Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Yeti Outdoor 2.0 TDI se opravdu povedla

Během čtyř let si Škodu Yeti zakoupilo už 280 tisíc zákazníků a její obliba stále roste. Vyrábí se nejen u nás, ale také v Rusku nebo Číně (tady s rozvorem prodlouženým o 60 mm). Je vidět, že se značka Škoda trefila do černého, nebo snad do bílého? Tím máme na mysli sněžného muže.

Aby škodováci neusnuli na vavřínech, tak se po čtyřech letech rozhodli pro modernizaci, která mezi širokou veřejností rozvířila opět diskuze, ostatně jako u každé novinky. „Jablkem sváru“ je přední maska. Jedni litují, že zmizely kulaté světlomety, které dělaly Yeti zajímavým, jiní s povděkem kvitují novou masku s hranatými světlomety. Právě ty dnes charakterizují modelové řady vozů Škoda.
K viditelným změnám patří ještě nová kola nebo jiné zadní svítilny a potom hlavně dvě verze. Jednak standardní Yeti nebo Yeti Outdoor.
Od sebe je rozeznáte pouze jiným designem předního a zadního nárazníku a bočními lištami u Outdooru z černého plastu. Dokonce i světlá výška 180 mm je u obou stejná.
My jsme si vyzkoušeli provedení Outdoor se vznětovým přeplňovaným čtyřválcem 2.0 s nejvyšším výkonem 125 kW, další alternativou je 2.0 TDI/81 kW a 103 kW nebo zážehový 1.8 TSI/117 kW. Jinou motorizaci pro 4x4 zatím nenajdete, zatímco pro „dvoukolku“ ještě 1.4 TSI/90 kW a 2.0 TDI/81 kW.
Nejsilnější turbodiesel 2.0 TDI poskytuje výkon 125 kW (170 k) při 4200 otáčkách za minutu a točivý moment 350 Nm vrcholí v rozmezí od 1750 do 2500/min. Tyto hodnoty se pochopitelně projeví na dynamice jízdy, což ostatně dokládá zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy.
Turbodiesel se vyznačuje se klidným pozvolným nástupem, po nevýrazných nízkých otáčkách zhruba ve dvou tisících nepostřehnete ani turboefekt, a tak nárůst síly není nikterak ohromující. Pokud chcete jet svižně, musíte točit zhruba někde mezi 2000 až 2500 otáčkami. Vyznavačům klidné jízdy stačí ovšem i 1500 otáček za minutu.
Na asfaltu nás Yeti překvapil výbornými jízdními vlastnostmi, dobře sedí také v rychlých zatáčkách, a to i přes vyšší světlost 180 mm i celkovou výšku 1,7 metru. Při výjezdu ze zatáčky cítíte přenos síly na zadní kola, kterou více než spolehlivě zajišťuje elektrohydraulicky řízená mezinápravová spojka Haldex už páté generace, což je další novinka. Přestože je její konstrukční řešení jednodušší, tak pracuje ještě rychleji než dřív. Lamely spojky jsou k sobě přitlačovány tlakem oleje, který reguluje odstředivý ventil, jenž je součástí elektrického čerpadla. Oproti předchozí generaci je o 1,4 kg lehčí a bez oleje váží 6,6 kg. V běžném provozu je síla mezi nápravy přenášena v poměru 96:4, ale dokáže přenést dozadu až 90 procent točivého momentu. Díky elektronické uzávěrce diferenciálu EDS umí také rozdělit sílu mezi kola jedné nápravy. Nastavení podvozku, které je spíš tužší, nás opravdu mile překvapilo.
Ještě dodejme, že jsme na normálních silnicích jezdili při hodně svižné jízdě do 6,6 litru nafty na sto kilometrů, ale můžete se dostat i do šesti litrů nafty. Se šestistupňovou mechanickou převodovkou si TDi rozumí dobře, řazení je přesné a jde lehce – prostě na jedničku.
Je třeba mít na paměti, že nejde v žádném případě o offroad, ale na druhou stranu zvládne víc než leckteré SUV. Překonávání překážek omezuje světlá výška 180 mm a případně do terénu nevhodné pneumatiky, což zčásti vynahradí krátké převisy vpředu a vzadu a rovný podvozek, z něhož nic nevyčnívá. Lamelová spojka Haldex je uložena u zadní nápravy ve skříni s rozvodovkou a diferenciálem. Těžko ale uvidíme někoho, jak „ničí“ Yeti v těžko přístupném terénu.
V terénu nám často pomůže „kouzelné“ tlačítko Offroad režim jako součást stabilizačního systému. Po jeho aktivaci se elektronické systémy přizpůsobují jízdním podmínkám. Na přidání plynu reaguje motor pomaleji, systémy ESR a ABS přecházejí do klidnějšího režimu. Při jízdě z prudkého kopce stačí zařadit jedničku, dvojku, trojku, zpátečku, nebo dokonce neutrál a elektronika zařídí už vše potřebné. Podle sklonu se pohybujete rychlostí od 2 do 30 km/h, aniž byste museli ovládat brzdový pedál. Stačí jen řídit. Je až neskutečné, s jakým sklonem a povrchem si dokáže poradit. Offroad režim, který dovolí kolům větší prokluz, si bez problému poradí také s hlubokým blátem či pískem nebo při jízdě do strmého kopce.
Ztvárnění interiéru se nese v duchu současných modelových řad. Jeho předností je variabilita, kdy zadní tři sedadla můžeme díky systému Vario Flex nezávisle posouvat, opěradla sklápět, vyklápět dopředu, případně i vyjmout nebo dvě krajní posunout více k sobě. V předních sedadlech se sedí komfortně a pohodlně, ostatně to je u škodovek zvykem. Podle nastavení zadních sedadel se mění objem zavazadlového prostoru ze 405 l, respektive 510 litrů, až na 1 760 litrů při dvoumístné konfiguraci.
Verze Outdoor se dodávají pouze ve třech nejvyšších výbavách, tzn. Ambition, Elegance a Laurin Klement. Novinkou v nabídce je zadní parkovací kamera (poprvé použitá ve voze Škoda), za příplatek si můžete objednat např. bezklíčkové odemykání a startování nebo parkovací asistent druhé generace, který dokáže sám navést automobil do podélné mezery, jen o 60 cm větší než je délka vozu, a automaticky z ní zase vyjede. Systém dokáže zaparkovat i napříč.

Cenové rozpětí pro Yeti Outdoor 4x4 se pohybuje od 544 900 Kč (2.0 TDI/81 kW Ambition) až po 854 900 Kč (2.0 TDI 125 kW AP Laurin Klement). Testovaná verze byla v nejvyšší výbavě Laurin Klement za 804 900 Kč.


Výbava Laurin Klement:
Vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla
Vyjímatelná LED svítilna v zavazadlovém prostoru
ESC včetně ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR, ESBS
Asistent rozjezdu do kopce
Přední mlhové světlomety s Corner funkcí
Bi-xenonové světlomety s funkcí AFS, LED denní
svítilny a výsuvné integrované ostřikovače světlometů
Zadní LED svítilny
Vyhřívané čelní sklo
Výsuvné integrované ostřikovače světlometů
Paket pro špatné cesty
Kryty pedálů z ušlechtilé oceli
Vyhřívání předních sedadel
Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí, elektricky ovládaná, vyhřívaná
a sklopná vnější zpětná zrcátka s pamětí a osvětlením nástupního prostoru
Boarding Spots
Elektrické ovládání oken
Bezklíčové odemykání, zamykání a startování
Dvouzónová klimatizace Climatronic
Tempomat
Funkce Off-road
Síťový program

Výbava na přání:
Navigace Columbus 28 500 Kč
Panoramatické posuvné střešní okno 29 500 Kč
Parkovací asistent
Optical Parking Assistant (zadní parkovací kamera) 12 400 Kč

Už první generace SUV značky Škoda se určitě povedla po všech stránkách, a to samé platí o jejím nástupci, který ovšem posouvá laťku ještě výš. Najdete v něm komfort a pohodlí, variabilitu, prostorný interiér, skvělý výhled, výborné jízdní vlastnosti a nemusíte se bát ani nezpevněných cest. A to nemluvíme o kvalitních materiálech a špičkovém dílenském zpracování, na které jsme si už zvykli.



Základní technické údaje

Škoda Yeti 4x4 2.0 TDI CR
Typ: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1961 cm³
Výkon: 125 kW (170 k) při 4200/min
Točivý moment: 350 Nm při 1750 – 2500/min
Zrychlení 0-100 km/h: 8,4 s
Rychlost: 201 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 4,7/4,9/5,7 l/100 km
Rozměry: 4222 x 1793 x 1691 mm
Rozvor: 2 578 mm
Zav.prostor 405/1760 l
Nájezdový úhel vpředu/vzadu:18,87°/17,9°
Světlá výška: 180 mm
Cena: 804 900 Kč (2.0 TDI/125 kW Laurin Klement)




J.Lasík, 3.3.2014



























Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar