW z dvoulitrového přeplňovaného čtyřválce.


Testovaný poháněl zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.5, v našem případě kombinovaný šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. S točivým momentem 250 Nm, který můžeme využívat ve velkém rozpětí, od 1500 až do 3500 otáček za minutu je jakoby předurčen pro klidné řidiče, kteří si nedělají žádné sportovní ambice. Zhruba ve 1300 otáčkách začíná zrychlovat a ve 2000 cítíte už pořádný zátah.
Motor se vyznačuje vypínám dvou válců při nízké zátěži, což vůbec nepocítíte a vlastně vás o tom informuje jen hlášení na displeji. Ale na dva válce jsme jeli opravdu hodně málo. Asi vás bude zajímat spotřeba. Se systémem ACT ušetříte jen pár zanedbatelných deci benzinu, výrobce udává půl litru na sto kilometrů. Spotřeba se pohybovala zhruba na úrovni dvoulitrového turbodieselu s pohonem všech kol. My jsme jezdili v průměru kolem 6,5 litrů, maximálně do sedmi litrů, což je hlavně daň za vyšší stavbu SUV. Mimo město se lze dostat k šesti litrům benzinu. Překvapil nás hlavně sametový a tichý chod a při volnoběhu musíte pozorně poslouchat, jestli vůbec uslyšíte motor.


Interiér je shodný s ostatními Octaviemi. Přístroje jsou přehledně uspořádané a dobře čitelné. Až na digitální ovládání. Naštěstí a k radosti motoristů zůstalo zachováno několik klasických ovladačů pro přímý vstup do vybraných položek menu. Zavazadlový prostor má objem 640 litrů, respektive 1700 litrů po sklopení sedadel.


Jinak je to Octavia taková, jakou ji známe. Sedačky potěší bočním vedením i celkovým komfortem. Trochu nezvyklý je dvouramenný volant. Na zadních sedadlech se pohodlně usadí osoby vyšší než metr osmdesát.

Verze Sportline, v níž byl testovaný automobil, vychází z třetí výbavy Style. Výbava standardně zahrnuje adaptivní tempomat, elektricky ovládané víko zavazadelníku s bezdotykovým ovládáním, vyhřívaný volant, navigaci s 10" obrazovkou. Zajímavostí je středový airbag., který má chránit řidiče a spolujezdce v případě dopravní nehody před vzájemným střetem, zejména při nárazu z boku.

Přehled výbav:


https://www.skoda-auto.cz/_doc/22e810a3-531e-4715-8a9c-76192b50232a

Nejnovější
Škoda Octavia pokračuje v úspěšné tradici modelu, jehož éra začala v roce 1996 a prakticky ve všech směrech nasadila laťku hodně vysoko. Skoro bychom řekli, že je to malý Superb. I když slovo malý je hodně relativní. Záleží jen, jakou pohonnou jednotku si zvolíte a jakou výbavu. Kdo najezdí ročně hodně kilometrů, včetně delších tras, potom je volba dieselu a převodovky DSG ideální. S předchozími generacemi jsme najezdili hodně kilometrů, nikdy nás nezklamala a nedáme na ni dopustit.


Ceny Octavií se pohybují dnes od 619 900 Kč (1.5 TSI Active) do 1 O89 900 Kč (1.4 TSi RS



Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1498 cm³
Výkon: 110 kW (150 k) při 5000-6000/min
Točivý moment: 250 Nm při 1500-3500/min
Rychlost: 231 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,5 s
Kombin.spotřeba: 5,3- 5,9 l/100 km
Převodovka: šestistupňová mechanická
Rozměry: 4689 x 1829 x 1470 mm
Rozvor kol: 2686 mm
Zav.prostor: 600/1100 l
Cena: 839 900 Kč (Sportline)



JL 7.11.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar