Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Octavia GreenLine - úsporně a ekologicky

Prakticky každý výrobce má dnes ve svém portfolii ekologický model, u něhož deklaruje nízké emise i spotřebu. Ale cesty k „zelenému“ automobilu jsou různé. Zatímco Francouzi vsadili na hybridy, tak Němci upřednostňují soubor úprav nazývaný Blue Motion (VW) nebo GreenLine (Škoda).

Zatímco před čtyřmi nesly označení GreenLine pouze modely Roomster a Octavia, tak od loňska celá modelová řada. Zapomeňte však na nejrůznější elektromotory, ale soustřeďte pozornost na soubor různých úprav. Základem je úsporný vznětový přeplňovaný čtyřválec 1.6 s přímým vstřikováním paliva common-rail (nahradil 1.9 TDI) a filtrem pevných částic, dále systém Start Stop (automaticky vypíná motor při zastavení na křižovatce), rekuperaci brzdné energie (při brzdění se baterie nabíjí), pneumatiky s nízkým valivým odporem, převodovka s dlouhými převody. Aerodynamické změny na podvozku zajišťují lepší obtékání vzduchu, pneumatiky se sníženým valivým odporem a vyšším tlakem vzduchu redukují síly potřebné pro zrychlení. GreenLine nemá ani rezervu, ale jen lepicí sadu.
Tedy žádné drahé nejmodernější technologie, ale jednoduché úpravy. Ovšem každá legrace něco stojí. V tomto případě přijde na 80 000 Kč, což je rozdíl mezi základní Octavií 1.6 TDI (418 900 Kč Prima) a verzí 1.6 TDI GreenLine (498 900 Kč).
Naskýtá se otázka, jestli se GreenLine vůbec vyplatí. To si musí každý zvážit sám s ohledem na spotřebu a ujeté kilometry. Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 3,8 l/100 km (Octavia 1.6 TDI – 4,5 l/100 km). Jaká bude ale spotřeba doopravdy, hodně záleží na způsobu jízdy.
My jsme ve čtyřech a svižnější jízdě, tedy žádné vyloženě ekonomické, vešli do průměru pěti litrů nafty na sto kilometrů. Na švýcarské dálnici jsme při dodržování rychlostního limitu 120 km/h dosáhli podle palubního počítače spotřeby 4,3 litru na sto kilometrů. Jinak jsme během cesty na Ženevský autosalon, včetně jedné cesty přes Andermatt, Furku a Chamonix jeli v průměru za 5,1 litru.
Turbodiesel akceleruje zhruba kolem 1800 otáček za minutu a vydrží až do čtyřech tisíc. Rozhodně si žádá spíš vytáčení do otáček a při nějakých „patnáctistech“ už vyžaduje podřazení. Museli jsme proto častěji řadit, abychom udrželi motor v patřičných otáčkách. Jestli jste u šestistupňové převodovky zvyklí jezdit po městě na pětku, tak u pětistupňové musíte na čtyřku. Řazení je přesné, tak jak jsme u škodovek zvyklý.
Čelní, boční a hlavové airbagy, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické ovládání oken vpředu, systém ESP včetně ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA a DSR, klimatizace, palubní počítač, sada na opravu pneumatik, kola z lehké slitiny Pyxis 6,5J x 15“, pneumatiky Michelin 195/65 R15 91H (Blue Motion). V testovaném voze bylo navíc například automatické rozsvěcování světel, spouštění stěračů nebo tempomat, ale neměl elektrické stahování zadních oken, což považujeme ze nedostatek (nebo že by tolik ovlivňovalo spotřebu?).
Škoda Octavia GreenLine asi nejspíš osloví motoristy, kteří chtějí něco málo udělat pro zlepšení životního prostředí. Jinak asi každý raději zvolí levnější verzi 1.6 TDI, protože rozdíl ve spotřebě je zhruba jen půl litru nafty na sto kilometrů. A tak si stačí spočítat, kolik je třeba najezdit kilometrů.



Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 77 kW (105 k) při 4400/min
Točivý moment: 250 Nm při 1500-2500/min
Rychlost: 192 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,8 s
Spotřeba : 4,7/3,4/3,8 l/100 km
Rozměry: 4569 x 1769 x 1462 mm
Rozvor kol: 2578 mm
Zav.prostor: 585/1350 l
Cena: 498 900 Kč (1.6 TD GreenLine)


J.Lasík, 20.3.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar