Jarní rallye Veteran Car Štangl - krása v dešti
První letošní veteránská akce nás velice příjemně překvapila. Nejen počtem vozidel, kterých se sešla padesátka, ale hlavně mnoha premiérami, z nichž řadu z nich jme viděli v jízdě poprvé. Škoda jen, že počasí nepřálo a jízda na Okoř a zpátky se jela v hustém dešti.
To byla jediná vada na kráse, jinak perfektní Jarní rallye Veteran Car Štangl, v níž o nic nešlo, jen se po zimě dobře pobavit a setkat se s přáteli. Ani jsme tolik krásných automobilů nečekali. Tak třeba dva vozy Rolls Royce Silver Ghost I, jeden z roku 1918, druhý s datem výroby 1926, jeden s objemem 7 litrů, druhý pak 7,2 litru, oba renovované u britské firmy. Dokumentovaly tak částečně vývoj modelu Silver Ghost (stříbrný duch), jenž se vyráběl v letech 1907 až 1926. V anglickém Derby bylo postaveno 6173 kusů, v americkém Sprinfieldu pak dalších 1703.
Jen o rok mladší byl Renault IM, který zrenovoval pan Zápotocký z Jičína a stal se tak teprve druhým majitelem tohoto krásného stroje, který vypadal snad ještě lépe, než před devadesáti lety.
Automobilů prostějovské firmy Wikov se mnoho nedochovalo, o to větší bylo překvapení v podobě osmiválcového typu 70, jenž vznikl v letech 1930 až 31 pouze v několika exemplářích. Údaje o počtu se rozcházejí, někdo tvrdí dva, jiný tři, dokonce i pět. Ale to není dnes už tak podstatné. O tomto modelu kdysi vyprávěl ing. Hausmann panu Václavu Zapadlíkovi a ukázal mu nepříliš kvalitní fotografii. Podle ní před lety namalovat Maestro obraz a nedávno také výkresy. Podle nich pak Vratislav Veselý postavil na dochované šasi elegantní karosérii. Řadový osmiválec sestavený vlastně ze dvou čtyřválců do jednoho bloku, měl objem 3,4 litru a dosahoval výkonu 80 k.
Českou historii prezentoval dále mj. už známý luxusní šestiválec Walter 6B, ale také závodní speciál z první poloviny dvacátých let, s nímž sbíral vavříny tovární jezdec jinonické značky Jindřich Knapp. Ačkoliv vůz vypadal jako původní, tak se jedná v podstatě o dokonale věrnou repliku se vším všudy. Dalším zástupcem závodních speciálů byl žlutý Laurin Klement 300 z roku 1923, který na vodě bravurně řídila paní Eva Ticová z muzea Auto Škoda. Mohutný, těžký a vysoký automobil se čtyřválcem 5,7 litru (70 k) se vyznačoval hodně spartánskou výbavou.
K zajímavým automobilům patřil Bugatti typ 57 Stelvio Cabriolet z roku 1935. Typ 57, dílo Jeana Bugattiho, byl posledním sériově vyráběným vozem značky Bugatti. V letech 1934 až 1939 vyjelo z Molsheimu zhruba jen osm set kusů v několika výkonových variantách, pochopitelně s osmiválcem 3,2 litru. Kdyby se hodnotila elegance, určitě by patřil mezi vážné aspiranty na hlavní cenu.
Výčet krásných automobilů by byl pochopitelně hodně dlouhý, za všechny jmenujme například „staré známé“ Buick Phaeton, Laurin Klement 110-Škoda, Packard 110, Jaguar XK 120, ale hlavně novinky jako byla Lagonda, Mercedes Benz 170 a 300, Škoda Popular, Ford V8. Nechyběly ani zástupci mladších ročníků včetně Maserati 3500, Renaultu Caravelle, Ferrari Dino, Rolls Royce Phantom a Corniche, Porsche 911 atd.
První ročník Jarní rallye Veteran Car Štangl se rozhodně vydařil, a doufejme, že se příště umoudří i svatý Petr. Jestli bude v tomto trendu naše veteránské hnutí pokračovat, potom se máme na Retro Prague, respektive Auto Štangl Bohemia Historic rallye opravdu nač těšit.
Jindřich Lasík, 21.4.2208
Jen o rok mladší byl Renault IM, který zrenovoval pan Zápotocký z Jičína a stal se tak teprve druhým majitelem tohoto krásného stroje, který vypadal snad ještě lépe, než před devadesáti lety.
Automobilů prostějovské firmy Wikov se mnoho nedochovalo, o to větší bylo překvapení v podobě osmiválcového typu 70, jenž vznikl v letech 1930 až 31 pouze v několika exemplářích. Údaje o počtu se rozcházejí, někdo tvrdí dva, jiný tři, dokonce i pět. Ale to není dnes už tak podstatné. O tomto modelu kdysi vyprávěl ing. Hausmann panu Václavu Zapadlíkovi a ukázal mu nepříliš kvalitní fotografii. Podle ní před lety namalovat Maestro obraz a nedávno také výkresy. Podle nich pak Vratislav Veselý postavil na dochované šasi elegantní karosérii. Řadový osmiválec sestavený vlastně ze dvou čtyřválců do jednoho bloku, měl objem 3,4 litru a dosahoval výkonu 80 k.
Českou historii prezentoval dále mj. už známý luxusní šestiválec Walter 6B, ale také závodní speciál z první poloviny dvacátých let, s nímž sbíral vavříny tovární jezdec jinonické značky Jindřich Knapp. Ačkoliv vůz vypadal jako původní, tak se jedná v podstatě o dokonale věrnou repliku se vším všudy. Dalším zástupcem závodních speciálů byl žlutý Laurin Klement 300 z roku 1923, který na vodě bravurně řídila paní Eva Ticová z muzea Auto Škoda. Mohutný, těžký a vysoký automobil se čtyřválcem 5,7 litru (70 k) se vyznačoval hodně spartánskou výbavou.
K zajímavým automobilům patřil Bugatti typ 57 Stelvio Cabriolet z roku 1935. Typ 57, dílo Jeana Bugattiho, byl posledním sériově vyráběným vozem značky Bugatti. V letech 1934 až 1939 vyjelo z Molsheimu zhruba jen osm set kusů v několika výkonových variantách, pochopitelně s osmiválcem 3,2 litru. Kdyby se hodnotila elegance, určitě by patřil mezi vážné aspiranty na hlavní cenu.
Výčet krásných automobilů by byl pochopitelně hodně dlouhý, za všechny jmenujme například „staré známé“ Buick Phaeton, Laurin Klement 110-Škoda, Packard 110, Jaguar XK 120, ale hlavně novinky jako byla Lagonda, Mercedes Benz 170 a 300, Škoda Popular, Ford V8. Nechyběly ani zástupci mladších ročníků včetně Maserati 3500, Renaultu Caravelle, Ferrari Dino, Rolls Royce Phantom a Corniche, Porsche 911 atd.
První ročník Jarní rallye Veteran Car Štangl se rozhodně vydařil, a doufejme, že se příště umoudří i svatý Petr. Jestli bude v tomto trendu naše veteránské hnutí pokračovat, potom se máme na Retro Prague, respektive Auto Štangl Bohemia Historic rallye opravdu nač těšit.
Jindřich Lasík, 21.4.2208
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout