Řidičský ráj jihu Francie - vyjeďte na Col de Turini
Škoda Storyboard přináší tipy, jak prozkoumat jih Francie a projet tam silnice, na kterých se jezdí rally mistrovství světa. Col de Turini je mezi rally závodníky legendou, ale jeho projetí je opravdovým zážitkem i v silničním voze. Projeďte si cestu z Azurového pobřeží až na vrcholky provensálských Alp.
Col de Turini je nejznámější rychlostní zkouškou Rallye Monte Carlo. Pro fanoušky rally je to posvátné místo, které je navíc na dosah od Monaka, v jehož ulicích se jezdí formule 1. Společně tak spojují příznivce motorsportu po celém světě a vytvářejí neopakovatelnou atmosféru tohoto zákoutí francouzské riviéry.
Rychlostní zkouška na průsmyku Col de Turini má přes 20 kilometrů, její nejvyšší bod leží v nadmořské výšce 1 607 metrů a při startu z obce Sospel musí závodníci překonat převýšení přes 1 000 metrů. Je to ovšem jenom část většího celku zajímavých a ikonických tras pod provensálskými Alpami. Vaše cesta tak nemusí končit pouze v tomto jednom bodě, ten může být ale zároveň základnou pro celodenní ježdění.
Od Monaka až na legendární etapu
Ještě, než se vydáte na slavné rychlostní zkoušky, můžete si jízdu prodloužit slavnými cestami Azurového pobřeží. Jeden z ideálních počátečních bodů je severovýchodně od Nice, kde se nachází malebná silnice Grande Corniche. Případně si lze cestu ještě prodloužit a začít na silnici Route de Gentelly, kde se natáčela slavná automobilová honička z bondovky Zlaté Oko.
Z Grande Corniche vede dostatečně široká a příjemně klikatící se silnice do městečka La Turbie. Odtud můžete vyrazit serpentinami dolů do Monaka, nebo se vydat na silnici D2564, která knížectví obtahuje severně a spolujezdec uvidí ve zpětném zrcátku monacké panorama. Město, od kterého začnete od pobřeží strmě stoupat vstříc hoře Mont Bégo, se jmenuje Menton. Vede z něj silnice D2566 mířící na Sospel. Cesta trvá půl hodiny a už zde vás budou ohromovat pasáže, kdy jednu stranu cesty lemují skály a druhou kamenné zídky, za kterými se otevírají údolí.
Finální část cesty a zlatým hřebem výletu je pak už konečně stoupání ze Sospelu na vrchol Col de Turini. Právě zde vás čeká oněch přes 1 000 výškových metrů stoupání, kde se postupně promění nejen fauna, ale i povrch. Od Sospelu se silnice zúží a povrch zhorší. Garde vám dělají oprýskané zdi a další kamenné zídky a na vrchol vás dovedou stopy od pneumatik závodních vozů.
Na vrcholu je možnost nechat vůz na parkovišti a občerstvit se v jedné ze tří restaurací. Pokud ještě nejste dostatečně namlsaní, můžete Col de Turini pojmout vlastně jako startovací bod, ze kterého rychlostní zkouška pokračuje ještě na druhou stranu průsmyku do La Bolléne-Vésubie. Zvážit můžete i neméně panoramatickou a klikatou silnici na Lucéram.
Škoda a Rallye Monte Carlo
Škoda, respektive Laurin & Klement, je neodmyslitelnou součástí Rallye Monte Carlo již od roku 1912. V roce 1936 skončil vůz Škoda Popular na druhém místě ve třídě do 1 500 cm3. V závěru 70. let si tu první mezinárodní úspěchy připsaly vozy Škoda 130 RS. Zvlášť cenné je dvanácté absolutní místo posádky Blahna – Hlávka a patnácté Zapadla a Motola v roce 1977. V sérii vítězství pak pokračovali jezdci týmu Škoda Motorsport, jako byli Freddy Loix s vozem Škoda Fabia S2000 či Jan Kopecký, Andreas Mikkelsen nebo Kalle Rovanperä za volantem vozu Škoda Fabia Rally2.
Odkaz
https://www.autokaleidoskop.cz/Historie/Rallye-Monte-Carlo-1977-nedoceneny-uspech-Skody-130-RS/
Škoda-auto + JL 1.2.2025
Rychlostní zkouška na průsmyku Col de Turini má přes 20 kilometrů, její nejvyšší bod leží v nadmořské výšce 1 607 metrů a při startu z obce Sospel musí závodníci překonat převýšení přes 1 000 metrů. Je to ovšem jenom část většího celku zajímavých a ikonických tras pod provensálskými Alpami. Vaše cesta tak nemusí končit pouze v tomto jednom bodě, ten může být ale zároveň základnou pro celodenní ježdění.
Od Monaka až na legendární etapu
Ještě, než se vydáte na slavné rychlostní zkoušky, můžete si jízdu prodloužit slavnými cestami Azurového pobřeží. Jeden z ideálních počátečních bodů je severovýchodně od Nice, kde se nachází malebná silnice Grande Corniche. Případně si lze cestu ještě prodloužit a začít na silnici Route de Gentelly, kde se natáčela slavná automobilová honička z bondovky Zlaté Oko.
Z Grande Corniche vede dostatečně široká a příjemně klikatící se silnice do městečka La Turbie. Odtud můžete vyrazit serpentinami dolů do Monaka, nebo se vydat na silnici D2564, která knížectví obtahuje severně a spolujezdec uvidí ve zpětném zrcátku monacké panorama. Město, od kterého začnete od pobřeží strmě stoupat vstříc hoře Mont Bégo, se jmenuje Menton. Vede z něj silnice D2566 mířící na Sospel. Cesta trvá půl hodiny a už zde vás budou ohromovat pasáže, kdy jednu stranu cesty lemují skály a druhou kamenné zídky, za kterými se otevírají údolí.
Finální část cesty a zlatým hřebem výletu je pak už konečně stoupání ze Sospelu na vrchol Col de Turini. Právě zde vás čeká oněch přes 1 000 výškových metrů stoupání, kde se postupně promění nejen fauna, ale i povrch. Od Sospelu se silnice zúží a povrch zhorší. Garde vám dělají oprýskané zdi a další kamenné zídky a na vrchol vás dovedou stopy od pneumatik závodních vozů.
Na vrcholu je možnost nechat vůz na parkovišti a občerstvit se v jedné ze tří restaurací. Pokud ještě nejste dostatečně namlsaní, můžete Col de Turini pojmout vlastně jako startovací bod, ze kterého rychlostní zkouška pokračuje ještě na druhou stranu průsmyku do La Bolléne-Vésubie. Zvážit můžete i neméně panoramatickou a klikatou silnici na Lucéram.
Škoda a Rallye Monte Carlo
Škoda, respektive Laurin & Klement, je neodmyslitelnou součástí Rallye Monte Carlo již od roku 1912. V roce 1936 skončil vůz Škoda Popular na druhém místě ve třídě do 1 500 cm3. V závěru 70. let si tu první mezinárodní úspěchy připsaly vozy Škoda 130 RS. Zvlášť cenné je dvanácté absolutní místo posádky Blahna – Hlávka a patnácté Zapadla a Motola v roce 1977. V sérii vítězství pak pokračovali jezdci týmu Škoda Motorsport, jako byli Freddy Loix s vozem Škoda Fabia S2000 či Jan Kopecký, Andreas Mikkelsen nebo Kalle Rovanperä za volantem vozu Škoda Fabia Rally2.
Odkaz
https://www.autokaleidoskop.cz/Historie/Rallye-Monte-Carlo-1977-nedoceneny-uspech-Skody-130-RS/
Škoda-auto + JL 1.2.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout