Peugeot - Lev slaví 150. narozeniny
V roce 1858 Emile Peugeot oslovil Juliena Blazera, zlatníka a rytce ze Franche-Comté, aby mu navrhl a zhotovil logo, které by označovalo výrobky značky Peugeot. Brzy začal Lev zdobit pily a produkty z válcované oceli.
Byl vybrán záměrně, neboť je nositelem vlastností, které pily Peugeot proslavily – tvrdé a odolné zuby, čepel pružná jako tělo šelmy, rychlost řezání připodobněná k rychlosti lovícího predátora.
V průběhu času se grafická podoba lva vyvíjela: majestátní profil zvířete stojícího na šípu s hrotem doleva, bez šípu nebo vzácněji s hrotem směřujícím doprava. V roce 1882 byla upravena hříva lva a tělo působí mohutnějším dojmem. Lev se rychle stal jediným symbolem továrny Peugoet a začal se objevovat nejen na nářadí a čepelích pil, ale v roce 1881 také na mlýncích na kávu (jejich výroba začala v roce 1840), o rok později na kolech a od roku 1898 také na motocyklech.
I když se první sériový automobil (typ 3) Armanda Peugeota začal vyrábět již v roce 1891, symbol Lva na šípu se na dalších sériových vozech objevuje až v roce 1906. Lze však říci, že Lev doprovází Peugeot od jeho počátků. V roce 1910 se obě části rodinného podniku (Peugeot Frères a Armand Peugeot) spojují a vzniká společnost Automobily a jízdní kola Peugeot. Tyto dvě modelové řady existují společně až do první světové války. Vozem, který uzavírá tuto kapitolu historie existence znaku Lva, je BéBé Lion, navržený Ettorem Bugattim a představený v říjnu 1912 na pařížském autosalonu.
U automobilů se ustálila grafická verze se stylovým písmem a štítem ve tvaru elipsy umístěným na přední masce, u některých modelů doplněná názvem značky na chladiči (od modelu 201 ve štítě). Ve 20. letech se poznávacím znamením příznivců značky Peugeot stává znak Lva na víčku chladiče. Další dva nové návrhy, které byly vypracovány a dodány do sítě, jsou řvoucí lev z dílny návrháře Marxe a lev připravený ke skoku od Baudichona.
Divize kol a motocyklů si nejprve ponechává verzi Lva a šípu na pozadí kola, tento znak se později mění na lva v bojovné pozici obráceného doprava a v roce 1960 je doplněn nápisem hůlkovým písmem. U nástrojů a nářadí značka volí štít se Lvem na šípu nebo u mlýnků na kávu v oválné plaketě.
V říjnu 1933 s uvedením aerodynamické karoserie pro modely 201BR, 301 CR, 601 C a později i 401, se na přední masce objevuje hlava lva. Tato grafická podoba je převzata i na atypickém žebroví řady 402 (1935), 302 i 202. U verze 203 z roku 1948 najdeme na přídi sošku Lva s ostřejšími rysy a nový Lev je použitý i u modelu 403. Oba tyto ornamenty jsou však z důvodu bezpečnosti pro chodce v roce 1958 odstraněny.
U verze 203 je poprvé použit Lev z heraldického znaku kraje Franche-Comté a Montbéliard. Až do října roku 1952 je znak umístěn na víku zavazadlového prostoru, v září 1958 se stěhuje na přední kapotu, kde setrvá až do ukončení výroby v únoru 1960. Stejný heraldický Lev se objevuje i na výrobcích divize motocykly Peugeot.
V této podobě zdobí Lev v malém štítku střed přední masky modelu 403 do roku 1966, kdy je nahrazen větším typem uvedeným s modelem 404. V 60. letech je tato verze znaku postupně rozšířena na všechny modely řady Peugeot.
Nahrazuje ji až zlatě nebo stříbrně chromovaný Lev jednoduchých kontur, představený na luxusním sedanu 504 a posléze na modelech 404, 204, 304 a 104.
Další generace – Lev s „plastickými konturami“, se objevuje v září 1975 na voze 604, následně 305 (listopad 1977) a 505 (květen 1979).
Model 406 se při svém uvedení v říjnu 1995 odlišil zdobnějším znakem Lva, který převzaly všechny modely generace s číslicí 6. V roce 2000 se asociace Aventure Peugeot ve snaze připomenout dědictví společnosti rozhodla umístit Lva do rámečku vyplněného modrou barvou, která je rovněž identifikačním znakem značky Peugeot.
JL, 26.11.2008
V průběhu času se grafická podoba lva vyvíjela: majestátní profil zvířete stojícího na šípu s hrotem doleva, bez šípu nebo vzácněji s hrotem směřujícím doprava. V roce 1882 byla upravena hříva lva a tělo působí mohutnějším dojmem. Lev se rychle stal jediným symbolem továrny Peugoet a začal se objevovat nejen na nářadí a čepelích pil, ale v roce 1881 také na mlýncích na kávu (jejich výroba začala v roce 1840), o rok později na kolech a od roku 1898 také na motocyklech.
I když se první sériový automobil (typ 3) Armanda Peugeota začal vyrábět již v roce 1891, symbol Lva na šípu se na dalších sériových vozech objevuje až v roce 1906. Lze však říci, že Lev doprovází Peugeot od jeho počátků. V roce 1910 se obě části rodinného podniku (Peugeot Frères a Armand Peugeot) spojují a vzniká společnost Automobily a jízdní kola Peugeot. Tyto dvě modelové řady existují společně až do první světové války. Vozem, který uzavírá tuto kapitolu historie existence znaku Lva, je BéBé Lion, navržený Ettorem Bugattim a představený v říjnu 1912 na pařížském autosalonu.
U automobilů se ustálila grafická verze se stylovým písmem a štítem ve tvaru elipsy umístěným na přední masce, u některých modelů doplněná názvem značky na chladiči (od modelu 201 ve štítě). Ve 20. letech se poznávacím znamením příznivců značky Peugeot stává znak Lva na víčku chladiče. Další dva nové návrhy, které byly vypracovány a dodány do sítě, jsou řvoucí lev z dílny návrháře Marxe a lev připravený ke skoku od Baudichona.
Divize kol a motocyklů si nejprve ponechává verzi Lva a šípu na pozadí kola, tento znak se později mění na lva v bojovné pozici obráceného doprava a v roce 1960 je doplněn nápisem hůlkovým písmem. U nástrojů a nářadí značka volí štít se Lvem na šípu nebo u mlýnků na kávu v oválné plaketě.
V říjnu 1933 s uvedením aerodynamické karoserie pro modely 201BR, 301 CR, 601 C a později i 401, se na přední masce objevuje hlava lva. Tato grafická podoba je převzata i na atypickém žebroví řady 402 (1935), 302 i 202. U verze 203 z roku 1948 najdeme na přídi sošku Lva s ostřejšími rysy a nový Lev je použitý i u modelu 403. Oba tyto ornamenty jsou však z důvodu bezpečnosti pro chodce v roce 1958 odstraněny.
U verze 203 je poprvé použit Lev z heraldického znaku kraje Franche-Comté a Montbéliard. Až do října roku 1952 je znak umístěn na víku zavazadlového prostoru, v září 1958 se stěhuje na přední kapotu, kde setrvá až do ukončení výroby v únoru 1960. Stejný heraldický Lev se objevuje i na výrobcích divize motocykly Peugeot.
V této podobě zdobí Lev v malém štítku střed přední masky modelu 403 do roku 1966, kdy je nahrazen větším typem uvedeným s modelem 404. V 60. letech je tato verze znaku postupně rozšířena na všechny modely řady Peugeot.
Nahrazuje ji až zlatě nebo stříbrně chromovaný Lev jednoduchých kontur, představený na luxusním sedanu 504 a posléze na modelech 404, 204, 304 a 104.
Další generace – Lev s „plastickými konturami“, se objevuje v září 1975 na voze 604, následně 305 (listopad 1977) a 505 (květen 1979).
Model 406 se při svém uvedení v říjnu 1995 odlišil zdobnějším znakem Lva, který převzaly všechny modely generace s číslicí 6. V roce 2000 se asociace Aventure Peugeot ve snaze připomenout dědictví společnosti rozhodla umístit Lva do rámečku vyplněného modrou barvou, která je rovněž identifikačním znakem značky Peugeot.
JL, 26.11.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout