Linser - zapomenutá liberecká značka
Technické muzeum v Liberci v současné době vystavuje čtyři výrobky firmy Linser, a to dvě hasičské stříkačky z let 1888 a 1908 zapůjčené z muzea v Chrastavě a dva motocykly. Firma také vyráběla automobily, ale žádný se bohužel nedochoval.
Christian Linser, od jehož narození uplynulo letos 190 let, a rodák z rakouského Tyrolska, koncem devatenáctého století nejdříve produkoval nejrůznější strojní zařízení, proslavil se i hasičskými stříkačkami jedno i dvou osými, ale také parními stroji, vyráběl i šoupata a ventily pro přehrady v Jizerských horách. Součástí firmy byla i vlastní slévárna, která ukončila provoz až v roce 1934.
Na konci 19.století začal vyrábět motorová kola, následně i s postranním vozíkem a kolem roku 1902 také jednoválcové a dvouválcové motocykly o výkonu motoru 3,5 a 5 k značky ZEUS. Právě tyto stroje vzbudily rozruch na druhé výstavě motocyklů v Čechách, které se zúčastnilo sedm domácích výrobců. Linser totiž dokázal vyrobit na svoji dobu moderní a výkonný stroj. Motocykly se objevovaly na dalších výstavách u nás a také ve Vídni i na různých závodech. Za pozornost stojí například úspěch na vídeňské dráze v Margarethen, kde dvouválcový stroj Linser zvítězil před ostatními značkami o neuvěřitelných 23 kol!
Největšího rozmachu dosáhla firma v roce 1906, kdy vyráběla jeden motocykl za druhým. Dva stroje, cestovní a závodní si nyní můžete prohlédnout v muzeu.
Díky těmto úspěchům se Christian Linser rozhodl pustil do stavby automobilu. Sen se mu splnil již o několik měsíců později, kdy na autosalonu ve Vídni, 20. března 1906, představil nový lehký automobil - voiturettu. První se čtyřválcovým motorem v Rakousku-Uhersku, následně vůz ukázal v dubnu na pražském autosalonu a v listopadu na Výstavě českých Němců v Liberci. Vodou chlazený čtyřdobý čtyřválec o objemu 1640 cm³ dosahoval výkonu 12 k. A kromě zapalování Bosch pocházel kompletně z Linserovy továrny. Výkon byl na zadní kola přenášen buď řetězem nebo kardanovým hřídelem. Převodovka měla tři stupně vpřed a jeden vzad. Vedle otevřených karosérií existovaly také uzavřené verze. Přesný počet vyrobených aut není znám, některé zdroje uvádí 150 ks.
Automobil vzbudil sice pozornost pro dílenské zpracování, ale firmám jako Laurin & Klement nebo Walter, které byly totiž kapitálově mnohem silnější, nemohl konkurovat. Christian Linser dbal hlavně na precizní výrobu a kvalitní materiály, což ale výrobu značně prodražilo.
Právě na liberecké výstavě zaujal automobil dalšího místního podnikatele Theodora von Liebeiga, který koncem roku 1907 výrobu aut převzala a založil automobilku R. A. F. - Reichenberger Automobil Fabrik. Už v roce 1909 vyráběla minimálně deset modelů a počtem vyrobených kusů se v Čechách dostala hned za Laurin Klement. Automobily RAF se vyráběly do roku 1913.
Tím na dlouhá léta skončila výroba automobilů v Liberci.
JL 13.3.2024
Na konci 19.století začal vyrábět motorová kola, následně i s postranním vozíkem a kolem roku 1902 také jednoválcové a dvouválcové motocykly o výkonu motoru 3,5 a 5 k značky ZEUS. Právě tyto stroje vzbudily rozruch na druhé výstavě motocyklů v Čechách, které se zúčastnilo sedm domácích výrobců. Linser totiž dokázal vyrobit na svoji dobu moderní a výkonný stroj. Motocykly se objevovaly na dalších výstavách u nás a také ve Vídni i na různých závodech. Za pozornost stojí například úspěch na vídeňské dráze v Margarethen, kde dvouválcový stroj Linser zvítězil před ostatními značkami o neuvěřitelných 23 kol!
Největšího rozmachu dosáhla firma v roce 1906, kdy vyráběla jeden motocykl za druhým. Dva stroje, cestovní a závodní si nyní můžete prohlédnout v muzeu.
Díky těmto úspěchům se Christian Linser rozhodl pustil do stavby automobilu. Sen se mu splnil již o několik měsíců později, kdy na autosalonu ve Vídni, 20. března 1906, představil nový lehký automobil - voiturettu. První se čtyřválcovým motorem v Rakousku-Uhersku, následně vůz ukázal v dubnu na pražském autosalonu a v listopadu na Výstavě českých Němců v Liberci. Vodou chlazený čtyřdobý čtyřválec o objemu 1640 cm³ dosahoval výkonu 12 k. A kromě zapalování Bosch pocházel kompletně z Linserovy továrny. Výkon byl na zadní kola přenášen buď řetězem nebo kardanovým hřídelem. Převodovka měla tři stupně vpřed a jeden vzad. Vedle otevřených karosérií existovaly také uzavřené verze. Přesný počet vyrobených aut není znám, některé zdroje uvádí 150 ks.
Automobil vzbudil sice pozornost pro dílenské zpracování, ale firmám jako Laurin & Klement nebo Walter, které byly totiž kapitálově mnohem silnější, nemohl konkurovat. Christian Linser dbal hlavně na precizní výrobu a kvalitní materiály, což ale výrobu značně prodražilo.
Právě na liberecké výstavě zaujal automobil dalšího místního podnikatele Theodora von Liebeiga, který koncem roku 1907 výrobu aut převzala a založil automobilku R. A. F. - Reichenberger Automobil Fabrik. Už v roce 1909 vyráběla minimálně deset modelů a počtem vyrobených kusů se v Čechách dostala hned za Laurin Klement. Automobily RAF se vyráběly do roku 1913.
Tím na dlouhá léta skončila výroba automobilů v Liberci.
JL 13.3.2024
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout