Subaru Forester 2.0X - nový boxer nezklamal
Třetí generace Subaru Forester se zrodila v roce 2008, a tak po třech letech, jak je u Subaru zvykem, nastal čas na modernizaci, která je poměrně zásadní, i když není na pohled vůbec vidět. Největší změnou je nový zážehový boxer.
Na vnějším designu se takřka nic nezměnilo, snad kromě stříbrné masky chladiče nebo nových tvarů zpětných zrcátek (verze SX v nich mají integrované směrovky z diod LED). Proč také něco měnit, když jsou tvary líbivé a můžeme říct, že i praktické pro případné vyjížďky do terénu.
Ani v interiéru se moc nezměnilo, jen přístrojová deska je lehce upravená a také nové je sladění barev. Mluvíme o testované verzi 2.0 X Active. U vyšších výbav verzí SX se můžeme setkat např. s optitronovými ukazateli v rámečcích v kovovém dekoru, s automatickou dvouzónovou klimatizací nebo barevným displejem 4,3“ včetně zadní parkovací kamery.
Snad jen ovládání palubního počítače by mohlo být lepší a ne zastaralým kolíčkem za volantem. Postrádali jsme rovněž údaj o dojezdové vzdálenosti. Ze čtverečků, které se zobrazují mezi otáčkoměrem a rychloměrem se zbývající kilometry přeci jen těžko odhadují. Ale to jsou jen drobnosti, které Subaru jistě brzy odstraní a které rozhodně nekazí jinak výborný dojem z Forestera.
Velkým plusem Forestera je prostorný interiér ve všech směrech, jak se na pořádné SUV sluší a patří. Nemůžeme se zbavit dojmu, že je větší a pohodlnější než třeba v Tiguanu. Místa je hodně nejen na pohodlných předních sedadlech, ale také na zadních, jak pro kolena tak hlavu. K tomu ještě zavazadlový prostor o objemu 460 litrů, kam se vám už leccos vejde. Jednoduchým sklopením zadních opěradel si jej můžeme zvětšit na 1610 litrů s rovnou podlahou.
Hlavní změnou faceliftované verze je zážehový přeplňovaný dvoulitr boxer, poprvé „nadčtvercové“ konstrukce (vrtání 84 mm, zdvih 90 mm), který tak po více než dvaceti letech střídá „podčtvercový“ (92 x 75 mm). Výkonem 150 k je na stejné úrovni, točivý moment narostl o 2 Nm na 198 Nm, ale prodloužení zdvihu nejlépe poznáte v nízkých a středních otáčkách plynulejším a silnějším zátahem. Možná si někdo řekne, co je na motoru nového? Skoro všechno, ale hlavně po všech úpravách (např. rozvodový řetěz nahradil původní ozubený řemen, použití systému chlazené recirkulace výfukových plynů EGR, spalovací komora má jiný tvar, tření v motoru bylo snížené o 28 procent) se podařilo snížit spotřebu zhruba o deset procent. Nám se dařilo dosáhnout spotřeby v průměru lehce nad osm litrů benzinu na sto kilometrů.
S Foresterem jsme najezdili skoro tisícovku kilometrů po nejrůznějších silnicích a cestách a musíme přiznat, že s výkonem 150 k vystačíte i na svižnější jízdu a tak je celkem pochopitelné, že z nabídky zmizela silnější verze 2,5 litru. Forester přeci není sportovní automobil, ale klasické SUV s nímž se nemusíte bát ani do terénu. K tomu je ostatně dobře vybaven – symetrickým pohonem všech kol s mezinápravovým diferenciálem s viskozní spojkou, světlou výškou 215 mm, dobrými hodnotami nájezdových úhlů 25 a 27 stupňů. Na rozdíl od jiných SUV má ještě redukční převodovku, s níž se v automobilech podobného typu prakticky už nesetkáme. Při jejím přiřazení se nemusíme bát ani příkrých stoupání, omezit nás mohou jen nevhodné pneumatiky. Verze, které mají „redukci“ jsou vybaveny pětistupňovou přímo řazenou převodovkou. Slyšeli jsme názory, proč nemá stupňů šest. Ale je třeba si uvědomit, že využít můžeme vlastně deset stupňů. A kdo to má? My jsme šestku nikterak nepostrádali.
Zamlouval se nám podvozek, jeho nastavení je sice měkčí, ale vypořádá se skvěle s každým povrchem, a že je u nás místy hodně rozbitý.
Výbava Active zahrnuje například šest airbagů, ABS, systém stabilizace, asistent rozjezdu do kopce, mlhovky, vyhřívání předních sedadel, automatickou klimatizaci, elektrické vyhřívání zpětných zrcátek, ve dvou osách nastavitelný volant atd.
Zmodernizované Subaru Forester nás rozhodně nezklamalo, naopak nás překvapilo příjemným zážehovým dvoulitrem, s nímž lze při lehčí noze jezdit i za přijatelnou spotřebu vzhledem k vozu s permanentním pohonem všech kol. A rozhodně potěší i zajímavou cenou, která je nižší než u předchozí verze.
Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec boxer
Objem: 1995 cm³
Výkon: 110 kW (150 k) při 6000/min
Točivý moment: 198 Nm při 4200/min
Rychlost: 185 km(h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,7 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 9,4/6,4/7,5 l/100 km
Rozměry: 4560 x 1780 x 1700 mm
Rozvor kol: 2615 mm
Rozchod kol: 1530/1530
Zav. prostor: 450/1660 l
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 25º/27º
Přechodový úhel: 23º
Světlá výška: 215 mm
Cena: 619 900 Kč (2.0 X Active)
J.Lasík, 18.10.2011
Ani v interiéru se moc nezměnilo, jen přístrojová deska je lehce upravená a také nové je sladění barev. Mluvíme o testované verzi 2.0 X Active. U vyšších výbav verzí SX se můžeme setkat např. s optitronovými ukazateli v rámečcích v kovovém dekoru, s automatickou dvouzónovou klimatizací nebo barevným displejem 4,3“ včetně zadní parkovací kamery.
Snad jen ovládání palubního počítače by mohlo být lepší a ne zastaralým kolíčkem za volantem. Postrádali jsme rovněž údaj o dojezdové vzdálenosti. Ze čtverečků, které se zobrazují mezi otáčkoměrem a rychloměrem se zbývající kilometry přeci jen těžko odhadují. Ale to jsou jen drobnosti, které Subaru jistě brzy odstraní a které rozhodně nekazí jinak výborný dojem z Forestera.
Velkým plusem Forestera je prostorný interiér ve všech směrech, jak se na pořádné SUV sluší a patří. Nemůžeme se zbavit dojmu, že je větší a pohodlnější než třeba v Tiguanu. Místa je hodně nejen na pohodlných předních sedadlech, ale také na zadních, jak pro kolena tak hlavu. K tomu ještě zavazadlový prostor o objemu 460 litrů, kam se vám už leccos vejde. Jednoduchým sklopením zadních opěradel si jej můžeme zvětšit na 1610 litrů s rovnou podlahou.
Hlavní změnou faceliftované verze je zážehový přeplňovaný dvoulitr boxer, poprvé „nadčtvercové“ konstrukce (vrtání 84 mm, zdvih 90 mm), který tak po více než dvaceti letech střídá „podčtvercový“ (92 x 75 mm). Výkonem 150 k je na stejné úrovni, točivý moment narostl o 2 Nm na 198 Nm, ale prodloužení zdvihu nejlépe poznáte v nízkých a středních otáčkách plynulejším a silnějším zátahem. Možná si někdo řekne, co je na motoru nového? Skoro všechno, ale hlavně po všech úpravách (např. rozvodový řetěz nahradil původní ozubený řemen, použití systému chlazené recirkulace výfukových plynů EGR, spalovací komora má jiný tvar, tření v motoru bylo snížené o 28 procent) se podařilo snížit spotřebu zhruba o deset procent. Nám se dařilo dosáhnout spotřeby v průměru lehce nad osm litrů benzinu na sto kilometrů.
S Foresterem jsme najezdili skoro tisícovku kilometrů po nejrůznějších silnicích a cestách a musíme přiznat, že s výkonem 150 k vystačíte i na svižnější jízdu a tak je celkem pochopitelné, že z nabídky zmizela silnější verze 2,5 litru. Forester přeci není sportovní automobil, ale klasické SUV s nímž se nemusíte bát ani do terénu. K tomu je ostatně dobře vybaven – symetrickým pohonem všech kol s mezinápravovým diferenciálem s viskozní spojkou, světlou výškou 215 mm, dobrými hodnotami nájezdových úhlů 25 a 27 stupňů. Na rozdíl od jiných SUV má ještě redukční převodovku, s níž se v automobilech podobného typu prakticky už nesetkáme. Při jejím přiřazení se nemusíme bát ani příkrých stoupání, omezit nás mohou jen nevhodné pneumatiky. Verze, které mají „redukci“ jsou vybaveny pětistupňovou přímo řazenou převodovkou. Slyšeli jsme názory, proč nemá stupňů šest. Ale je třeba si uvědomit, že využít můžeme vlastně deset stupňů. A kdo to má? My jsme šestku nikterak nepostrádali.
Zamlouval se nám podvozek, jeho nastavení je sice měkčí, ale vypořádá se skvěle s každým povrchem, a že je u nás místy hodně rozbitý.
Výbava Active zahrnuje například šest airbagů, ABS, systém stabilizace, asistent rozjezdu do kopce, mlhovky, vyhřívání předních sedadel, automatickou klimatizaci, elektrické vyhřívání zpětných zrcátek, ve dvou osách nastavitelný volant atd.
Zmodernizované Subaru Forester nás rozhodně nezklamalo, naopak nás překvapilo příjemným zážehovým dvoulitrem, s nímž lze při lehčí noze jezdit i za přijatelnou spotřebu vzhledem k vozu s permanentním pohonem všech kol. A rozhodně potěší i zajímavou cenou, která je nižší než u předchozí verze.
Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec boxer
Objem: 1995 cm³
Výkon: 110 kW (150 k) při 6000/min
Točivý moment: 198 Nm při 4200/min
Rychlost: 185 km(h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,7 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 9,4/6,4/7,5 l/100 km
Rozměry: 4560 x 1780 x 1700 mm
Rozvor kol: 2615 mm
Rozchod kol: 1530/1530
Zav. prostor: 450/1660 l
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 25º/27º
Přechodový úhel: 23º
Světlá výška: 215 mm
Cena: 619 900 Kč (2.0 X Active)
J.Lasík, 18.10.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout