TriHyBus na vodík pro Neratovice
Světový unikát, autobus s trihybridním pohonem, představil Ústav jaderného výzkumu Řež a jeho partneři Škoda Electric, Proton Motor a Veolia Transport. Jde o první autobus s vodíkovými palivovými články vyvinutý ve střední a východní Evropě a bude sloužit v běžné městské dopravě města Neratovice.
Přestože TriHyBus (zkratka z anglického Triple Hybrid Hydrogen Bus, neboli trihybridní vodíkový autobus) vypadá jako běžný autobus, představuje jeden ze směrů, kam se může ubírat budoucnost městské dopravy. Při jeho provozu nevznikají žádné škodlivé emise, minimální je i hladina hluku a vibrace při jízdě.
Využívá systém trojitého hybridního pohonu: vodíkových palivových článků, baterie a výkonných kondenzátorů zvaných ultrakapacitory. „TriHyBus v podstatě využívá naplno všechny výhody této koncepce. Navíc uchovává brzdnou energii pro využití při akceleraci nebo jízdě do kopce. Tím pádem pracuje s mnohem vyšší účinností a tedy i delším dojezdem,“ vysvětluje Luděk Janík z ÚJV Řež. Podle něj má koncept trojitého hybridního systému velkou šanci prosadit se na mezinárodním poli v sériové výrobě. „Naším cílem bylo snížit cenu vodíkového autobusu použitím menšího palivového článku, a dále snížit spotřebu vodíku.“ To by pro případné zájemce o TriHyBus mohl být jedním z rozhodujících důvodů ke koupi.
Na projektu TriHyBus pracoval ÚJV Řež od roku 2005. Postupně se do projektu zapojila řada dalších partnerů z České republiky i dalších evropských zemí: Škoda Electric a.s., Proton Motor plc. (Německo), LindeGas a.s., IFE Halden (Norsko) a Veolia Transport a.s.
TriHyBus má klasické rozměry běžného městského autobusu: je 12 metrů dlouhý a plný váží kolem 18 tun. Výkon elektrického trakčního motoru je 120 kW (163 k), hlavní zdrojem energie motor je membránový palivový článek od firmy Proton Motor o výkonu 48 kW. Maximální rychlost je omezena na 65 km/h. Do zásobníků na střeše vozidla se plní 20 kg plynného vodíku pod tlakem 350 barů a na jednu nádrž ujede 300 km. Jezdit bude TriHyBus na běžné lince v Neratovicích, data z provozu se budou sbírat a analyzovat pro účely dalších vylepšení.
JL, 29.6.2009
Využívá systém trojitého hybridního pohonu: vodíkových palivových článků, baterie a výkonných kondenzátorů zvaných ultrakapacitory. „TriHyBus v podstatě využívá naplno všechny výhody této koncepce. Navíc uchovává brzdnou energii pro využití při akceleraci nebo jízdě do kopce. Tím pádem pracuje s mnohem vyšší účinností a tedy i delším dojezdem,“ vysvětluje Luděk Janík z ÚJV Řež. Podle něj má koncept trojitého hybridního systému velkou šanci prosadit se na mezinárodním poli v sériové výrobě. „Naším cílem bylo snížit cenu vodíkového autobusu použitím menšího palivového článku, a dále snížit spotřebu vodíku.“ To by pro případné zájemce o TriHyBus mohl být jedním z rozhodujících důvodů ke koupi.
Na projektu TriHyBus pracoval ÚJV Řež od roku 2005. Postupně se do projektu zapojila řada dalších partnerů z České republiky i dalších evropských zemí: Škoda Electric a.s., Proton Motor plc. (Německo), LindeGas a.s., IFE Halden (Norsko) a Veolia Transport a.s.
TriHyBus má klasické rozměry běžného městského autobusu: je 12 metrů dlouhý a plný váží kolem 18 tun. Výkon elektrického trakčního motoru je 120 kW (163 k), hlavní zdrojem energie motor je membránový palivový článek od firmy Proton Motor o výkonu 48 kW. Maximální rychlost je omezena na 65 km/h. Do zásobníků na střeše vozidla se plní 20 kg plynného vodíku pod tlakem 350 barů a na jednu nádrž ujede 300 km. Jezdit bude TriHyBus na běžné lince v Neratovicích, data z provozu se budou sbírat a analyzovat pro účely dalších vylepšení.
JL, 29.6.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout