Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

NSU Ro 80 - experiment s Wankelem

Historie automobilky Audi lemuje řada významných konstrukcí, slavných jmen nebo pozoruhodných výkonů. Právě před 40 lety, v roce 1967, se odehrála událost, která sehrála dosti významnou roli v dějinách motorismu a značky Audi.

Na autosalonu IAA ve Frankfurtu byl poprvé představen čtyřdveřový pětimístný sedan NSU Ro 80, rovněž s motorem Wankel, vyrobený v závodě Audi NSU Auto Union AG v Neckarsulmu.
Model NSU Ro 80 nepatřil mezi vozy, které atakují čelní místa prodejních žebříčků a nakonec ani pro značku neznamenala to, co od něj očekávala. Mnohem důležitější byla jeho unikátní pohonná jednotka – dvourotorový motor Wankel. S technickým unikátem se stalo NSU dobře vybaveným automobilem s kvalitními jízdními vlastnostmi, což hned ocenili motorističtí novináři, když jej zvolili za Automobil roku 1968.

I na laiky, které výjimečná pohonná jednotka nechávala lhostejné, působily atraktivní, jemně futuristické tvary modelu Ro 80. Stylisté si mohli dovolit navrhnout výrazně klínovitou siluetu a plochou kapotu motoru, protože kompaktní Wankel zabíral jen velice málo místa. Ještě v devadesátých letech působila karoserie velice moderně, také díky aerodynamickým tvarům, o které se zasloužil Claus Luthe, designer NSU.

Dvourotorový Wankel s dvěma komorami měl objem 2x497,5 cm³, což odpovídalo zhruba dvěma litrům, byl sice mimořádně výkonný (115 k) i rychlý (180 km/h), ale také žíznivý. Na sto kilometrů spotřeboval v průměru kolem 16 litrů benzinu. Proto o něj přestávali mít zákazníci zájem a upřednostňovali menší a úspornější vozy.

Mezi zásadní novinky můžeme vedle motoru Wankel považovat ještě třístupňovou automatickou převodovku s hydrodynamickým měničem točivého momentu. Přední kola byla zavěšena na trojúhelníkových příčnách ramenech a pružicích vzpěrách, zadní pak nezávisle na příčných ramenech. Na všech kolech byly také kotoučové brzdy.

NSU Ro 80 poslední automobily značky NSU, se však svým originálním designem a nekonveční pohonnou jednotkou nesmazatelně zapsal do historie automobilismu. Ve své době nejhezčí německý vůz překvapil hlavně nízkým hlukem a bezvibračním chodem. Ač byl vývojově hodně vpředu, tak trpěl dětskými nemocemi.

Na jedné straně způsobil sice senzaci, na druhé se však konstrukce agregátu neosvědčila, a většina motorů musela být vyměněna po ujetí necelých 50 tisíc kilometrů. Čas ukázal, že i přes pokrokovou techniku se nakonec nestal tak převratným modelem, jak se od něj očekávala. Ovšem experiment s rotačním motorem nemusel dopadnout tak nevalně, jak v pozdějších letech dokázala například Mazda, která pokračovala ve vývoji rotačního motoru. (Pokračování zítra)


Jindřich Lasík, 7.4.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar