Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec - pohon na CNG nezklamal

Kdo patří mezi vyznavače ekologie, ten se může při koupě automobilu rozhodnout mezi hybridem, elektromobilem nebo automobilem na zemní plyn (CNG), dříve na zkapalněný ropný plyn (LPG), jehož obliba u motoristů pomalu ale klesá.

Jenže první dva uvedené typy jsou cenově mnohem dražší než srovnatelné modely a také musíte předem pečlivě zvažovat, kde akumulátory bude dobíjet, neboť síť dobíjecích stanic je stále nulová. Máme na mysli ty rychlodobíjecí, protože stanice na parkovištích a v obchodním centrem jsou více méně k ničemu. Za dvě tři hodiny ani nepoznáte, že se kapacita akumulátoru navýšila.

V současné době nejvýhodněji vycháze automobily na CNG (Compressed natural gas), a to hned z několika důvodů. Sami jsme to už poznali už dříve na testu Škody Citigo, nyní jsme si mohli vyzkoušet Škodu Octavii Combi G-TEC a hned dáváme palec nahoru.

Bohužel ještě většímu rozmachu těchto automobilů zabraňuje stále nedostatečná síť plnicích stanic na CNG. Sice přibývají, ale před každou delší cestou jsme se raději dívali do mapy, abychom byli v obraze. Ačkoliv je plnění velice jednoduché, hadici upevníte k hrdlu, zajistíte a čerpáte požadované množství. Ve většině případech jde o bezobslužné stanice, a v to může být někdy problém. My jsme k jedné takové přijeli a ne a ne plnění spustit, byť jsme všechno udělali dle návodu. Voláme mobilem obsluhu, ta nám vysvětlila ten samý postup, ale abychom mohli pokračovat, musíme vložit další stokorunu (od vložení peněz musíte tankovat do 120 sekund), jinak se peníze nevrátí. Opět nic. Opět voláme. Poté teprve přišel obsluhovatel stanice a ani jemu se to hned nepodařilo. Teprve po chvíli a dost neochotně nám vrací peníze. Ještě předtím jsme se od jiného řidiče dozvěděli, že plnění u stojanu, u kterého jsme stáli, často zlobí. Doufejme, že šlo ale o výjimku.

Vraťme se k Octavii Combi G-Tec. Vzhledově se vůbec neliší, na zádi najdeme jen označení G-Tec. Všechny změny jsou ukryty uvnitř, ale musíte se pozorně dívat. Kvůli dvěma tlakovým nádobám na 15 kilogramů CNG se o 180 litrů zmenšil zavazadlový prostor, ale 480 litrů je stále dostačujících, po sklopení opěradel až 1610 litrů. V otáčkoměru máme ukazatel stavu CNG místo teploty vody v chladiči, v rychloměru stav benzinu. V palubním počítači se nám zobrazuje i kvalita zemního plynu, škoda, že něco podobného není také u benzinu nebo nafty. To jsou prakticky jediné změny.

Volkswagen, který už řadu let preferuje právě CNG, zvolil pro pohon svých modelů i koncernových přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,4 litru, jehož výkon byl snížen ze 103 kW na 81 kW. Tím sice trochu utrpěla dynamika třeba při náhlé akceleraci nebo v kopci. Výrobce udává na sto kilometrů spotřebu 3,5 kg CNG, my jsme se pod 4 kg CNG nedostali a spotřeba se pohybovalo spíš ještě o něco výš. Ale to je při ceně ca 26 Kč za 1 kg CNG stále hodně přijatelné, jeden kilometr tak vychází zhruba na jednu korunu.
Vůz primárně startuje na pohon CNG, teprve, když se nádrž vyprázdní, tak se automaticky přepne na benzin. Vy to ani nezpozorujete. I když vám kontrolka ukazuje, že je nádrž na CNG prázdná, tak jsme ještě nějakých čtyřicet kilometrů ujeli.

Pochvalovali jsme si i výborné jízdní vlastnosti, neboť dvě nádrže vzadu působí jako závaží a záď neodskakuje a vůz se chová neutrálně. K tomu přispívá i víceprvková zadní náprava.

Škoda Octavia Combi G-Tec je nabízena ve třech výbavách – od základní Active za 474 900 Kč přes Ambition v ceně 535 900 Kč až po Style za 585 900 Kč.
Cenový rozdíl oproti verzi 1.6 TDI/81 kW je 1000 Kč, zatímco úspora na pohonných hmotách třetinová, a to mluví zcela jasně. Navíc tento model nebo i liftback má velkou šanci uspět i na zahraničních trzích, kde jsou tyto automobily navíc i cenově zvýhodněny. Není proto divu, že Škoda Auto připravuje do výroby i další modely CNG.



Základní technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem: 1395 cm³
Výkon: 81 kW při 4800-6000/min
Točivý moment: 200 Nm při 1500-3500/min
Rychlost: 193 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.):
Rozměry: 4659 x 1814 x 1465 mm
Rozvor kol: 2688 mm
Zav.prostor: 480/1610 l
Cena: 585 900 Kč (1.4 TSi G-Tec Style)



J.Lasík 31.7.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar