VW Multivan Atlantis - radost cestovat
V čem tkví tajemství více než deseti milionů prodaných vozů VW Transporter a jeho „obytné“ verze Multivan nám možná pomůže objasnit pátá generace, respektive provedení Atlantis, v němž lze i přespat. VW vyrábí tyto oblíbené automobily už šedesát let.
Od roku 1950 přesáhla produkce deset milionů kusů, přičemž teprve čtvrtá generace dostala poprvé pohon všech kol a motor se přestěhoval dopředu.
Testovaný VW Multivan s označením 4Motion, tedy s pohonem všech kol, se od svých sourozenců na pohled neliší - pouze nápisem 4Motion na zádi a v našem případě označením Atlantis.
Již šest let se Atlantis řadí mezi nejoblíbenější modely tohoto typu. Speciální modrý model vždy vyčníval nad ostatní, zejména sportovnějším vzhledem a elegantním exteriérem i interiérem. Nový Atlantis navazuje na svého předchůdce, je vyveden v krystalicky modré metalické barvě. Dynamičnost vozu zdůrazňují exkluzivní 17“ kola z lehkých slitin a sportovní odpružení.
Jednoduchým designem především bočních stěn je přímo předurčen, aby uvnitř poskytoval mimořádný prostor. K tomu přispívá takřka pětimetrová délka, přičemž šířka i výška jsou zhruba stejné, bez deseti centimetrů dva metry. V základním provedení má boční posuvné dveře pouze na pravé straně a rezervu pod podlahou zavazadlového prostoru.
Kdo dosud jezdil jen s osobními automobily, ten si za volantem Multivanu rychle zvykne. Po několika kilometrech vám vůbec nepřijde, že řídíte relativně velké vozidlo. Z výše posazeného sedadla má řidič dobrý výhled a zamlouvalo se nám i praktické umístění řadicí páky ve tvaru joysticku na středové konzoli. Přemístění umožnilo volný průchod k zadním sedadlům uspořádaných podle typu vozu. V našem případě 2+2+3, tedy sedmimístné provedení. Možná si někdo řekne, sedm sedadel nabízí kde kdo. To je sice pravda, ale v případě minivanu nebo MPV je poslední řada jen nouzová. Naproti tomu Multivan nabízí sedm sedadel, v prvních dvou řadách samostatná „křesla“ a v třetí trojmístnou lavici. Sedadla druhé řady jsou otočná o 180 stupňů, lavici můžeme jednoduchým způsobem rozložit. Po sklopení opěradel druhé řady nám vnikne lůžko, na němž se vyspí pohodlně dvě dospělé osoby, v případě nouze ještě i menší dítě.
Řazení šestistupňové mechanické převodovky s krátkými dráhami jde přesně a lehce, jak je ostatně u VW zvykem. Volant je výškově i podélně nastavitelný. Chromem orámované analogové přístroje jsou podsvíceny modročervenou barvou.
V interiéru, chráněného zatmavenými skly, čeká na cestující maximální komfort v podobě třízónové automatické klimatizace Climatronic nebo anatomicky tvarovaných sedadel vpředu, na přání s vyhříváním, která by mohla být trochu měkčí. Za příplatek si lze objednat elektrické ovládání bočních posuvných dveří a zadní výklopné stěny, případně odkládací stolek. Také za levé posuvné dveře je třeba si připlatit.. Cestující na zadních sedadlech si mohou sami nastavit teplotu podle libosti.
Pro verzi 4Motion Atlantis jsou určeny vznětový přeplňovaný pětiválec 2,5 ve dvou výkonových verzích (130 a 174 k) a s přímým vstřikem čerpadlo-tryska, pro náročné pak zážehový šestiválec 3.2/235 k. Nám prošel rukama silnější z turbodieselů, kombinovaný se šestistupňovou mechanickou převodovkou, to znamená s výkonem 174 koní. Už při rozjezdu nás potěšil pořádnou silou. Jakmile ručička otáčkoměru překročí tisíc otáček je k dispozici 200 N.m, při 1500 otáčkách zhruba 300 N.m a vše vyvrcholí ve 2000 otáčkách za minutu. V tu chvíli dosahuje točivý moment svého vrcholu - 400 N.m. Rychlost 180 km/h plně dostačuje na německé dálnice, o našich sto třiceti ani nemluvě. A také zrychlení za 12,5 sekundy je na skoro třítunový Multivan slušné. To platí rovněž o průměrné spotřebě mezi 10 až 12 litry nafty. Podvozek se vyznačuje tvrdším nastavením, ale nejde říct, že by s ním byla jízda nepohodlná.
Jak označení napovídá, původní stálý pohon všech kol syncro viskozní spojkou nahradila elektronicky řízená lamelová spojka Haldex, a proto označení 4Motion. Škoda, že jsme nemohli pohon všech kol vyzkoušet v zimě, ale vzhledem k tomu, že jde o osvědčený systém, tak nemáme důvod mu nevěřit Předností je rychlejší reakce na zhoršené adhezní podmínky než u spojky viskózního charakteru. Rozdělení sil mezi nápravy probíhá samočinně, aniž byste cokoliv postřehli. V okamžiku rozdílných otáček předních a zadních kol dojde k sepnutí lamelové spojky v olejové lázni.
Za běžných provozních podmínek se 90 procent síly přenáší na přední kola a jen deset dozadu. Jakmile čidla zaznamenají při změně adheze rozdílné otáčky, spojka plynule rozdělí výkon mezi nápravy v poměru 50:50. V kritických situacích pomáhá přední nápravě tak zvaná elektronická uzávěra diferenciálu, respektive kontrola trakce EDS, který zásahem brzd nahradí klasický svorný diferenciál. Za příplatek je k mání ještě stoprocentní uzávěra zadní nápravy.
VW Multivan se dodává ve verzích Startline, Atlantis, Comfortline a Highline. Jen pro úplnost dodejme, že Atlantis zahrnuje mj. systémy ABS, EDS, ASR, ESP, šest airbagů, mlhovky, třízónovou klimatizaci Climatronic, přihřívač motoru, ohřívané trysky ostřikovačů apod. Připlatit se musí za otočná sedadla první řady, stolek, levé posuvné dveře, tempomat nebo přídavné topení apod. Verze 2.5 TDI 4Motion (175 k) stojí 1 357 096 Kč, základní provedení Startline s benzinovým motorem 2.0 na 807 025 Kč.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný pětiválec
Objem: 2459 cm³
Výkon: 174 k (128 kW) při 3500/min
Toč.moment: 400 N.m při 2000-2300/min
Rychlost: 184 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 11,8/7,7/9,2 l/100 km
Rozměry: 4890 x 1904 x 1970 mm
Rozvor: 3000 mm
Cena: 1 357 096 Kč
Jindřich Lasík, 11.10.2007
Testovaný VW Multivan s označením 4Motion, tedy s pohonem všech kol, se od svých sourozenců na pohled neliší - pouze nápisem 4Motion na zádi a v našem případě označením Atlantis.
Již šest let se Atlantis řadí mezi nejoblíbenější modely tohoto typu. Speciální modrý model vždy vyčníval nad ostatní, zejména sportovnějším vzhledem a elegantním exteriérem i interiérem. Nový Atlantis navazuje na svého předchůdce, je vyveden v krystalicky modré metalické barvě. Dynamičnost vozu zdůrazňují exkluzivní 17“ kola z lehkých slitin a sportovní odpružení.
Jednoduchým designem především bočních stěn je přímo předurčen, aby uvnitř poskytoval mimořádný prostor. K tomu přispívá takřka pětimetrová délka, přičemž šířka i výška jsou zhruba stejné, bez deseti centimetrů dva metry. V základním provedení má boční posuvné dveře pouze na pravé straně a rezervu pod podlahou zavazadlového prostoru.
Kdo dosud jezdil jen s osobními automobily, ten si za volantem Multivanu rychle zvykne. Po několika kilometrech vám vůbec nepřijde, že řídíte relativně velké vozidlo. Z výše posazeného sedadla má řidič dobrý výhled a zamlouvalo se nám i praktické umístění řadicí páky ve tvaru joysticku na středové konzoli. Přemístění umožnilo volný průchod k zadním sedadlům uspořádaných podle typu vozu. V našem případě 2+2+3, tedy sedmimístné provedení. Možná si někdo řekne, sedm sedadel nabízí kde kdo. To je sice pravda, ale v případě minivanu nebo MPV je poslední řada jen nouzová. Naproti tomu Multivan nabízí sedm sedadel, v prvních dvou řadách samostatná „křesla“ a v třetí trojmístnou lavici. Sedadla druhé řady jsou otočná o 180 stupňů, lavici můžeme jednoduchým způsobem rozložit. Po sklopení opěradel druhé řady nám vnikne lůžko, na němž se vyspí pohodlně dvě dospělé osoby, v případě nouze ještě i menší dítě.
Řazení šestistupňové mechanické převodovky s krátkými dráhami jde přesně a lehce, jak je ostatně u VW zvykem. Volant je výškově i podélně nastavitelný. Chromem orámované analogové přístroje jsou podsvíceny modročervenou barvou.
V interiéru, chráněného zatmavenými skly, čeká na cestující maximální komfort v podobě třízónové automatické klimatizace Climatronic nebo anatomicky tvarovaných sedadel vpředu, na přání s vyhříváním, která by mohla být trochu měkčí. Za příplatek si lze objednat elektrické ovládání bočních posuvných dveří a zadní výklopné stěny, případně odkládací stolek. Také za levé posuvné dveře je třeba si připlatit.. Cestující na zadních sedadlech si mohou sami nastavit teplotu podle libosti.
Pro verzi 4Motion Atlantis jsou určeny vznětový přeplňovaný pětiválec 2,5 ve dvou výkonových verzích (130 a 174 k) a s přímým vstřikem čerpadlo-tryska, pro náročné pak zážehový šestiválec 3.2/235 k. Nám prošel rukama silnější z turbodieselů, kombinovaný se šestistupňovou mechanickou převodovkou, to znamená s výkonem 174 koní. Už při rozjezdu nás potěšil pořádnou silou. Jakmile ručička otáčkoměru překročí tisíc otáček je k dispozici 200 N.m, při 1500 otáčkách zhruba 300 N.m a vše vyvrcholí ve 2000 otáčkách za minutu. V tu chvíli dosahuje točivý moment svého vrcholu - 400 N.m. Rychlost 180 km/h plně dostačuje na německé dálnice, o našich sto třiceti ani nemluvě. A také zrychlení za 12,5 sekundy je na skoro třítunový Multivan slušné. To platí rovněž o průměrné spotřebě mezi 10 až 12 litry nafty. Podvozek se vyznačuje tvrdším nastavením, ale nejde říct, že by s ním byla jízda nepohodlná.
Jak označení napovídá, původní stálý pohon všech kol syncro viskozní spojkou nahradila elektronicky řízená lamelová spojka Haldex, a proto označení 4Motion. Škoda, že jsme nemohli pohon všech kol vyzkoušet v zimě, ale vzhledem k tomu, že jde o osvědčený systém, tak nemáme důvod mu nevěřit Předností je rychlejší reakce na zhoršené adhezní podmínky než u spojky viskózního charakteru. Rozdělení sil mezi nápravy probíhá samočinně, aniž byste cokoliv postřehli. V okamžiku rozdílných otáček předních a zadních kol dojde k sepnutí lamelové spojky v olejové lázni.
Za běžných provozních podmínek se 90 procent síly přenáší na přední kola a jen deset dozadu. Jakmile čidla zaznamenají při změně adheze rozdílné otáčky, spojka plynule rozdělí výkon mezi nápravy v poměru 50:50. V kritických situacích pomáhá přední nápravě tak zvaná elektronická uzávěra diferenciálu, respektive kontrola trakce EDS, který zásahem brzd nahradí klasický svorný diferenciál. Za příplatek je k mání ještě stoprocentní uzávěra zadní nápravy.
VW Multivan se dodává ve verzích Startline, Atlantis, Comfortline a Highline. Jen pro úplnost dodejme, že Atlantis zahrnuje mj. systémy ABS, EDS, ASR, ESP, šest airbagů, mlhovky, třízónovou klimatizaci Climatronic, přihřívač motoru, ohřívané trysky ostřikovačů apod. Připlatit se musí za otočná sedadla první řady, stolek, levé posuvné dveře, tempomat nebo přídavné topení apod. Verze 2.5 TDI 4Motion (175 k) stojí 1 357 096 Kč, základní provedení Startline s benzinovým motorem 2.0 na 807 025 Kč.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný pětiválec
Objem: 2459 cm³
Výkon: 174 k (128 kW) při 3500/min
Toč.moment: 400 N.m při 2000-2300/min
Rychlost: 184 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 11,8/7,7/9,2 l/100 km
Rozměry: 4890 x 1904 x 1970 mm
Rozvor: 3000 mm
Cena: 1 357 096 Kč
Jindřich Lasík, 11.10.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout