Již půl století jezdí Chodskem veteráni
Když v srpnu 1975 tehdy skromný kalendář veteránských akcí obohatila jízda pravidelnosti do vrchu Vavřinec u Domažlic, nikdo z tehdejších členů Veteran car clubu Domažlice založeného o pouhé dva roky dříve netušil, že pokládá základní kámen tradice, která bez přerušení přetrvá půl století.
Na 55 automobilů a 31 motocyklů vyrobených do roku 1945 tenkrát čekala přibližně dvoukilometrová trať s převýšením 150 metrů. Všichni účastníci absolvovali dvě jízdy a snažili se, aby rozdíl mezi dosaženými časy měli co nejmenší. Akce se účastníkům líbila, a tak již v následujícím roce počet startujících přesáhl stovku. Nadšeni byli také diváci. Když se počasí vydařilo, lemovaly trať až tři tisíce platících návštěvníků.
K českým účastníkům brzy přibyli jezdci z tehdejší NDR, převážně ze Saska. Mnozí z nich se domažlické akce zúčastňovali několik desetiletí. Netrvalo dlouho a v Domažlicích se objevili také první soutěžící ze sousedního Bavorska, které neodradily ani procedury, jimž se musel na hranicích podrobit každý, kdo přijížděl z „podezřelého Západu“. Pro účastníky z obou německých států představovala domažlická veteránská jízda jednu z mála možností vzájemného setkání.
Němečtí jezdci občas přivezli také stroje, jaké u nás nebyly jen tak k vidění. Mezi automobily to byl například Mercedes 130 H, což vlastně měl být „lidový“ Mercedes se čtyřválcovým motorem o objemu 1308 ccm, ale umístěným vzadu. Vyráběl se malých počtech v letech 1934 až 1936. Mezi rarity patřil také těžkopádně působící motocykl Mars vyráběný ve 20. letech v Norimberku. Jeho dvouválcový, vzduchem chlazený motor měl objem 956 ccm.
Jízda do vrchu byla sice pěkná věc, organizace klapala, ale jet třeba až ze Saska nebo ze severních Čech do Domažlic jen kvůli dvěma krátkým jízdám do kopce, se po čase některým účastníkům zdálo málo. Požádali, zda by se nemohla uskutečnit alespoň krátká jízda po okolí, aby také trochu poznali chodský kraj. Pořadatelé jim vyhověli, a tak se od konce 80. let koná mezinárodní veterán rallye nazvaná Jízda spolehlivosti historických vozidel.
Její první ročník měl trasu dlouhou pouze 35 km, v posledních letech na účastníky čeká přibližně osmdesátilometrová traťzpestřená několika úkoly, mezi nimiž nechybí třeba zastavení s určeným čelním či bočním odstupem od naznačené překážky. Soutěžící oceňují nejen pěknou krajinu, kudy projíždějí, ale také skvělou atmosféru v obcích, kde na ně pokaždé čekají mávající diváci. Protože stroje každým rokem stárnou, byla počínaje ročníkem 2009 povolena účast aut a motocyklů až do data výroby 1955.
Tuto podobu bude mít domažlická veteránská jízda i letos, kdy se v sobotu 17. srpna uskuteční již 50. ročník. Odstartuje v pravé poledne přímo z historického náměstí. A to hlavně díky výborné spolupráci s vedením města.
VCC Domažlice je tedy jedním z mála českých klubů, který svoji akci pořádá bez přerušení již půl století. Bližší informace o letošní jubilejní jízdě včetně elektronické přihlášky zájemci najdou na stránkách www.vccdomazlice.cz.
Jan Pek 8.8.2024
K českým účastníkům brzy přibyli jezdci z tehdejší NDR, převážně ze Saska. Mnozí z nich se domažlické akce zúčastňovali několik desetiletí. Netrvalo dlouho a v Domažlicích se objevili také první soutěžící ze sousedního Bavorska, které neodradily ani procedury, jimž se musel na hranicích podrobit každý, kdo přijížděl z „podezřelého Západu“. Pro účastníky z obou německých států představovala domažlická veteránská jízda jednu z mála možností vzájemného setkání.
Němečtí jezdci občas přivezli také stroje, jaké u nás nebyly jen tak k vidění. Mezi automobily to byl například Mercedes 130 H, což vlastně měl být „lidový“ Mercedes se čtyřválcovým motorem o objemu 1308 ccm, ale umístěným vzadu. Vyráběl se malých počtech v letech 1934 až 1936. Mezi rarity patřil také těžkopádně působící motocykl Mars vyráběný ve 20. letech v Norimberku. Jeho dvouválcový, vzduchem chlazený motor měl objem 956 ccm.
Jízda do vrchu byla sice pěkná věc, organizace klapala, ale jet třeba až ze Saska nebo ze severních Čech do Domažlic jen kvůli dvěma krátkým jízdám do kopce, se po čase některým účastníkům zdálo málo. Požádali, zda by se nemohla uskutečnit alespoň krátká jízda po okolí, aby také trochu poznali chodský kraj. Pořadatelé jim vyhověli, a tak se od konce 80. let koná mezinárodní veterán rallye nazvaná Jízda spolehlivosti historických vozidel.
Její první ročník měl trasu dlouhou pouze 35 km, v posledních letech na účastníky čeká přibližně osmdesátilometrová traťzpestřená několika úkoly, mezi nimiž nechybí třeba zastavení s určeným čelním či bočním odstupem od naznačené překážky. Soutěžící oceňují nejen pěknou krajinu, kudy projíždějí, ale také skvělou atmosféru v obcích, kde na ně pokaždé čekají mávající diváci. Protože stroje každým rokem stárnou, byla počínaje ročníkem 2009 povolena účast aut a motocyklů až do data výroby 1955.
Tuto podobu bude mít domažlická veteránská jízda i letos, kdy se v sobotu 17. srpna uskuteční již 50. ročník. Odstartuje v pravé poledne přímo z historického náměstí. A to hlavně díky výborné spolupráci s vedením města.
VCC Domažlice je tedy jedním z mála českých klubů, který svoji akci pořádá bez přerušení již půl století. Bližší informace o letošní jubilejní jízdě včetně elektronické přihlášky zájemci najdou na stránkách www.vccdomazlice.cz.
Jan Pek 8.8.2024
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout