Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru XV - poslední kilometry

Po jedenácti letech končí Subaru s modelem XV, který nahradí na přelomu letošního a příštího roku novinka Crosstrek. V nabídce tak zůstávají Forester, Outback, Impreza, elektrická Soltera a sportovní BRZ. S modelem XV různých generací a provedení jsme najezdili hodně kilometrů a vždy, v jakémkoliv terénu, splnil naše očekávání.

U současných modelů Subaru – XV, Forester a Impreza zůstává věrné dvoulitrovým motorům boxer, převodovce Lineartronic, asymetrickému pohonu všech a nyní přidává ještě malý elektromotor a baterii 4,8 Ah a 13,5 kW. Zároveň neztrácí nic z terénních vlastností.


Druhou generaci modelu XV poháněl zpočátku atmosférický zážehový čtyřválec objemu 1,6 nebo 2,0 litru, ale kvůli nesplnění emisních hodnot musel být dvoulitr před třemi roky „vyřazen“ a zůstala pouze jedna šestka. S příchodem hybridní technologie se ovšem do XV vrátil. Z osmdesáti procent nový a přepracovaný 2.0 už normu Euro 6d splňuje.

Druhá generace s minimální modernizací je postavené na platformě, stejně jako Impreza, s níž sdílí XV hodně společného. Samozřejmě, že podvozek je ale zvýšený na 220 milimetrů, nárazníky vpředu i vzadu byly umožňují nájezdové úhly – vpředu 18 stupňů, vzadu 29 stupňů. Tyto hodnoty společně s přechodovým úhlem necelých 22 stupňů oceníte hlavně v terénu. Zvládne určitě víc než byste čekali.
Ovšem nejen úhly a pohon všech kol Symmetrical All-Wheel Drive jsou hlavní trumfy v terénu, ale také ještě „zázračné“ tlačítko inovovaného systému X-Mode, nyní dvoumódové, který vylepšuje terénní vlastnosti. Mód Snow/Dirt je pro kluzký nebo zledovatělý povrch, zatímco D.SNOW/Mud použijeme v hlubokém sněhu, bahně, písku.


Přidáním nových ovládacích prvků SI-DRIVE přináší další pokrok v jízdním výkonu. Režim I se zaměřuje na komfort a dobrou spotřebu paliva, tak režim S umožňuje prožít rasantnější jízdní výkony. Spolu s SI-Drivem se nově objevil ještě systém e-Active Shift Control. Jde o systém automatického podřazování a udržení výkonu na výjezdu ze zatáček. Jízda v zatáčkách dostává tak sportovní nádech. Systém s automatickým řazením dolů udržuje za řidiče vyšší otáčky motoru a tím máme dostatek výkonu pro zrychlení při výjezdu ze zatáčky. Teorie je jedna, řízení je zase o kousek zábavnější.
Elektronicky řízený systém stálého pohonu zahrnuje lamelový diferenciál pro přenos síly na kola zadní nápravy. Řídicí jednotka standardně rozděluje točivý moment v poměru 60:40.
Subaru nabízí poslední modely XV se zážehovým plochým čtyřválcem e-boxer objemu 1,6 litru (115 k) a 2,0 litru s výkonem 150 k a výhradně s bezestupňovou převodovkou Lineartronic, která dokáže lépe udržet motor v otáčkách a zajistí i plynulejší zrychlení. Stupně volí bleskově a plynule.


Verze2.0i e-Boxer kombinuje tradiční atmosférický boxer, převodovku Lineartronic a pohon všech kol s elektromotorem o výkonu 16,7 k a točivým momentem 66 Nm. Elektrickou energii získává z baterie s kapacitou 0,5 kWh a je uložený v bezstupňové převodovce Lineartronic. V elektrickém režimu ujede 1,6 kilometru do rychlosti 40 km/h. Jeho úkolem je hlavně pomocí rekuperace a změnou zátěže spalovacího motoru zlepšit hospodárnost i emise, a zároveň motoru ještě pomáhat s pohonem. A to byl také cíl, a ten se podařilo splnit.


Zatímco dřív jsme jezdili s dvoulitrem s výkonem 150 k za devět litrů, tak teď jsme se dostali minimálně o litr níž. S citlivou nohou se můžete dostat ještě na nižší hodnoty. „Elektrickou“ jízdu si nemůžete sami naprogramovat, vše za vás obstará automatika podle jízdních podmínek. Pokud jedete delší dobu z kopce, tak vypne i motor. Baterii nelze nabíjet externě za zásuvky, dobíjí se pouze rekuperací při brzdění a zpomalování, naopak elektromotor nám pomůže při zrychlení a také zásobuje energií palubní systémy.Lithium-iontová baterie pracuje s vysokým napětím 118 V (ostatní vozy většinou 24 V nebo 48 V), které napomáhá zvýšení výkonu.


S hybridní soustavou (elektromotor, výkonná elektronika, akumulátor s kapacitou 0,6 kW, kabely, startér-generátor, druhá baterie 12V) je XV o 114 kilogramů těžší, ale jízdní vlastnosti to nikterak neovlivnilo. Naopak díky uložení soustavy nad zadní nápravou bychom řekli, že je vůz nyní více neutrální. Pochopitelně tím utrpěla trošku akcelerace, ale v podstatě o zanedbatelné tři desetiny sekundy.


Všechny vozy jsou sériově vybaveny bezpečnostním systémem na podporu řízení EyeSigh, který sdružuje řadu bezpečnostních a asistenčních systémů: předkolizní brzdění, adaptivní tempomat, sledování rozjezdu vozidla vpředu, regulace ovládání plynu proti rozjetí do překážky, varování před opuštěním jízdního pruhu a asistent pro udržování v jízdním pruhu. Nechybějí ani natáčecí světlomety SRH.
Funkce Auto Vehicle Hold (AHV) automobil po zastavení a sundání nohy z brzdy, udrží zastavený na místě. Nemusíte tedy „stát na brzdě“ například na křižovatce nebo v kopci.


Z vyšší pozice sedadel je dobrý výhled, a to i díky tenkým rámům dveří a zadních sloupků. Pochvalovali jsme si kvalitní sedadla s boční oporou a standardní výbavou je velký displej s uhlopříčkou 8 palců. Přes něj se ovládá navigace i audiosoustava. Ale hlavně Subaru zůstává věrné klasickým tlačítkům pro vstup do menu a kulatým ovladačům, a to je moc fajn. V příštích generacích by ale měly ustoupit digitalizaci.



Subaru XV patří mezi jeden z nejlepších automobilů SUV, které si výborně poradí s terénními překážkami. Důvodů, proč tomu tak je, najdeme hned několik. Už jsme je zmínili, tak si připomeňme symetrický pohon AWD, světlou výšku, nájezdové úhly a terénní režim X-Mode. Zajímavým a řekli bychom praktickým řešením je také kombinace s hybridní soustavou. Subaru XV nás nikdy nezklamalo, a tak se s ním loučíme se slzou v oku.


Základní technické údaje


Motor: atmosférický zážehový čtyřválec boxer
Objem: 1995 cm³
Výkon: 110 kW (150 k) při 5600-6000/min
Točivý moment: 194 Nm při 4000/min
Elektromotor: 12,3 kW/66 Nm
B etrike: 13,5 kW
Rychlost:193 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,7 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,3/6,1/6,5 l/100 km
Rozměry: 4465 x 1800 x 1595 mm
Rozvor kol: 2665 m
Zavazadlový objem: 340/1173 l
Nájezdový úhel vpředu/vzadu:18°/29°
Přechodový úhel: 21,6°
Světlá výška: 220 mm
Cena: 915 000 Kč (2.0 i e-Boxer Comfort ES Lineartronic)



JL 27.7.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar