Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Do německého Rathenu za úžasnými vláčky

Máme před sebou ještě měsíc prázdnin, předpověď počasí také vypadá nadějně, tak co si takhle vyrazit na výlet. Dnes máme tip pro celou rodinu, pro malé i velké, do světa modelové železnice. Ovšem ne ledajaké – největší zahradní železnice široko daleko v měřítku 1:25 na ploše přes 7000 čtverečních metrů.

Najdete ji pár kilometrů od hranic s bývalou částí východního Německa, mezi Děčínem a Pirnou, v malebném prostředí Saského Švýcarska. V městečku Kurort Rathen. Respektive v jeho části Oberrathen (na levé straně Labe) se nachází „Eisenbahnwelten im Kurort Rathen“.
Na ploše přes sedm tisíc čtverečních metrů ji vybudovali v měřítku 1:22,5 během dvou let manželé Lothar a Margot Hanischovi s deseti spolupracovníky, a vloni slavili desáté narozeniny. Vláčky byly zálibou Lothara Hanische už od dětství, jako malý kluk pomáhal otci s modely železnici v měřítku HO a N. A tak si na pozemku vystavěl v letech 1992 až 2005 zahradní železnici. Šest set metrů kolejí zabralo veškerou plochu, takže ji nebylo možné dále rozšiřovat.


V roce 1999 zavítal na dovolenou do Rathenu, kde uviděl opuštěný pozemek po zkrachovalém zemědělském družstvu. „To je něco pro mě“, řekl si, když jej poprvé spatřil, v dubnu 2005 jej získal a hned začal vyměřovat, kolik kolejí se mu sem vejde. Záhy se tady objevily bagr, míchačka, jeřáb, tuny pískovce a hlavně nadšenci s lopatami a krumpáči.


„Ještě před tím jsem ale musel manželku čtyři roky přesvědčovat o svém nápadu. Splnil se mi tak dětský sen, neboť už od dětských let jsem žil s otcem mezi vláčky, pomáhal jsem mu stavět baráčky. V areálu, který je neustále rozšiřován, postavil ještě pension s restaurací a terasou s vyhlídkou na skalní masivy a Labe. Lothar Hanisch železnicí doslova žije od rána do večera. A když má čas, lidé odejdou, tak si sedne mezi koleje na lavičku, otevře si pivo a kochá se…občas nechá jezdit i vláčky.


Najednou tu po kolejích o délce čtyři a půl kilometru jezdí třicet vlaků, křižují se na 80 výhybkách, některé překonávají výškový rozdíl 4,2 metru, projíždějí 25 tunely, přejíždějí 30 mostů nebo 88 vyhýbek. K dispozici je 90 lokomotiv, 250 vagónů, v současné době stojí 280 budov (jde o věrné kopie nádraží, hradů, továren apod.) a přibývají další. Jednou by jich prý mělo být až šest stovek. Všechno řídí počítače a hlídá 28 bezpečnostních kamer. Délka kabelů je 60 kilometrů.



Ještě dodejme, že nejde o ledajakou modelovou železnici, ale znázorňuje několik regionálních, vedlejších a hlavních tratích mezi Děčínem a Míšní. Takže tu uvidíte například trať Žitava – Bertsdorf – Oybin, Heidenau – Altenberg, Pirna – Neustadt, Radebeul/Ost – Radeburg apod. Nechybí ani malebná tramvajová lesní trať z Bad Schandau do Sebnitz, parní vláček jezdí kolem Moritzburgu, zámku známým z filmu Tři oříšky pro Popelku. Nedávno ještě „přistavěl“ kousek opravdového Švýcarska a v hlavě má už další nápady.


Lothar Hanisch se ale pustil i za hranice Německa a vybudoval část pověstné švýcarské železnice včetně bájného Matterhornu nebo kousek pacifické dráhy s westernovým městečkem.

Musíme říct, že naše návštěva předčila očekávání a rozhodně ji můžeme doporučit každému, ať se zajímá o modelovou železnici nebo ne. Království vláčků jej musí nadchnout a dvě až tři hodiny tu klidně stráví. Potom se můžete nechat převézt na druhý břeh Labe a navštívit nedaleký hrad tyčící se nad vodou, nebo zajít k jezeru Amselsee. Navštívit také můžete pevnosti Bastei, Königstein, městečko Wehlen, nebo se projet parníkem po Labi.


Otevřeno je od konce března do začátku listopadu každý den od 10 do 18 hodin.
www.eisenbahnwelten-rathen.de

JL
22.7.2024

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar