Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Chevrolet v Evropě - prvních 100 let

Automobil byl na světě sotva dvacet let, když byla před sto lety založena společnost Chevrolet Motor Company. Tehdejší automobily byly většinou rozložité luxusní vozy, které si kupovalo těch několik málo šťastlivců, jež si mohli tento drahý zázrak techniky dovolit.

A právě tento moment znamenal start značky Chevrolet. Americký podnikatel a obchodník William Crapo Durant, který již dříve nadělal jmění s firmami Buick a General Motors, se seznámil se známým švýcarským automobilovým závodníkem a talentovaným konstruktérem Louisem Chevroletem, který se hodlal prosadit v USA. Durant jej v roce 1911 zaměstnal jako poradce a očekával od něj, že ve spolupráci s přítelem Etiennem Planche navrhne luxusní šestiválcový model.
Výsledkem byl prestižní a vyspělý model Classic Six, u kterého označením „Chevrolet“ jeho tvůrci zhodnotili slavné sportovní renomé jeho tvůrce. Dne 3. listopadu 1911 byla ve městě Flint ve státě Michigan v USA oficiálně založena společnost Chevrolet Motor Company a výroba modelu Classic Six se rozeběhla hned v následujícím roce.
Durant ovšem soudil, že nejlepší cestou k rozvoji firmy bude vývoj cenově dostupných vozů, vyráběných ve velkých sériích – tak, jako to s úspěchem předváděl Henry Ford s modelem T. Louis Chevrolet s tímto postupem, ale nesouhlasil, a tak po mnoha rozepřích se svým partnerem Durantem společnost v říjnu roku 1913 opouští. Durant potom rozjel výrobu dostupnějších čtyřválcových modelů řady H, které jako první nesly „motýlkové“ logo značky Chevrolet. Úspěch řady H umožnil další rozvoj firmy a její první expanzi mimo USA: V roce 1915 byla v Kanadě založena továrna Chevrolet. Ve stejném roce Chevrolet představil dostupný model 490, který byl přímým konkurentem Fordu T. Označením „490“ se levný Chevrolet odvolával právě na cenu Fordu T, který v té době stál 490 $.
V roce 1917 Chevrolet uvedl svůj první osmiválec V8. Tento typ motoru se stane pro značku Chevrolet charakteristický zejména od 50. let. V roce 1918 se Chevrolet stává divizí koncernu GM a uvádí svůj první lehký užitkový model. Tento vývoj umožnil firmě stát se v roce 1919 druhou největší automobilkou Ameriky, významným milníkem byl rok 1922, kdy byla pokořena hranice milionu vyrobených automobilů.


Globální expanze (1920 – 1930)
Na Evropu se Chevrolet soustředil po roce 1920 a byla to zásluha tehdejšího ředitele Williama S. Knudsena, který se narodil v Dánsku. Není překvapením, že právě v Dánsku otevřel Chevrolet svoji první evropskou továrnu. První automobil – nákladní vůz - z ní vyjel začátkem roku 1924. Poptávka brzy převýšila možnosti továrny, a tak v roce 1925 vyjel první Chevrolet z montážního závodu General Motors Continental v Belgii. Provoz byl umístěn ve starém opatství a mohl vyrobit jen 25 vozů denně! Další továrna se proto otevřela ve Švýcarsku – rodné zemi Louise Chevroleta. Následovalo Polsko, Německo a Velká Británie. Další filiálky se objevily v jižní Americe a v Austrálii, takže společnost se od dvacátých let mohla plným právem označovat za světovou. Nebylo divu, že v roce 1927 sesadil Chevrolet z trůnu nejsilnějšího výrobce automobilů značky Ford, když jenom v průběhu předchozího roku bylo vyrobeno milion vozů Chevrolet – a to nebylo značce ještě ani dvacet let!
Významnou posilou Chevroletu se stal v roce 1926 Harley Earl, který vedl nové Art & Color stylingové a designerské studio koncernu GM. Jeho nápady a vize ovlivňovaly Chevrolet až do konce 50. let – a Harley Earl je dnes považován za jednoho z nejvýznamnějších automobilových designerů dvacátého století.


První SUV na světě (1930 – 1940)
Třicáté roky byly vinou celosvětové hospodářské krize pro automobilový průmysl složitým obdobím. Chevrolet přestál těžké období dobře, přestože řada konkurentů byla těžce postižena nebo dokonce zkrachovala. Dokonce dokázal uvést řadu inovací, jako např. nezávislé zavěšení předních kol (1934) nebo model Suburban Carryall, vůbec první SUV (1935). Do konce této dekády všechny modely Chevrolet dostaly svěží a vzrušující styling, který je řadil mezi nejlépe vypadající vozy na trhu. Po válečné přestávce tento trend pokračoval stylingem Fastback (splývavá záď) a Bustleback (velká kapota), díky kterému si Chevrolet dokázal držet v mezinárodním automobilovém průmyslu svoji designovou identitu.


Dekáda dramatického designu a inovací (1950 – 1960)
Automatická převodovka byla významnou inovací, zavedenou v roce 1950. Ale to nejlepší mělo teprve přijít – nejfamóznější Chevrolet všech dob: Corvette. Harley Earl se inspiroval evropskými roadstery a vytvořil první skutečně sportovní americký model největšího amerického producenta automobilů, který měl nevídanou laminátovou karoserii, namísto tradiční z ocelového plechu. I přes tyto atributy Corvetta zpočátku jen těžko hledala zákazníky a její výroba byla málem zrušena. Výrazný obrat k lepšímu nastal až po uvedení motoru V8 v roce 1955 a faceliftu v roce 1956. A story nekončí: Corvette zůstává jediným nepřetržitě vyráběným americkým sportovním vozem, dnes se vyrábí již v šesté generaci a prodává se po celém světě. Motor V8 „small block“ se zabydluje i v jiných modelech Chevrolet a stává se tak jedním z nejpopulárnějších pohonných agregátů – vyrábí se dodnes a je tedy nejdéle vyráběným masově vyráběným motorem všech dob.
Nejlepším rokem byl pro Chevrolet rok 1959, kdy éra „ploutví a chromu“ dosáhla vrcholu, jak dokládá např. model Impala, impozantní vůz, který od roku svého uvedení (1958) táhl prodeje značky Chevrolet nahoru. Jeho originální design s dolů staženými zadními blatníky, byl jemně řečeno výjimečný. Následující dekáda znamenala ústup od tohoto trendu, ale Chevrolet zůstával stále lídrem co do automobilového stylingu.


Corvette a Camaro:(1960 – 1970)
Reakcí na požadavky zákazníků, kteří hledali hospodárný kompaktní automobil, se stal Corvair, uvedený v roce 1960 – výrazně „evropsky“ stylizovaný model byl mnohem menší, než předchozí Chevrolety a jeho originalitou byl vzadu uložený motor. Šlo o radikální prolomení zažitých tradic a ukázku toho, jak Chevrolet dokáže reflektovat ideje z nejrůznějších koutů světa. Ale pro ty, kteří i nadále toužili po dávce vzrušení, Chevrolet připravil v roce 1963 nově stylizovaný model Corvette Sting Ray, charakteristický ostře řezanými rysy, což představovalo úplný odklon od předchozího stylingu. Dalším důležitým modelem této dekády se stalo Camaro ročníku 1967 – kompaktní a dostupný výkonný model, který se stal kultovním představitelem kategorie „pony cars“. Model Corvette byl úspěšně uveden znovu i poté, co toto jméno zmizelo v roce 2002 z nabídky značky Chevrolet.


Malé je pěkné (1970 – 1990)
Sedmdesátá léta byla pro výrobce automobilů těžkým obdobím, protože se výrazně zpřísňovaly normy a nejrůznější státní regulativy a rozvoji automobilismu nepřispěla ani ropná krize a finanční recese. Velké vozy byly stále více „out“, malé vozy byly „in“- a Chevrolet byl připravený uvést malý model Vega. Na druhé straně modelového spektra měl Chevrolet ale v záloze model Caprice, který představoval prémiovou nabídku pro ty, kdo si to přáli. Pod „motýlkovitým“ logem značky Chevrolet se nabízely vozy, které vyhovovaly opravdu nejrůznějším požadavkům. Rokem oslav se stal rok 1979, když automobilka Chevrolet překonala magickou hranici 100 milionů vyrobených automobilů.
V roce 1983 Chevrolet přišel s Corvettou nové generace a nastoupil cestu k budoucnosti výrazně ovlivněné využitím elektroniky. V roce 1992 přesáhl počet vyrobených vozů Chevrolet Corvette hranici jednoho milionu a ve stejném roce oslavil model Camaro pětadvacáté narozeniny. Nicméně tužby mnoha fanoušků po nové, více sexy Corvettě, byly uspokojeny až v roce 1997, kdy verze C5 propůjčila sportovnímu Chevroletu podobu téměř supersportovního vozu.


Vstup Chevroletu do Evropy
Nový vstup značky Chevrolet do Evropy se stal skutečným triumfem. I když Chevrolety byly vždy k dostání i mimo domácí americký trh, jejich prodeje v Evropě byly nízké. Převzetí automobilky Daewoo Motors koncernem General Motors v roce 2001 umožnilo efektivní vstup do již ustavené sítě evropských prodejců. Začátkem roku 2005 byla značka Chevrolet znovu uvedena do Evropy a nabídla škálu malých vozů, vycházejících z předchozích firemních modelů. Od té doby v souladu se sílící poptávkou zákazníků uvedl Chevrolet celou škálu zcela nových modelů. Do Evropy se vrátila i výroba modelů Chevrolet: V ruském Petrohradu byl otevřen montážní závod a další společné podniky fungují ve východní Evropě a v Polsku.


Budoucnost právě začíná
Stoleté výročí Chevrolet oslaví se stejnými atributy, na kterých vždy stavěl: Dostupnými technologiemi, expresivním designem a vysokými hodnotami. A jako narozeninový dárek sobě i světu Chevrolet přichází s inovativním elektromobilem s prodlouženým dojezdem Volt, který reaguje na ekologické požadavky současnosti i budoucnosti. Je to odvážný krok, kterým chce Chevrolet změnit svět a měnit i svět automobilů i ve druhém století své existence, tak, jako tomu bylo během prvního století.

11.4.2011


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar