1000 mil československých pro opravdové sportsmany
Už dlouho jsme u nás neměli a neviděli tak kvalitní veteránskou soutěž, jako bylo letošních 1000 mil československých. Osm desítek historických automobilů vyrobených do roku 1939 startovalo v hlavní kategorii a k tomu ještě 11 z let 1946 do 1970 ve zvláštní kategorii.
Závod 1000 mil československých se pořádal v letech 1933 až 1935 na trase Praha-Bratislava-Praha-Bratislava–Praha. Ano, čtete dobře, dvakrát do Bratislavy a zpátky, skoro 1600 kilometrů za běžného provozu. Rekord drží Jindřich Knapp, který s třílitrovým šestiválcem Walter zajel průměr 104 km/h, v poslední části z Bratislavy do Prahy dokonce 111,5 km/h. A to v roce 1933.
V letech 1970 až 71 byl závod obnoven, ale jen na poloviční vzdálenost a poté zakázán. Tradici, ale už jako vzpomínkové jízdy obnovil po několika různých pokusech, jako byla například Pražská rally, Veteran car Praha.
Po spojení se slovenským autoklubem vznikla současná podoba. Ve čtvrtek se startovalo v 6 hodin z pražské Opletalovy ulice a z větší části vedla po původní trati do Bratislava. V pátek následovala etapa po slopách 500 km slovenských do Piešťan a na Babu a v sobotu se posádky vracely zpět do Prahy. My jsme je zastihli ve čtvrtek na úzkých silničkách Vysočiny v okolí Havlíčkova Brodu a v ostrovačických zatáčkách. Dokonce se jelo po bývalém Masarykově okruhu se zastávkou v boxech Velké ceny, kde museli co v nejkratším čase jezdci sundat a nasadit kolo. V sobotu jsme vyrazili do okolí Přibyslavi.
Musíme říct, že 1000 mil československých není žádný výlet, ale svižná jízda pro opravdové veteránské nadšence. A bylo jich tolik, že ředitel závodu Mirek Krejsa musel po naplnění startovní listiny další zájemce odmítat. Jak jsme řekli, na trať se vydalo na osm desítek předválečných automobilů, přičemž nejstarší byla Praga Mignon z roku 1916. Vedle českých značek Aero, Jawa, Tatra, Škoda, Wikov, Z, Walter jsme viděli i „mílové speciály“ Aero 750 nebo Tatra 77.
Úchvatná byla přehlídka zahraničních značek – šest nejrůznějších typů Lagond a to ještě pan Tomáš Kalkus ji na poslední chvíli vyměnil za mohutný Bentley..Vidět tento automobil na silnici je vždy zážitkem, stejně jako Standu Profelda s Bugatti 37 . Obdivuhodný výkon podala jeho manželka Markéta, která sama bez spolujezdce jela s replikou Bugatti 35 s názvem Nostalgic. Eliška Junková by musela mít radost.
Brněnský Karel Kupka, vydavatel Motor Journalu a pořadatel Brno Revivalu Mezi pavilonu (jede se tento víkend) je motocyklovým nadšencem a milovníkem značky Rudge. A protože na motocyklu jet nemohl, tak usedl s Jiřím Rožnovským do tříkolky Morgan Aero z roku 1930. A kdo zná tyto britské stroje, tak ví, že nemají střechu a místa je uvnitř tak pro jednoho. Naopak největším vozem byla Isotta Fraschini pana Karola Pavlů, a tak bychom mohli pokračovat. Celkem třiadvacet různých značek!
Letošních 1000 mil československých bylo zážitkem a už se těšíme na další ročník. Ještě by to chtělo víc propagace, aby se o veteránském svátku víc vědělo. Určitě si to zaslouží a Mirkovi Krejsovi velké díky.
JL 18.6.2018
V letech 1970 až 71 byl závod obnoven, ale jen na poloviční vzdálenost a poté zakázán. Tradici, ale už jako vzpomínkové jízdy obnovil po několika různých pokusech, jako byla například Pražská rally, Veteran car Praha.
Po spojení se slovenským autoklubem vznikla současná podoba. Ve čtvrtek se startovalo v 6 hodin z pražské Opletalovy ulice a z větší části vedla po původní trati do Bratislava. V pátek následovala etapa po slopách 500 km slovenských do Piešťan a na Babu a v sobotu se posádky vracely zpět do Prahy. My jsme je zastihli ve čtvrtek na úzkých silničkách Vysočiny v okolí Havlíčkova Brodu a v ostrovačických zatáčkách. Dokonce se jelo po bývalém Masarykově okruhu se zastávkou v boxech Velké ceny, kde museli co v nejkratším čase jezdci sundat a nasadit kolo. V sobotu jsme vyrazili do okolí Přibyslavi.
Musíme říct, že 1000 mil československých není žádný výlet, ale svižná jízda pro opravdové veteránské nadšence. A bylo jich tolik, že ředitel závodu Mirek Krejsa musel po naplnění startovní listiny další zájemce odmítat. Jak jsme řekli, na trať se vydalo na osm desítek předválečných automobilů, přičemž nejstarší byla Praga Mignon z roku 1916. Vedle českých značek Aero, Jawa, Tatra, Škoda, Wikov, Z, Walter jsme viděli i „mílové speciály“ Aero 750 nebo Tatra 77.
Úchvatná byla přehlídka zahraničních značek – šest nejrůznějších typů Lagond a to ještě pan Tomáš Kalkus ji na poslední chvíli vyměnil za mohutný Bentley..Vidět tento automobil na silnici je vždy zážitkem, stejně jako Standu Profelda s Bugatti 37 . Obdivuhodný výkon podala jeho manželka Markéta, která sama bez spolujezdce jela s replikou Bugatti 35 s názvem Nostalgic. Eliška Junková by musela mít radost.
Brněnský Karel Kupka, vydavatel Motor Journalu a pořadatel Brno Revivalu Mezi pavilonu (jede se tento víkend) je motocyklovým nadšencem a milovníkem značky Rudge. A protože na motocyklu jet nemohl, tak usedl s Jiřím Rožnovským do tříkolky Morgan Aero z roku 1930. A kdo zná tyto britské stroje, tak ví, že nemají střechu a místa je uvnitř tak pro jednoho. Naopak největším vozem byla Isotta Fraschini pana Karola Pavlů, a tak bychom mohli pokračovat. Celkem třiadvacet různých značek!
Letošních 1000 mil československých bylo zážitkem a už se těšíme na další ročník. Ještě by to chtělo víc propagace, aby se o veteránském svátku víc vědělo. Určitě si to zaslouží a Mirkovi Krejsovi velké díky.
JL 18.6.2018
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout