Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alfa Romeo se vrací s Nicolou Larini na Mille Miglia

V těchto dnech se jede jeden z nejslavnějších závodů, 1000 Miglia, který je historickou rekonstrukcí „nejkrásnějšího závodu na světě“, jak jej pojmenoval Enzo Ferrari. Letošního závodu pravidelnosti historických automobilů se jako vždy zúčastní zčásti závodně a zčásti jako dobrodružství přes 400 automobilů.

Více než 50 z nich budou vozy Alfa Romeo, což z této ikony italského motorsportu tradičně činí největší značkový tým. Dvěma z těchto vozů budou prestižní modely ze sbírky historických vozů Alfa Romeo, které jsou obvykle vystaveny v jejím muzeu v Arese: 1900 Super Sport (1954) a 1900 Super Sprint (1956).

První z nich pojede v rukou Nicoly Lariniho, vítěze německého šampionátu cestovních automobilů DTM z roku 1993 s vozem Alfa Romeo 155 V6 TI, a navigátora rally Giacoma Ciucciho. Lariniho návrat k závodění s vozem Alfa Romeo bude jistě mít za výsledek silné emoce pro všechny fanoušky motoristického sportu, kteří si pamatují jeho výkony ve třídě cestovních vozů v 90. letech. Se stejným nadšením bude přivítán i vůz 1900 Super Sprint (1956), který ze sebe jistě vydá to nejlepší. Bude jej řídit Andrea Farina, novinář a odborník na historické vozy, spolu se spolujezdcem Davidem Cironim, influencerem a youtuberem s vášní pro motory.

Dvě historické rarity doprovodí nové modely Giulia a Stelvio Quadrifoglio Super Sport ze speciální limitované série, kterou značka věnovala svému prvnímu vítězství v závodě 1000 Miglia v roce 1928 s modelem 6C 1500 Super Sport. Veřejnost zde také bude moci poprvé spatřit v pohybu Alfu Romeo Junior, která je novým kompaktním vozem vracejícím sportovní charakter Alfy Romeo do největšího segmentu evropského trhu. Tento vůz ztělesňuje typické historické propojení charakteru vozů minulosti s těmi, které značka s hadem ve znaku vyrábí v současnosti. Pro všechny jsou typické mimořádné zážitky z jízdy v každodenním životě, které od roku 1910 italskou značku Alfa Romeo provázejí a fascinují všechny její řidiče po celém světě.


Dva prestižní vozy Alfa Romeo v závodě

Legendárního závodu 1000 Miglia se zúčastní dvě skutečná umělecká díla, která patří do sbírky Heritage, jež je součástí oddělení Stellantis zaměřeného na ochranu a propagaci historického odkazu italských značek skupiny. Konkrétně se jedná o velmi vzácný závodní 1900 Sport Spider (1954) – byly vyrobeny pouze 2 exempláře – vybavený čtyřválcovým dvouvačkovým motorem přeplňovaným turbodmychadlem s maximálním výkonem 138 k, který i díky hmotnosti 880 kg a velmi účinné aerodynamice umožnil dosáhnout rychlosti 220 km/h.

Vůz 1900 Sport Spider s inovativním designem Franca Scaglioneho z dílny Bertone je vybaven pětistupňovou převodovkou a zadní nápravou De Dion. Jeho dynamika a jízdní vlastnosti odpovídají mnohem novějším vozům s větší přilnavostí. Tento výjimečný vůz bude nasazen pod číslem „309“.
S číslem „405“ bude v závodě startovat 1900 Super Sprint (1956), elegantní kupé, které reprezentuje třídu „gran turismo“ 20. století, tedy jako „rodinný vůz, který vyhrává závody“, jak se říká ve sloganu z 50. let. Vůz vychází z krátké verze podvozku sedanu 1900 a je vybaven dvoulitrovým čtyřválcovým motorem s charakteristickou dvojicí vačkových hřídelů a výkonem 115 k při 5500/min. V padesátých letech bylo zvykem, že velcí italští designéři kupovali od Alfy Romeo celý podvozek s motorem a doplňovali jej karoserií navrženou a vyrobenou ve vlastní režii. Milánská Touring byla jedou z těchto společností a v letech 1954 až 1955 vyrobila téměř 300 vozů vycházejících právě z vozu Alfa Romeo 1900 Super Sprint.


Slavná vítězství Nicoly Lariniho & Alfy Romeo

V letech 1992 až 2007 dominovala Alfa Romeo automobilovým závodům ve třídě cestovních vozů, nejprve s modelem 155 a poté s modelem 156. Těmito vozy napsala nezapomenutelnou kapitolu historie motoristického sportu desítkami vítězství v šampionátech v Itálii, Německu, Velké Británii a Španělsku.

První úspěchy přišly již v roce 1992, kdy Nicola Larini s vozem 155 GTA zvítězil v italském šampionátu Superturismo, o rok později následovalo vítězství v německém mistrovství cestovních vozů (DTM) s vozem 155 V6 TI, který překonal všechny rekordy v tomto tehdy nejprestižnějším šampionátu cestovních vozů.

Na počátku 90. let se startovní pole vozů DTM skládalo výhradně z německých výrobců. To trvalo až do roku 1993, kdy se ho Alfa Romeo rozhodla oficiálně zúčastnit s vozem 155 V6 Ti, který řídili Alessandro Nannini a Nicola Larini. Další vozy jely pod hlavičkou polotovárních týmů. Debut byl senzační: v prvním závodě v belgickém Zolderu vyhrál vůz 155 V6 Ti oba závody. Do konce sezony Larini zvítězil v 10 z 20 závodů. Když se k tomu přidala dvě vítězství Nanniniho, všechna pódiová umístění a umístění obou italských jezdců, vyneslo to Alfě Romeo konstruktérský titul a Larinimu jezdecký mistrovský titul.


(Pozn.red.Měli jsme to štěstí, že jsme viděli několik těchto závodů a souboje s vozy Opel Calibra a Mercedes Benz byly nezapomenutelným zážitkem)


Pro německé závodníky to byl opravdový šok, protože se museli smířit s tím, že šampionát DTM v roce 1993 při své premiéře v této vrcholné soutěži ovládla italská značka. Poté následovaly triumfy v britském šampionátu cestovních vozů v roce 1994 a další vítězství ve všech koutech světa. Po výkonech modelu 155 přišla v roce 1998 řada na model 156, který pokračoval v cestě za úspěchem a během své desetileté kariéry získal 13 mistrovských titulů mezi jezdci a výrobci, a dokonce zvítězil ve svém posledním závodě v roce 2007, kdy se model 156 již nějakou dobu nevyráběl.


Důležitou součástí 42. ročníku 1000 Miglia budou modely Giulia a Stelvio Quadrifoglio Super Sport z nové limitované speciální série (450 kusů na celém světě), která je oslavou legendárního vozu 6C 1500 Super Sport, s nímž Campari a Ramponi vyhráli v roce 1928 závod Mille Miglia. Oba modely jsou navíc vybaveny motorem 2,9 l V6 o výkonu 520 k a mechanickým samosvorným diferenciálem.


AR 11.6.2024

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar