Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Elektromobil Františka Křižíka

Automobily na elektrický pohon dráždí konstruktéry a vynálezce už od doby, kdy Karl Benz a Gottlieb Daimler předvedli svá první motorová vozidla. Mezi první světové konstruktéry elektromobilů se řadí také ing. Dr. František Křižík, narozený v roce 1847 v Plánici u Klatov.

Vloni uplynulo 125 let od okamžiku, kdy vynálezce ing. František Křižík předvedl první elektromobil vlastní konstrukce, kterou v praxi ověřil v pražských ulicích.

V roce 1895 dokončil stavbu prvního elektromobilu jehož zadní nápravu poháněl planetovým soukolím pětikoňový elektromotor. Olověný akumulátor s 42 články byl uložen v zadní části vozu. Po jeho ověření v pražských ulicích postavil ing. Křižík další model, řízený volantem a s řetězovým pohonem zadních kol.


Za nejdokonalejší můžeme označit třetí vůz, elegantní čtyřmístný Landaulet se dvěma elektromotory pohánějícími každý jedno zadní kolo. Problémem všech elektromobilů byl však krátký akční rádius a proto Křižík obrátil pozornost k hybridním vozům. Původně chtěl postavit vlastní vozík, jak dokládají výkresy dvouválcového spalovacího motoru pohánějícího generátory elektrického proudu. Nakonec dal přednost vozu Laurin & Klement jehož 4,5litrový čtyřválec pohánělo dynamo, které napájelo dva stejnosměrné elektromotory zadních kol. Poslední vůz, kterým vývoj elektromotorů ing. František Křižík ukončil, předvedl v roce 1908 na Jubilejní výstavě v Praze.




JL 21.1.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar