Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Chodští Kovaříci na vranících dobyli Akropolis (I)

Zní to jako pohádka nebo pověst z dávných časů, ale jde o příběh zcela skutečný a soudobý. Dva Kovaříci na vranících opravdu dobyli Acropolis. Tedy přesněji - otec a syn Kovaříkové usedli do svých soutěžních škodovek, protektorované pneumatiky značky Vraník a vyrazili s nimi do dalekého Řecka.

Tam vyhráli své kategorie Historic Acropolis Rally, sklidili aplaus místních a dovezli si domů velmi cenné poháry.
Velké dobrodružství si pro sebe a pro svůj rallyteam v závěru sezóny nachystali Oldřichové Kovaříkové starší a mladší ze západočeského Chodova u Domažlic. Přihlásili se totiž se Škodou Favorit a její starší sestřičkou ´oktávkou´ na řeckou Acropolis Rally, která letos uzavírala evropský šampionát v rally historických vozů.

Proč právě tam? „Těch důvodů bylo hned několik. Máme rádi nové zážitky, a tak nás pochopitelně nalákal návrat této slavné soutěže do evropského seriálu, do kterého jsme přihlášeni. Navíc se na tamních těžkých tratích škodovkám historicky vždycky dařilo a Škoda Octavia Touring Sport slavila šedesátileté jubileum - právě v roce 1963 tady dokázala v rukou domácího jezdce Vourdoubakise vyhrát svoji třídu, což byla tehdy pro mladoboleslavskou automobilku výborná reklama,“ říká Oldřich Kovařík mladší, který pokračuje ve vyprávění velkého příběhu: „Už tehdy to musela být ukrutně náročná soutěž a této pověsti nezůstává nic dlužna dodnes. Pro našince je navíc hodně vzdálená a na dnešní poměry veledlouhá až rozvleklá, museli jsme při ní vlastně řešit ubytování na čtyřech různých místech. Centrum soutěže včetně servisního zázemí totiž bylo 250 kilometrů od Atén, tam naopak měla soutěž slavnostní start a cíl, ale také technické přejímky. V dnešní době jsme zkrátka už zvyklí na mnohem kompaktnější soutěže.


Naši mechanici vyráželi z Čech na cestu s technikou už týden před soutěží, pluli i trajektem přes Jaderské moře, doma jsme se pak všichni sešli s rodinami až dvanáct dní poté. Těch dvanáct dní bylo ale vyplněno spoustou zážitků, spojených s krásným a těžkým sportovním kláním. Už samotný začátek – vždyť rampa stála přímo v Aténách pod starodávnou Akropolí, na místě, kde desítky let startovaly a startují soutěžní vozy mistrovství světa. Konkurence byla velmi kvalitní, k deseti závodníkům z různých koutů Evropy se přidalo přes třicet jezdců domácích, ve velké většině s technikou výrazně silnější, než byly naše škodovky. A tak když jsme přijeli do cíle etapy a zjistili jsme, že jsme na páté příčce absolutního pořadí, mysleli jsme, že nás šálí zraky a po našem jsme se sami sebe začali ptát – copa s tym íčko budeme dělat?“
Úspěšný první den však Chody nikterak nerozhodil a i další pokračování tříetapové soutěže pojali tím nejsprávnějším způsobem. Oldřich Kovařík mladší se spolujezdcem Markem Kapicem svou Škodu Favorit nadále vodili v rychlém, ale rozumném tempu po tratích, na kterých se pravidelně už desítky let utkávají i ti nejlepší jezdci z mistrovství světa. Ve druhé etapě se posunuli na čtvrtou příčku pořadí, mezi přihlášenými do evropského šampionátu to byla dokonce příčka třetí! A toto skvělé postavení pak dokázali uhájit i v závěrečném dni celého klání, přičemž v cíli soutěže bylo klasifikováno celkem 34 posádek.



„Byla to i pro nás neskutečně obtížná soutěž, ač to podle výsledků tak asi vůbec nevypadá,“ usmívá se mladší z Kovaříků: „Ale jeli jsme opravdu tak, jak jsme si řekli v cíli první etapy, a díky tomu jsme se vyhnuli všem krizovým situacím. Přálo nám i počasí, vlastně pršelo jen na jedné rychlostní zkoušce, ale to jsme si tedy ´užili´ důkladně – přes pět kilometrů jsme jeli s totálně zamlženými okny, přes které nebylo skoro vidět ven. Navíc déšť přišel zrovna na tak zamotané zkoušce, že se trochu začal ztrácet i spolujezdec. Ale i tam jsme zvolili odpovídající tempo, stejně jako když jsme dojížděli do cíle rychlostní zkoušky na defektu. U něj se však musím přiznat, že jsme jej měli kvůli mé jezdecké chybě, přehlédl jsem velký kámen a poškodil i disk. Kolo jsme ale vyměnili a mohli pokračovat. Musím moc pochválit pořadatele za krásný a dobře připravený podnik, nám se navíc moc líbily rychlostní zkoušky - hodně technické a trochu rozbité a uskákané, to máme rádi my i naše škodovky, bylo to jako za starých soutěžáckých dob. Navíc se víc jelo z kopce dolů, takže se částečně smazával výkonový handicap slabších aut. I to samozřejmě napomohlo k našemu skvělému výsledku, který místním tak trochu připomněl úspěchy továrního škodováckého týmu ze začátku devadesátých let. Když jsem na cílové rampě zmínil jména Sibera či Triner, domácí hned věděli, o koho jde a poté za námi chodili i jejich bývalí řečtí soupeři a vzpomínali na velké bitvy s těmito našimi skvělými jezdci z tehdejší doby.“



A jak že je to s těmi vraníky, o kterých píšeme v nadpisu? „Jedná se samozřejmě o pneumatiky značky Vraník, tedy přesněji o protektory,“ usmívá se mladší Kovařík a vysvětluje: „Právě na těchto protektorech jsme totiž odjeli celou soutěž a také jim proto patří část našeho úspěchu. Naši soupeři nevěřícně kroutili hlavami a podívat se přišli i specialisté od Pirelli, nikdo nevěřil, že na protektorech lze tak upalovat, jak se to dařilo nám. Navíc jak jsem již zmínil, obutí vydrželo veškeré nástrahy tratě a nebýt mojí chybky, dovezli bychom všechny gumy až do cíle v pořádku. Tedy přesněji do cíle ano, ale domů už potom ne - byl o ně totiž takový zájem, že jsme všechny, které jsme neměli obuty na autě, v cíli rozprodali a prodali bychom jich snad celý náklaďák. Místní už se na ně chodili ptát při soutěži, my jim je pak v cíli přenechali po dvaceti euro kus, aby konečně uvěřili, že jsou to protektory se sériovým kordem, tedy výstuží.“



Zopakujme, že dvojice Oldřich Kovařík mladší – Marek Kapic dojela do cíle Historic Acropolis Rally 2023 se Škodou Favorit na čtvrté příčce absolutního pořadí, přičemž rychleji dokončily soutěž pouze dvě britské a jedna italská posádka se silnými fordy.


Dokončení zítra
Karel Špaček 18.12,2O23

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar