Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Krása starých strojů v Českém ráji

Víkend co víkend se koná po celé republice hned několik veteránských akcích, a proto není jednoduché, rozhodnout se, kam se vydat. Pátek i sobotu jsme už měli naplánované, ale protože Veteránem Českým rájem byla třídenní, stihli jsme alespoň nedělní etapu.

Do Jičína jsme zavítali asi po čtyřech letech a musíme říct, že jsme byli moc mile překvapeni. Hned při příjezdu nás čekala na české poměry věc nevídaná. Jeden z hlavních organizátorů pan Jan Zápotocký nám předal perfektně zpracovaný program s vyznačením všech etap včetně orientačních časů a nechyběl ani seznam přihlášených a pozvánka na srpnové Loukotě a řemeny. Tak nějak bychom si to představovali na každé větší veteránské akci. Jičínský veteran klub nasadil v tomto směru laťku hodně vysoko.
Páteční etapa byla koncipována jako výletní po Českém ráji, tentokrát se zastávkou na hoře Tábor a v muzeu VITVAR v Nové Pace. V sobotu se začínalo na Valdštejnově náměstí a trasa vedla po vedlejších silničkách přes Brdo, Syřenov, Novou Paku, Pecku, Zvičinu, Lázně Bělohrad, Dřevěnice, Prachov zpátky do Jičína. Tato část se také počítala do mistrovství republiky.
V neděli byla na programu ještě Spanilá jízda přes Veliš na zámek Staré Hrady, kde byly vozy vystaveny na nádvoří, kde probíhala soutěž elegance. Rozhodnout, který automobil či oblek byl nejkrásnější, nebylo vůbec jednoduché. Prakticky všechny automobily byly v krásném stavu a přestože šlo převážně o vozidla českých výrobců, tak se ukázalo, že omezit stáří vozidel rokem 1945 byl hodně dobrý tah.
Ze zahraničních značek stojí za zmínku určitě Renault EK z roku 1914, právě zmíněného Jana Zápotockého, ale také třeba šestiválcové BMW 326 (1938) a o dva roky starší Borgward Hansa Lloyd, dále třeba Mercedes Benz 170 (1938), Standart Little Nino (1931) nebo málo známý Fiat/Simca 8, o němž jeho majitel hlásá, že jde v pořadí o třináctý kus vyrobený v roce 1937. A pochopitelně také dva Fordy T, z nichž jeden s patřičnou patinou, druhý, jako by právě vyjel z továrny.
Věřili byste tomu, že se před sedmdesáti lety dalo v automobilu také přespat. Nejlepším dokladem je Tatra 75, která už v roce 1936 měla lůžkovou úpravu. Modely 75 se vyráběly s uzavřenou čtyřdveřovou nebo otevřenou dvoudveřovou karosérií, a také jako šestimístné s prodlouženým rozvorem. Vzduchem chlazený plochý čtyřválec 1.7 dosahoval výkonu 30 k. V letech 1934 až 1939 vzniklo celkem 4114 „pětasedmdesátek“. Majitel vozu se startovním číslem šest Jaroslav Koželský koupil tuto Tatru před více než čtvrt stoletím za čtyři tisíce korun, vytáhl ji z roští pod jabloní, dolil benzin a odjel s ním domů.
Spanilou jízdu obohatily ještě motocykly Ariel, Terrier, Campion, BSA, Indian, Jawa a tradičně rodina Šulců se dvěma sajdkárami BSA.
Jestliže jsme na začátku chválili jičínské za program, potom uznání zaslouží nejen za trasu, ale také za návštěvu Starých Hradů, která se nesla v podobném duchu jaký známe z akcí v Rakousku nebo v Německu. Přeci jen vypadají historické automobily vystavené v prostředí zámku lépe než na parkovišti. A tak se už můžeme těšit nejen na Loukotě, ale také příští již 27. ročník Veteránem Českým rájem.



J.Lasík, 8.6.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar