Muzeum August Horch - unikátní přehlídka slavných značek (I)
V roce 2004 bylo ze Zwickau, ve městě s takřka stoletou automobilovou tradicí, vybudováno nové reprezentativní muzeum nesoucí název po velkém německém konstruktérovi Augustu Horchovi. V následujících letech prošlo modernizací. Rozhodně stojí za návštěvu.
Muzeum nabízí ucelenou historii koncernu Auto Union, úzce spojenou nejen se značkami Horch a Audi, ale také Wanderer a DKW. Druhou část tvoří historie národního podniku VEB Sachsenring.
Část muzea je věnována předválečné produkci automobilů, přičemž z vystavených exponátů převažují modely Horch. Hned za vchodem vás vítají tři nejstarší exponáty, respektive jedna replika – Horch 14-17 se čtyřválcem 2,7 l, původně vyráběný v letech 1903 až 1905. Ten doplňují dva originály z roku 1911 – Audi typ B a Horch 12/28 Typ K.
První etapa končí prakticky druhou světovou válkou a dvěma modely z počátku 50. let reprezentované vozy Sachsenring. Přes expozici věnovanou závodním speciálům se dostanete už ke zméněné poválečné „socialistické“ produkci. Naopka v přízemí se projdeme po Leipziger Strasse ve Zwickau třicátých let se zaparkovanými automobily DKW a Horch.
Návštěvníci si neprohlížejí pouze automobily, ale seznámí se také s motory, historickou strojní dílnou s transmisemi a funkční motorovou brzdou, uvidí jak vypadala začátkem třicátých let čerpací stanice s originální výbavou, u níž právě „tankují“ Horch 375 a Audi SS „Zwickau“. Nechybí expozice stánku Auto Union na výstavě automobilů nebo pracovna geniálního automobilového konstruktéra Augusta Horcha (1868 - 1951).
Závodní úspěchy Stříbrných šípů Auto Union, které vznikaly také ve Zwickau, přibližují šestnáctiválcový šestilitrový Typ C z roku 1936 (a postavený 2011) a dvanáctiválec Typ D z roku 1938 (postavený 2000), nechybí ani V16 nebo klikový hřídel z téhož motoru.
Zwickau nejvíce proslavil právě August Horch, když svoji první firmu přemístil právě do metropole západního Saska, a tím položil základní kámen industrializace této oblasti. O pět let později, když se rozešel s akcionáři, založil druhý podnik – Audi a Zwickau se stalo místem výroby automobilů Horch a Audi. V roce 1932 se obě značky spojily v koncern Auto Union, do něhož byly ještě začleněny další dvě významné saské značky – DKW ze Zschopau a Wanderer z Chemnitz.
Z vystavených exponátů převažují vozy Horch, z nichž vynikají hlavně 853 Sportcabrio (1936) s takřka pětilitrovým osmiválcem o výkonu 100 k, dále 930 V (1939), 951 A Pullman Cabrio s karosérií Gläser Dresden (1937) atd. Překrásný typ 350, představuje první německý vůz s bezpečnostním sklem a centrálním mazáním.
První část končí více než padesát let starým prototypem Horch a šestiválcem Sachsenring 2490 z roku 1958. Mnozí se zeptají, proč právě Sachsenringem? Tento první poválečný model byl totiž na výstavě v Lipsku 1956 ještě pod názvem Horch, ale od roku 1958 se sériově vyráběl už jako Sachsenring. To však už začíná druhá kapitola výroby automobilů ve Zwickau.
Pozn. Do listopadu letošního roku můžete v muzeu vidět unikátní výstavu Audi v Le Mans (přineseme extra článek) s deseti speciály, včetně šesti vítězných originálů.
Pokračování příště
JL 30.3.2025
Část muzea je věnována předválečné produkci automobilů, přičemž z vystavených exponátů převažují modely Horch. Hned za vchodem vás vítají tři nejstarší exponáty, respektive jedna replika – Horch 14-17 se čtyřválcem 2,7 l, původně vyráběný v letech 1903 až 1905. Ten doplňují dva originály z roku 1911 – Audi typ B a Horch 12/28 Typ K.
První etapa končí prakticky druhou světovou válkou a dvěma modely z počátku 50. let reprezentované vozy Sachsenring. Přes expozici věnovanou závodním speciálům se dostanete už ke zméněné poválečné „socialistické“ produkci. Naopka v přízemí se projdeme po Leipziger Strasse ve Zwickau třicátých let se zaparkovanými automobily DKW a Horch.
Návštěvníci si neprohlížejí pouze automobily, ale seznámí se také s motory, historickou strojní dílnou s transmisemi a funkční motorovou brzdou, uvidí jak vypadala začátkem třicátých let čerpací stanice s originální výbavou, u níž právě „tankují“ Horch 375 a Audi SS „Zwickau“. Nechybí expozice stánku Auto Union na výstavě automobilů nebo pracovna geniálního automobilového konstruktéra Augusta Horcha (1868 - 1951).
Závodní úspěchy Stříbrných šípů Auto Union, které vznikaly také ve Zwickau, přibližují šestnáctiválcový šestilitrový Typ C z roku 1936 (a postavený 2011) a dvanáctiválec Typ D z roku 1938 (postavený 2000), nechybí ani V16 nebo klikový hřídel z téhož motoru.
Zwickau nejvíce proslavil právě August Horch, když svoji první firmu přemístil právě do metropole západního Saska, a tím položil základní kámen industrializace této oblasti. O pět let později, když se rozešel s akcionáři, založil druhý podnik – Audi a Zwickau se stalo místem výroby automobilů Horch a Audi. V roce 1932 se obě značky spojily v koncern Auto Union, do něhož byly ještě začleněny další dvě významné saské značky – DKW ze Zschopau a Wanderer z Chemnitz.
Z vystavených exponátů převažují vozy Horch, z nichž vynikají hlavně 853 Sportcabrio (1936) s takřka pětilitrovým osmiválcem o výkonu 100 k, dále 930 V (1939), 951 A Pullman Cabrio s karosérií Gläser Dresden (1937) atd. Překrásný typ 350, představuje první německý vůz s bezpečnostním sklem a centrálním mazáním.
První část končí více než padesát let starým prototypem Horch a šestiválcem Sachsenring 2490 z roku 1958. Mnozí se zeptají, proč právě Sachsenringem? Tento první poválečný model byl totiž na výstavě v Lipsku 1956 ještě pod názvem Horch, ale od roku 1958 se sériově vyráběl už jako Sachsenring. To však už začíná druhá kapitola výroby automobilů ve Zwickau.
Pozn. Do listopadu letošního roku můžete v muzeu vidět unikátní výstavu Audi v Le Mans (přineseme extra článek) s deseti speciály, včetně šesti vítězných originálů.
Pokračování příště
JL 30.3.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout