Bugatti 37A - drahokam mezi veterány
Slavná automobilová značka Bugatti byla v Čechách vždy spojována s paní Eliškou Junkovou, která s těmito vozy dosáhla nejednoho vynikajícího úspěchu. Žádný z jejich vozů se u nás však nedochoval, ale přesto najdeme v malé zemi hned několik „bugatek“.
Mezi nejznámější patří Bugatti 37A před několika roky zemřelého veteránisty Jiřího Šilhy. Naštěstí stačil do tajů tohoto krásného stroje zasvětit svojí dceru Jitku Šilhovou – Masojídkovou, která se s ní občas objeví na nějaké veteránské akci. Nutno dodat, že si za volantem počíná stejně dobře jako její otec, který vůz z úplného vraku renovoval plných jedenáct let.
Nejdříve tři měsíce přemlouval původního majitele, aby mu odprodal torzo vozu s motorem ze Spartaka. Původní byly pouze čtyři kola, chladič, přední náprava, kapota, tlumiče a pár drobností. Naštěstí se u něj našel i originální motor, byť ve zbědovaném stavu. Poté tři čtvrtě roku sháněl technickou dokumentaci, deset let se pídil po kompresoru, spoustu věcí, hlavně nejrůznějších šroubů, si vyrobil sám. Počátkem osmdesátých let byl s prací hotov a všude, kde se jeho skvost objevil, budil pořádné pozdvižení. Bugatka vypadala a stále ještě vypadá, jako kdyby se psal rok 1928, a právě vyjela z tovární brány v Molsheimu.
Typ 37 byl odvozen ze slavnějšího osmiválce 35 z roku 1924, dodnes považovaný za nejkrásnější závodní automobil všech dob. Novějším typem 37 dal však Ettore Bugatti šanci soukromým závodním jezdcům, aby si opatřili kvalitní závodní automobil za relativně příznivou cenu.
Řadový čtyřválec 1.5 se dvěma sacími a jedním výfukovým ventilem se dodával buď s kompresorem (37A) nebo bez (37), takže dosahoval výkonu 90 k při 5500/min, resp. 60 k. Podvozek tvořily tuhé nápravy, přední odpružená podélnými půleliptickými pery, zadní čtvrteliptickými. Specialitou byly kované duté přední nápravy, kterými procházela listová pera. Technicky náročné, ale nádherné. Brzdy byly mechanické s vyrovnáváním brzdného účinku na všechna kola. Ve druhé polovině 20. let patřily mezi nejlepší závodní vozy kategorie do 1,5 litru.
Na jedné fotografii je typ 37A ve společnosti staršího modelu 13 z roku 1912. Jde mimochodem o první typ automobilu pojmenovaný po Ettore Bugattim a zároveň o nejstarší provozuschopnou Bugatti v ČR. „Třináctku“ poháněl čtyřválec 1.4 o výkonu 14 k a dochovala se pouze ve dvou exemplářích. Oba stroje jsou každoročně k vidění na Rallye Křivonoska, která se letos uskuteční 12. května.
Jindřich Lasík, 15.2.2007
Nejdříve tři měsíce přemlouval původního majitele, aby mu odprodal torzo vozu s motorem ze Spartaka. Původní byly pouze čtyři kola, chladič, přední náprava, kapota, tlumiče a pár drobností. Naštěstí se u něj našel i originální motor, byť ve zbědovaném stavu. Poté tři čtvrtě roku sháněl technickou dokumentaci, deset let se pídil po kompresoru, spoustu věcí, hlavně nejrůznějších šroubů, si vyrobil sám. Počátkem osmdesátých let byl s prací hotov a všude, kde se jeho skvost objevil, budil pořádné pozdvižení. Bugatka vypadala a stále ještě vypadá, jako kdyby se psal rok 1928, a právě vyjela z tovární brány v Molsheimu.
Typ 37 byl odvozen ze slavnějšího osmiválce 35 z roku 1924, dodnes považovaný za nejkrásnější závodní automobil všech dob. Novějším typem 37 dal však Ettore Bugatti šanci soukromým závodním jezdcům, aby si opatřili kvalitní závodní automobil za relativně příznivou cenu.
Řadový čtyřválec 1.5 se dvěma sacími a jedním výfukovým ventilem se dodával buď s kompresorem (37A) nebo bez (37), takže dosahoval výkonu 90 k při 5500/min, resp. 60 k. Podvozek tvořily tuhé nápravy, přední odpružená podélnými půleliptickými pery, zadní čtvrteliptickými. Specialitou byly kované duté přední nápravy, kterými procházela listová pera. Technicky náročné, ale nádherné. Brzdy byly mechanické s vyrovnáváním brzdného účinku na všechna kola. Ve druhé polovině 20. let patřily mezi nejlepší závodní vozy kategorie do 1,5 litru.
Na jedné fotografii je typ 37A ve společnosti staršího modelu 13 z roku 1912. Jde mimochodem o první typ automobilu pojmenovaný po Ettore Bugattim a zároveň o nejstarší provozuschopnou Bugatti v ČR. „Třináctku“ poháněl čtyřválec 1.4 o výkonu 14 k a dochovala se pouze ve dvou exemplářích. Oba stroje jsou každoročně k vidění na Rallye Křivonoska, která se letos uskuteční 12. května.
Jindřich Lasík, 15.2.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout