Jak Subaru dobylo Ameriku
Subaru je značka japonská, ale svým způsobem také trochu americká. Automobilka, která se u Američanů nejprve setkala s výsměchem, totiž ve Spojených státech v průběhu let zdomácněla a dnes tamní zákazníci tvoří výraznou většinu jejích prodejů.
Vedla k tomu dlouhá a zajímavá cesta, kdy Subaru hledalo skuliny na trhu a zároveň naslouchalo svým zákazníkům.
V roce 2023 se Subaru stalo devátou nejprodávanější značkou na americkém trhu. Automobilka tam za loňský rok prodala 632 083 vozů, zatímco její celosvětová produkce dosáhla 959 147 aut. Skoro přesně dvě třetiny produkce tak udala právě ve Spojených státech. Ty jsou pro Subaru největším trhem už poměrně dlouho, v uplynulé dekádě se tam relativně malá japonská automobilka nadechla k velkému úspěchu a dovede potrápit mnohé konkurenty, včetně tradičních domácích značek. Od roku 2019 se Subaru daří držet v USA tržní podíl nad čtyřmi procenty.
Nebylo to tak ale vždy. K úspěchu se automobilka musela propracovat a nebyla to úplně snadná cesta. Dílčí úspěchy si sice v USA připisuje už od raných dob své přítomnosti na tamním trhu, přesto chvíli trvalo, než se Subaru definitivně prosadilo.
Malý začátek velkého příběhu
Vše začalo v roce 1968, kdy se na americkém trhu objevil vůz Subaru 360, první sériově vyráběný model automobilky, která vznikla na troskách poválečného leteckého průmyslu. S dovozem skrze nově založenou společnost Subaru of America začala dvojce podnikatelů Harvey Lamm a Malcolm Bricklin – ano, ten Bricklin, který v Kanadě vyráběl svůj neúspěšný sporťák a později do USA vozil auta Yugo. Malé autíčko bylo sice velmi levné (prodávalo se za 1279 dolarů, asi o 300 méně než konkurenční „lidové auto“), ale schytávalo kritiku.
Federální bezpečnostní standardy například vůz nemusel plnit jen díky své hmotnosti a miniaturním rozměrům. Spotřebitelská organizace Consumer Reports ho ovšem označila za nepřijatelný. Jaký to kontrast s aktuálním hodnocením vozů Subaru, které Consumer Reports pravidelně označuje za nejlepší, nebo alespoň jedny z nejlepších ve své třídě. O špičkových výsledcích v testech bezpečnosti nemluvě. V prvním roce prodeje každopádně model Subaru 360 v USA zvolilo pouze 332 zákazníků.
Už v roce 1973 se ale Subaru objevilo mezi deseti nejoblíbenějšími dováženými značkami. Svůj podíl v tom sehrály zejména vozy DL a GL (různé verze modelu Leone) s plochým motorem boxer a pohonem předních kol. Úsporná auta dorazila akorát včas před začátkem ropné krize, která přinutila Američany přemýšlet o spotřebě pohonných hmot.
Teprve o rok později ale přichází zásadní moment historie značky v USA. Harvey Lamm v Japonsku přesvědčil přímo zástupce koncernu Fuji Heavy Industries, pod který Subaru spadalo, že USA potřebují zajímavější, větší a vybavenější auta. A tak se na americkém trhu poprvé objevilo kombi Subaru s pohonem čtyř kol. Od té doby si značka začala budovat nesmrtelnou image specialisty na tuto disciplínu.
Pro Ameriku něco speciálního
V roce 1977 přišel do USA speciální model BRAT. Neobvyklý pick-up s pohonem všech kol a dvěma sedadly připevněnými na korbě proti směru jízdy se stal malou ikonou. Jezdil s ním i americký prezident Ronald Reagan, který BRAT řídil od roku 1978 a vlastnil ho celých 20 let, tedy i v průběhu svých prezidentských mandátů.
Osmdesátá léta přinesla spousty novinek i dílčích úspěchů. Značka zavedla třeba funkci hill holder pro vozy s manuální převodovkou, uvedla svůj první model s pohonem všech kol a přeplňovaným motorem a pohon všech kol nabídla volitelně ke všem modelům nabízeným v USA. V závěru dekády přišla první CVT převodovka. V roce 1984 se také Subaru poprvé objevilo v čele žebříčku spokojenosti zákazníků J.D. Power. Její kombíky se v tomto období staly v USA nejprodávanějšími vozy této kategorie.
V roce 1989 automobilka společně s Isuzu rozjela výrobní linky nové továrny ve státě Indiana (později ji kompletně převzala) a začala tam s výrobou modelu Legacy. V roce 1994 na něj navázala výroba klíčové druhé generace a s ní přišla i speciálně pro americký trh vymyšlená edice Outback. Zrodila se legenda, která pomohla, společně s později uvedeným modelem Forester, udržet tou dobou stagnující značku nad vodou a zajistila jí úspěch i v těžkých časech světové finanční krize v novém tisíciletí. Na model BRAT ještě navázal od Outbacku odvozený typ Baja.
Od roku 2010 pak prodeje značky v USA nabírají setrvalý rostoucí trend, který trval až do vypuknutí globální pandemie nemoci covid-19. Rok 2019 je se 700 117 prodanými vozy pro značku v USA dosud tím nejúspěšnějším, aktuálně je opět na dobré cestě k jeho překonání. Pomáhá jí v tom i řada pro USA připravených modelů: outdoorové modely Crosstrek, Forester a Outback jsou k mání i ve speciální drsné verzi Wilderness, od roku 2018 také Subaru tamním zákazníkům nabízí velké (na naše poměry) SUV Ascent.
Vlastní svět
Americké zastoupení Subaru má díky své důležitosti výsadní postavení i velkou důvěru a funguje do značné míry autonomně. Provozuje například vlastní závodní divizi Subaru Motorsports USA, která se zrodila již v roce 2001 jako Subaru Rally Team USA a slaví četné sportovní i marketingové úspěchy. Jednou z hvězd, které se za volanty vozů Subaru objevují, je showman Travis Pastrana, který krotí všemožně upravené speciály při řadě exhibic nebo ve spolupráci se závodním týmem Hoonigan i v oblíbené sérii Gymkhana.
Úzce propojený je také americký a japonský letecký průmysl, v němž Subaru figuruje jako důležitý výrobce komponent pro letadla Boeing, vrtulníků Bell i různých bojových strojů. A zajímavost na konec – v americkém státě Vermont je Subaru nejrozšířenější značka aut vůbec. Vděčí za to především hornaté krajině plné lesů, kde chybí velká města, ale zato nemá nouzi o přírodní krásy a výzvy. Prostě ráj všech subaristů.
Subaru 19.9.2024
V roce 2023 se Subaru stalo devátou nejprodávanější značkou na americkém trhu. Automobilka tam za loňský rok prodala 632 083 vozů, zatímco její celosvětová produkce dosáhla 959 147 aut. Skoro přesně dvě třetiny produkce tak udala právě ve Spojených státech. Ty jsou pro Subaru největším trhem už poměrně dlouho, v uplynulé dekádě se tam relativně malá japonská automobilka nadechla k velkému úspěchu a dovede potrápit mnohé konkurenty, včetně tradičních domácích značek. Od roku 2019 se Subaru daří držet v USA tržní podíl nad čtyřmi procenty.
Nebylo to tak ale vždy. K úspěchu se automobilka musela propracovat a nebyla to úplně snadná cesta. Dílčí úspěchy si sice v USA připisuje už od raných dob své přítomnosti na tamním trhu, přesto chvíli trvalo, než se Subaru definitivně prosadilo.
Malý začátek velkého příběhu
Vše začalo v roce 1968, kdy se na americkém trhu objevil vůz Subaru 360, první sériově vyráběný model automobilky, která vznikla na troskách poválečného leteckého průmyslu. S dovozem skrze nově založenou společnost Subaru of America začala dvojce podnikatelů Harvey Lamm a Malcolm Bricklin – ano, ten Bricklin, který v Kanadě vyráběl svůj neúspěšný sporťák a později do USA vozil auta Yugo. Malé autíčko bylo sice velmi levné (prodávalo se za 1279 dolarů, asi o 300 méně než konkurenční „lidové auto“), ale schytávalo kritiku.
Federální bezpečnostní standardy například vůz nemusel plnit jen díky své hmotnosti a miniaturním rozměrům. Spotřebitelská organizace Consumer Reports ho ovšem označila za nepřijatelný. Jaký to kontrast s aktuálním hodnocením vozů Subaru, které Consumer Reports pravidelně označuje za nejlepší, nebo alespoň jedny z nejlepších ve své třídě. O špičkových výsledcích v testech bezpečnosti nemluvě. V prvním roce prodeje každopádně model Subaru 360 v USA zvolilo pouze 332 zákazníků.
Už v roce 1973 se ale Subaru objevilo mezi deseti nejoblíbenějšími dováženými značkami. Svůj podíl v tom sehrály zejména vozy DL a GL (různé verze modelu Leone) s plochým motorem boxer a pohonem předních kol. Úsporná auta dorazila akorát včas před začátkem ropné krize, která přinutila Američany přemýšlet o spotřebě pohonných hmot.
Teprve o rok později ale přichází zásadní moment historie značky v USA. Harvey Lamm v Japonsku přesvědčil přímo zástupce koncernu Fuji Heavy Industries, pod který Subaru spadalo, že USA potřebují zajímavější, větší a vybavenější auta. A tak se na americkém trhu poprvé objevilo kombi Subaru s pohonem čtyř kol. Od té doby si značka začala budovat nesmrtelnou image specialisty na tuto disciplínu.
Pro Ameriku něco speciálního
V roce 1977 přišel do USA speciální model BRAT. Neobvyklý pick-up s pohonem všech kol a dvěma sedadly připevněnými na korbě proti směru jízdy se stal malou ikonou. Jezdil s ním i americký prezident Ronald Reagan, který BRAT řídil od roku 1978 a vlastnil ho celých 20 let, tedy i v průběhu svých prezidentských mandátů.
Osmdesátá léta přinesla spousty novinek i dílčích úspěchů. Značka zavedla třeba funkci hill holder pro vozy s manuální převodovkou, uvedla svůj první model s pohonem všech kol a přeplňovaným motorem a pohon všech kol nabídla volitelně ke všem modelům nabízeným v USA. V závěru dekády přišla první CVT převodovka. V roce 1984 se také Subaru poprvé objevilo v čele žebříčku spokojenosti zákazníků J.D. Power. Její kombíky se v tomto období staly v USA nejprodávanějšími vozy této kategorie.
V roce 1989 automobilka společně s Isuzu rozjela výrobní linky nové továrny ve státě Indiana (později ji kompletně převzala) a začala tam s výrobou modelu Legacy. V roce 1994 na něj navázala výroba klíčové druhé generace a s ní přišla i speciálně pro americký trh vymyšlená edice Outback. Zrodila se legenda, která pomohla, společně s později uvedeným modelem Forester, udržet tou dobou stagnující značku nad vodou a zajistila jí úspěch i v těžkých časech světové finanční krize v novém tisíciletí. Na model BRAT ještě navázal od Outbacku odvozený typ Baja.
Od roku 2010 pak prodeje značky v USA nabírají setrvalý rostoucí trend, který trval až do vypuknutí globální pandemie nemoci covid-19. Rok 2019 je se 700 117 prodanými vozy pro značku v USA dosud tím nejúspěšnějším, aktuálně je opět na dobré cestě k jeho překonání. Pomáhá jí v tom i řada pro USA připravených modelů: outdoorové modely Crosstrek, Forester a Outback jsou k mání i ve speciální drsné verzi Wilderness, od roku 2018 také Subaru tamním zákazníkům nabízí velké (na naše poměry) SUV Ascent.
Vlastní svět
Americké zastoupení Subaru má díky své důležitosti výsadní postavení i velkou důvěru a funguje do značné míry autonomně. Provozuje například vlastní závodní divizi Subaru Motorsports USA, která se zrodila již v roce 2001 jako Subaru Rally Team USA a slaví četné sportovní i marketingové úspěchy. Jednou z hvězd, které se za volanty vozů Subaru objevují, je showman Travis Pastrana, který krotí všemožně upravené speciály při řadě exhibic nebo ve spolupráci se závodním týmem Hoonigan i v oblíbené sérii Gymkhana.
Úzce propojený je také americký a japonský letecký průmysl, v němž Subaru figuruje jako důležitý výrobce komponent pro letadla Boeing, vrtulníků Bell i různých bojových strojů. A zajímavost na konec – v americkém státě Vermont je Subaru nejrozšířenější značka aut vůbec. Vděčí za to především hornaté krajině plné lesů, kde chybí velká města, ale zato nemá nouzi o přírodní krásy a výzvy. Prostě ráj všech subaristů.
Subaru 19.9.2024
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout