Škoda Yeti 2.0 TDI - cestou i necestou
Každá nová škodovka rozpoutá mezi motoristickou veřejností poměrně velké diskuse a ani v případě nového modelu Yeti to nemůže být jinak. Najedou stojí proti sobě dva tábory s diametrálně rozdílnými názory. Přestože zatím na silnicích Škodu Yeti ještě moc nepotkáte, tak jsme se setkávali spíš s kladným hodnocením.
Během týdne jsme najezdili patnáct set kilometrů, vzali ho i na polní cesty a do lomu a musíme konstatovat, že také u nás vítězí. Model Yeti považujeme za nejlepší a nejpovedenější škodovku, která kdy vyjela z Mladé Boleslavi, Kvasin nebo Vrchlabí, aby nás někdo nechytil za slovo.
Pouze malou výtku máme snad jen k velké mezeře mezi 17“ zadním kolem a hodně vykrojeným podběhem. Pro jízdu v terénu velký význam nemá, ale asi chtěli designeři, aby Yeti vypadal přeci jen trochu víc offroadově než tuctové SUV.
V první fázi se pro Yeti 4x4 dodává zážehový čtyřválec 1.8/118 kW a vznětový čtyřválec 2.0 TDI/103 kW. Později přijde ještě 2.0 TDI s výkonem 81 kW a 125 kW a pro verzi s jednou poháněnou nápravou nový benzinový 1.2 TSI/77 kW. My jsme dali přednost dieselové verzi, která se vstřikováním common rail poskytuje dostatečný výkon 140 k a točivý moment 320 Nm, jenž je k využití od 1 750 až do 4 200 otáček za minutu. Vyznačuje se klidným pozvolným nástupem, po nevýrazných nízkých otáčkách asi zhruba ve dvou tisících nepostřehnete ani turboefekt, a tak nárůst síly není nikterak ohromující. Pokud chcete jet svižně, potom musíte točit zhruba někde mezi 2 000 až 2 500 otáčkami. Vyznavačům klidné jízdy stačí ovšem i 1 500 otáček za minutu. 0mezovač zasáhne až ve 5 400 otáčkách.
Na asfaltu nás Yeti překvapil výbornými jízdními vlastnostmi, dobře sedí také v rychlých zatáčkách, a to i přes vyšší světlost 180 mm i celkovou výšku… Při výjezdu ze zatáčky cítíte přenos síly na zadní kola, který více než spolehlivě zajišťuje elektrohydraulicky řízená mezinápravová spojka Haldex čtvrté generace. V běžném provozu je síla mezi nápravy přenášena v poměru 96:4, ale dokáže přenést dozadu až 90 procent točivého momentu. Díky elektronické uzávěrce diferenciálu EDS umí také rozdělit sílu mezi kola jedné nápravy. Nastavení podvozku, které je spíš tužší, nás opravdu mile překvapilo.
Ještě dodejme, že jsme na normálních silnicích jezdili zhruba za 6,5 litru nafty na sto kilometrů, při jízdě po městě vzrostla průměrná spotřeba o necelý jeden litr. Se šestistupňovou mechanickou převodovkou si TDi rozumí dobře, řazení je přesné a jde lehce – prostě na jedničku.
Terénní schopnosti jsme poprvé vyzkoušeli při prezentaci ve Slovinsku, a tak jsme už tušili, co Yeti dovede. Je třeba mít na paměti, že nejde v žádném případě o offroad, ale na druhou stranu zvládne víc než leckteré SUV. Překonávání překážek omezuje světlá výška 180 mm (jako u Octavie Scout, například VW Tiguan má 200 mm), do terénu nevhodné nízkoprofilové pneumatiky, což zčásti vynahradí krátké převisy vpředu a vzadu a rovný podvozek, z něhož nic nevyčnívá. Lamelová spojka Haldex je uložena u zadní nápravy ve skříni s rozvodovkou a diferenciálem.
Od druhé výbavy Action můžeme vyžívat „kouzelné“ tlačítko Offroad režim jako součást stabilizačního systému. Po jeho aktivaci se elektronické systémy přizpůsobují jízdě v terénu. Na přidání plynu reaguje motor pomaleji, systémy ESR a ABS přecházejí do klidnějšího režimu. Při jízdě z prudkého kopce stačí zařadit jedničku, dvojku, trojku, zpátečku, nebo dokonce neutrál a elektronika zařídí už vše potřebné. Podle sklonu se pohybujete rychlostí od 2 do 30 km/h, aniž byste museli ovládat brzdový pedál. Stačí jen řídit. Je až neskutečné, s jakým sklonem a povrchem si dokáže poradit. Přesvědčili jsme se o tom v jednom z opuštěných lomů, kdy jsme se pustili dolů po hladkých deskách, kde měl člověk co dělat, aby po nich vylezl nahoru.
Offroad režim, který dovolí kolům větší prokluz, si bez problému poradí také s hlubokým blátem či pískem.
Do jakého segmentu Škodu Yeti vlastně zařadit? Zvenku vypadá jako SUV, uvnitř připomíná MPV. Vzhledem k délce 4,2 metru nejspíš mezi kompaktní SUV. Yeti boduje určuje designem s atraktivní přední maskou s výraznými kulatými mlhovkami (v nejvyšší výbavě s natáčecí funkcí Corner) zasahujícími do světlometů. Offroadový nádech dodává plastový kryt, ale kdo se bude častěji pohybovat mimo asfalt, by asi uvítal spíš plech. Další předností je variabilita vnitřního prostoru. Zadní tři sedadla lze díky systému Vario Flex nezávisle posouvat, opěradla sklápět, vyklápět dopředu, případně i vyjmout nebo dvě krajní posunout více k sobě. V předních sedadlech se sedí komfortně a pohodlně, ostatně jak je u škodovek zvykem. Podle nastavení zadních sedadel se mění objem zavazadlového prostoru ze 405 l, respektive 510 litrů, až na 1 760 litrů při dvoumístné konfiguraci. Celkově připomíná interiér Octavii po faceliftu, včetně příjemného tříramenného volantu.
První SUV značky Škoda se určitě povedlo po všech stránkách. Najdete v něm komfort a pohodlí, variabilitu, prostorný interiér, skvělý výhled, výborné jízdní vlastnosti a nemusíte se bát ani nezpevněných cest. A to nemluvíme o kvalitních materiálech a špičkovém dílenském zpracování, na které jsme si už zvykli. V nejvyšší výbavě Experience najdeme mj. mlhovky s funkcí Corner, vyhřívání předních sedadel, kožená sedadla, tempomat, ESP, dvouzónovou klimatizaci, sedm airbagů atd.
Cenové rozpětí pro Yeti 4x4 se pohybuje od 539 800 Kč (Active 1.8) až po 649 800 Kč (Experience 2.0 TDI).
Základní technické údaje
Škoda Yeti 4x4 2.0 TDI CR
Typ: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1968 cm3
Výkon: 103 kW (140 k) při 4000/min
Točivý moment: 320 Nm při 1750 – 4200/min
Zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s
Rychlost: 190 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,6/5,2/6,1 l/100 km
Rozměry: 4223 x 1793 x 1691 mm
Rozvor: 2 578 mm
Nájezdový úhel vpředu/vzadu:18,87°/17,9°
Světlá výška: 180 mm
Cena: 649 800 Kč (2.0 TDI Experience)
Jindřich Lasík, 29.10.2009
Pouze malou výtku máme snad jen k velké mezeře mezi 17“ zadním kolem a hodně vykrojeným podběhem. Pro jízdu v terénu velký význam nemá, ale asi chtěli designeři, aby Yeti vypadal přeci jen trochu víc offroadově než tuctové SUV.
V první fázi se pro Yeti 4x4 dodává zážehový čtyřválec 1.8/118 kW a vznětový čtyřválec 2.0 TDI/103 kW. Později přijde ještě 2.0 TDI s výkonem 81 kW a 125 kW a pro verzi s jednou poháněnou nápravou nový benzinový 1.2 TSI/77 kW. My jsme dali přednost dieselové verzi, která se vstřikováním common rail poskytuje dostatečný výkon 140 k a točivý moment 320 Nm, jenž je k využití od 1 750 až do 4 200 otáček za minutu. Vyznačuje se klidným pozvolným nástupem, po nevýrazných nízkých otáčkách asi zhruba ve dvou tisících nepostřehnete ani turboefekt, a tak nárůst síly není nikterak ohromující. Pokud chcete jet svižně, potom musíte točit zhruba někde mezi 2 000 až 2 500 otáčkami. Vyznavačům klidné jízdy stačí ovšem i 1 500 otáček za minutu. 0mezovač zasáhne až ve 5 400 otáčkách.
Na asfaltu nás Yeti překvapil výbornými jízdními vlastnostmi, dobře sedí také v rychlých zatáčkách, a to i přes vyšší světlost 180 mm i celkovou výšku… Při výjezdu ze zatáčky cítíte přenos síly na zadní kola, který více než spolehlivě zajišťuje elektrohydraulicky řízená mezinápravová spojka Haldex čtvrté generace. V běžném provozu je síla mezi nápravy přenášena v poměru 96:4, ale dokáže přenést dozadu až 90 procent točivého momentu. Díky elektronické uzávěrce diferenciálu EDS umí také rozdělit sílu mezi kola jedné nápravy. Nastavení podvozku, které je spíš tužší, nás opravdu mile překvapilo.
Ještě dodejme, že jsme na normálních silnicích jezdili zhruba za 6,5 litru nafty na sto kilometrů, při jízdě po městě vzrostla průměrná spotřeba o necelý jeden litr. Se šestistupňovou mechanickou převodovkou si TDi rozumí dobře, řazení je přesné a jde lehce – prostě na jedničku.
Terénní schopnosti jsme poprvé vyzkoušeli při prezentaci ve Slovinsku, a tak jsme už tušili, co Yeti dovede. Je třeba mít na paměti, že nejde v žádném případě o offroad, ale na druhou stranu zvládne víc než leckteré SUV. Překonávání překážek omezuje světlá výška 180 mm (jako u Octavie Scout, například VW Tiguan má 200 mm), do terénu nevhodné nízkoprofilové pneumatiky, což zčásti vynahradí krátké převisy vpředu a vzadu a rovný podvozek, z něhož nic nevyčnívá. Lamelová spojka Haldex je uložena u zadní nápravy ve skříni s rozvodovkou a diferenciálem.
Od druhé výbavy Action můžeme vyžívat „kouzelné“ tlačítko Offroad režim jako součást stabilizačního systému. Po jeho aktivaci se elektronické systémy přizpůsobují jízdě v terénu. Na přidání plynu reaguje motor pomaleji, systémy ESR a ABS přecházejí do klidnějšího režimu. Při jízdě z prudkého kopce stačí zařadit jedničku, dvojku, trojku, zpátečku, nebo dokonce neutrál a elektronika zařídí už vše potřebné. Podle sklonu se pohybujete rychlostí od 2 do 30 km/h, aniž byste museli ovládat brzdový pedál. Stačí jen řídit. Je až neskutečné, s jakým sklonem a povrchem si dokáže poradit. Přesvědčili jsme se o tom v jednom z opuštěných lomů, kdy jsme se pustili dolů po hladkých deskách, kde měl člověk co dělat, aby po nich vylezl nahoru.
Offroad režim, který dovolí kolům větší prokluz, si bez problému poradí také s hlubokým blátem či pískem.
Do jakého segmentu Škodu Yeti vlastně zařadit? Zvenku vypadá jako SUV, uvnitř připomíná MPV. Vzhledem k délce 4,2 metru nejspíš mezi kompaktní SUV. Yeti boduje určuje designem s atraktivní přední maskou s výraznými kulatými mlhovkami (v nejvyšší výbavě s natáčecí funkcí Corner) zasahujícími do světlometů. Offroadový nádech dodává plastový kryt, ale kdo se bude častěji pohybovat mimo asfalt, by asi uvítal spíš plech. Další předností je variabilita vnitřního prostoru. Zadní tři sedadla lze díky systému Vario Flex nezávisle posouvat, opěradla sklápět, vyklápět dopředu, případně i vyjmout nebo dvě krajní posunout více k sobě. V předních sedadlech se sedí komfortně a pohodlně, ostatně jak je u škodovek zvykem. Podle nastavení zadních sedadel se mění objem zavazadlového prostoru ze 405 l, respektive 510 litrů, až na 1 760 litrů při dvoumístné konfiguraci. Celkově připomíná interiér Octavii po faceliftu, včetně příjemného tříramenného volantu.
První SUV značky Škoda se určitě povedlo po všech stránkách. Najdete v něm komfort a pohodlí, variabilitu, prostorný interiér, skvělý výhled, výborné jízdní vlastnosti a nemusíte se bát ani nezpevněných cest. A to nemluvíme o kvalitních materiálech a špičkovém dílenském zpracování, na které jsme si už zvykli. V nejvyšší výbavě Experience najdeme mj. mlhovky s funkcí Corner, vyhřívání předních sedadel, kožená sedadla, tempomat, ESP, dvouzónovou klimatizaci, sedm airbagů atd.
Cenové rozpětí pro Yeti 4x4 se pohybuje od 539 800 Kč (Active 1.8) až po 649 800 Kč (Experience 2.0 TDI).
Základní technické údaje
Škoda Yeti 4x4 2.0 TDI CR
Typ: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1968 cm3
Výkon: 103 kW (140 k) při 4000/min
Točivý moment: 320 Nm při 1750 – 4200/min
Zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s
Rychlost: 190 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,6/5,2/6,1 l/100 km
Rozměry: 4223 x 1793 x 1691 mm
Rozvor: 2 578 mm
Nájezdový úhel vpředu/vzadu:18,87°/17,9°
Světlá výška: 180 mm
Cena: 649 800 Kč (2.0 TDI Experience)
Jindřich Lasík, 29.10.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout