Laurin Klement/Škoda - 95 let od fúze
Škoda Auto slaví 95 let od spojení se společností Škoda Plzeň, kdy získala dnešní název vozů a okřídlený šíp v logu. Toto strategické partnerství trvalo do roku 1945, kdy došlo ke znárodnění významných průmyslových podniků, stát potřebu spojení mladoboleslavské automobilky s plzeňskou strojírnou neuznal.
Významná fůze firem Laurin & Klement a Škody Plzeň byla podepsána 20. července 1925 na zámku Lobeč nedaleko Mšena. Patřil Josefu Šimonkovi, tehdejšímu presidentu škodových závodů a majiteli zdejšího panství. Za L&K důležitý dokument potvrdil vlastní rukou Václav Klement.
V polovině dvacátých let stáli Václav Klement a Václav Laurin před těžkým rozhodnutím. V chudých poválečných letech totiž automobilový průmysl skomíral, zahraniční trhy se rozpadly a továrnu postihl rozsáhlý požár. Proto se rozhodli prodat svoji společnost plzeňské Škodě. S odstupem let se ukázalo, že to byla správná volba. Přestože poté oba protagonisté zmizeli ze scény, ta i nadále zůstali přáteli až do Laurinovi smrti v roce 1930. Zprvu měly vozy na chladiči starou i novou značku, ale s příchodem nových typů původní zmizela.
Václav Klement hledal vhodného obchodního partnera již před první světovou válkou. Pro udržení konkurenceschopnosti, kdy ve světě docházelo k masovému rozšiřování produkce, vyvstala potřeba velké finanční investice do budov i strojního zařízení. V nelehké poválečné ekonomické situaci se spojení stalo nutným.
Automobilové oddělení měla plzeňská Škoda už od roku 1919, převzetím továrny v Mladé Boleslavi získalo na významu. Do Mladé Boleslavi byla z Plzně částečně převedena licenční výroba velké reprezentační limuzíny Hispano-Suiza. Modernizace závodu umožnila sériovou produkci a do výroby bylo zavedeno několik nových typů.
Samostatná firma L&K (Laurin a Klement, továrna automobilů v Mladé Boleslavi) byla koncem prosince 1925 vymazána z obchodního rejstříku. Její logo se však používalo na chladičích vozů ještě několik následujících let a bylo doplněno o okřídlený šíp. Mladoboleslavská automobilka časem získala jistou míru nezávislosti na své mateřské společnosti. Začala následně fungovat pod obchodním jménem ASAP (Akciová společnost pro automobilový průmysl).
Za druhé světové války se celý koncern Škoda spolu s Brněnskou zbrojovkou staly součástí Reichswerke Hermann Göring.
Vznikla Waffenunion Škoda-Brünn. Po válce v roce 1945, 27. října, došlo ke znárodnění a rozdělení koncernu Škoda. Přes opakované pokusy a návrhy stát neuznal potřebu spolupráce Mladé Boleslavi a Plzně.
JL, 26.12.2020
V polovině dvacátých let stáli Václav Klement a Václav Laurin před těžkým rozhodnutím. V chudých poválečných letech totiž automobilový průmysl skomíral, zahraniční trhy se rozpadly a továrnu postihl rozsáhlý požár. Proto se rozhodli prodat svoji společnost plzeňské Škodě. S odstupem let se ukázalo, že to byla správná volba. Přestože poté oba protagonisté zmizeli ze scény, ta i nadále zůstali přáteli až do Laurinovi smrti v roce 1930. Zprvu měly vozy na chladiči starou i novou značku, ale s příchodem nových typů původní zmizela.
Václav Klement hledal vhodného obchodního partnera již před první světovou válkou. Pro udržení konkurenceschopnosti, kdy ve světě docházelo k masovému rozšiřování produkce, vyvstala potřeba velké finanční investice do budov i strojního zařízení. V nelehké poválečné ekonomické situaci se spojení stalo nutným.
Automobilové oddělení měla plzeňská Škoda už od roku 1919, převzetím továrny v Mladé Boleslavi získalo na významu. Do Mladé Boleslavi byla z Plzně částečně převedena licenční výroba velké reprezentační limuzíny Hispano-Suiza. Modernizace závodu umožnila sériovou produkci a do výroby bylo zavedeno několik nových typů.
Samostatná firma L&K (Laurin a Klement, továrna automobilů v Mladé Boleslavi) byla koncem prosince 1925 vymazána z obchodního rejstříku. Její logo se však používalo na chladičích vozů ještě několik následujících let a bylo doplněno o okřídlený šíp. Mladoboleslavská automobilka časem získala jistou míru nezávislosti na své mateřské společnosti. Začala následně fungovat pod obchodním jménem ASAP (Akciová společnost pro automobilový průmysl).
Za druhé světové války se celý koncern Škoda spolu s Brněnskou zbrojovkou staly součástí Reichswerke Hermann Göring.
Vznikla Waffenunion Škoda-Brünn. Po válce v roce 1945, 27. října, došlo ke znárodnění a rozdělení koncernu Škoda. Přes opakované pokusy a návrhy stát neuznal potřebu spolupráce Mladé Boleslavi a Plzně.
JL, 26.12.2020
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout