Pohled do minulosti značky Dacia
Dacia byla založena v roce 1966 v Colibasi. První licenční smlouva se společností Renault byla podepsána v roce 1968 a týkala se výroby modelu Dacia 1100 neboli Renault 8 v Rumunsku.
Po této první zkušenosti se společností Renault přišel rok 1969 a výroba modelu Dacia 1300 dle vzoru vozu Renault 12. Dlouhá historie spolupráce začíná mezi společností Dacia a Renault.
Rumunsko se díky příznivému politickému vývoji postupně otevřelo investorům a mezinárodní spolupráci. Trh automobilů se transformoval se vstupem nových účastníků a vývojem dovozu automobilů ze Západní Evropy, které odpovídají poptávce zákazníků orientujících se více a více na své mezinárodní okolí.
Státní podnik Dacia si zajišťuje svou budoucnost. Moderní automobilový podnik potřebuje kapitál a zkušenosti, aby mohl následovat zrychlený vývoj produktů. Podnik Dacia se potřebuje vyvíjet každý den, aby zlepšil kvalitu své produkce. To samozřejmě znamená, že Dacia a Renault opět pokračují ve spolupráci v procesu privatizace. Renault získal majoritu 2. července 1999.
Dacia zůstává výhradním lídrem rumunského trhu všech nových značek automobilů s více než 60% účastí na trhu za první semestr 2000. Výrobce prodal více než 2 000 000 automobilů od roku 1968. Dacia vyváží každý rok přibližně 10% své produkce a dnes klíčovou roli v mezinárodní strategii Renault Group, patřící mezi prvních 6 světových výrobců od podepsání smlouvy se značkou Nissan a nákupu Samsung Motors. Dacia je značkou světového konzorcia Renault Group, jejímž účelem je zjednodušit nákup automobilů v rozvojových zemích.
Historie závodu Dacia
Automobilový závod DACIA se nachází v městečku Colibasi, asi 20 kilometrů od Pitesti a 110 km od hlavního města Bukuresti. Areál průmyslového závodu má již dlouholetou tradici. Během II. světové války sloužil areál pro výrobu vojenských letadel. V období roku 1952 až 1968 se tady vyráběly náhradní díly a součásti pro motorová vozidla a traktory. Dne 20. srpna 1968 opustil brány závodu první automobil DACIA 1110, ve spolupráci s francouzskou firmou RENAULT.
Spolupráce s francouzskou firmou RENAULT měla 4 etapy:
•montáž automobilu DACIA 1100 z originálních francouzských komponentů
•částečná výroba komponentů ve spolupráci s rumunskými firmami
•integrace výroby motorů, převodovek a náprav
•výroba karoserií
V roce 1969 na základě licence RENAULT 12 byla zahájena výroba osobního automobilu DACIA 1300 hatchback a v roce 1970 DACIA 1300 kombi, která byla postupně integrována v Rumunsku.
V období roku 1970 - 1995 bylo portfolio rozšířeno o další automobily DACIA:
•1972 - Dacia 1300 Ambulance
•1975 - Dacia 1302 Pick-Up
•1982 - Dacia 1304 Pick-Up a Drop-Side
•1989 - Dacia 1320 Hatch-Back
•1989 - Dacia 1304 King-Cab
•1990 - Dacia 1325 Liberta
•1992 - Dacia 1307 a 1309 Double Cabine
•1995 - Dacia Nova 523
•1997 - Dacia Nova 524
Automobily DACIA se vyrábějí výhradně v Rumunsku. Více než polovina ze součástí se vyrábí přímo v Colibasi.
V červenci 1999 Renault odkoupil od Fondu národního majetku majoritní podíl akcií společnosti Automobile DACIA s.a., a vrátila se tak po 30 letech na pozici vlastníka. V roce 2000 společnost Automobile DACIA uvedla na trh Dacii SupeRNova s francouzským motorem splňující normy EURO II a od roku 2002 již všechny motory v modelech SupeRNova (verze Confort, Rapsodie i Clima) splňují normy EURO III.
Dacia a Renault - historie vztahů
1966 Výstavba továrny v Pitesti
1967 Podpis dohody o spolupráci se společností Renault, týkající se produkce modelů Dacia 1100 (R8) v roce 1968, Dacia 1300 sedan (R12) v roce 1969 a Dacia 1300 coupé v roce 1973
1978 Ukončení licenční dohody Renault-Dacia
1991 Studie průmyslového projektu Renault-Dacia
1995 Uvedení na trh modelu Nova, první 100 % rumunský vůz
1997 Rekordní rok pro značku Dacia se 100 000 vyrobenými vozy
1999 Renault přebírá kontrolu společnosti Dacia, s 51 % kapitálu
2000 Renault zvyšuje účast na 81,4 % kapitálu. Uvedení modelu SuperNova
2001 Renault zvyšuje svou účast na 92,72 % kapitálu
2003 Uvedení na trh modelu Dacia Solenza
2004 Uvedení na trh modelu Dacia Logan
Rumunsko se díky příznivému politickému vývoji postupně otevřelo investorům a mezinárodní spolupráci. Trh automobilů se transformoval se vstupem nových účastníků a vývojem dovozu automobilů ze Západní Evropy, které odpovídají poptávce zákazníků orientujících se více a více na své mezinárodní okolí.
Státní podnik Dacia si zajišťuje svou budoucnost. Moderní automobilový podnik potřebuje kapitál a zkušenosti, aby mohl následovat zrychlený vývoj produktů. Podnik Dacia se potřebuje vyvíjet každý den, aby zlepšil kvalitu své produkce. To samozřejmě znamená, že Dacia a Renault opět pokračují ve spolupráci v procesu privatizace. Renault získal majoritu 2. července 1999.
Dacia zůstává výhradním lídrem rumunského trhu všech nových značek automobilů s více než 60% účastí na trhu za první semestr 2000. Výrobce prodal více než 2 000 000 automobilů od roku 1968. Dacia vyváží každý rok přibližně 10% své produkce a dnes klíčovou roli v mezinárodní strategii Renault Group, patřící mezi prvních 6 světových výrobců od podepsání smlouvy se značkou Nissan a nákupu Samsung Motors. Dacia je značkou světového konzorcia Renault Group, jejímž účelem je zjednodušit nákup automobilů v rozvojových zemích.
Historie závodu Dacia
Automobilový závod DACIA se nachází v městečku Colibasi, asi 20 kilometrů od Pitesti a 110 km od hlavního města Bukuresti. Areál průmyslového závodu má již dlouholetou tradici. Během II. světové války sloužil areál pro výrobu vojenských letadel. V období roku 1952 až 1968 se tady vyráběly náhradní díly a součásti pro motorová vozidla a traktory. Dne 20. srpna 1968 opustil brány závodu první automobil DACIA 1110, ve spolupráci s francouzskou firmou RENAULT.
Spolupráce s francouzskou firmou RENAULT měla 4 etapy:
•montáž automobilu DACIA 1100 z originálních francouzských komponentů
•částečná výroba komponentů ve spolupráci s rumunskými firmami
•integrace výroby motorů, převodovek a náprav
•výroba karoserií
V roce 1969 na základě licence RENAULT 12 byla zahájena výroba osobního automobilu DACIA 1300 hatchback a v roce 1970 DACIA 1300 kombi, která byla postupně integrována v Rumunsku.
V období roku 1970 - 1995 bylo portfolio rozšířeno o další automobily DACIA:
•1972 - Dacia 1300 Ambulance
•1975 - Dacia 1302 Pick-Up
•1982 - Dacia 1304 Pick-Up a Drop-Side
•1989 - Dacia 1320 Hatch-Back
•1989 - Dacia 1304 King-Cab
•1990 - Dacia 1325 Liberta
•1992 - Dacia 1307 a 1309 Double Cabine
•1995 - Dacia Nova 523
•1997 - Dacia Nova 524
Automobily DACIA se vyrábějí výhradně v Rumunsku. Více než polovina ze součástí se vyrábí přímo v Colibasi.
V červenci 1999 Renault odkoupil od Fondu národního majetku majoritní podíl akcií společnosti Automobile DACIA s.a., a vrátila se tak po 30 letech na pozici vlastníka. V roce 2000 společnost Automobile DACIA uvedla na trh Dacii SupeRNova s francouzským motorem splňující normy EURO II a od roku 2002 již všechny motory v modelech SupeRNova (verze Confort, Rapsodie i Clima) splňují normy EURO III.
Dacia a Renault - historie vztahů
1966 Výstavba továrny v Pitesti
1967 Podpis dohody o spolupráci se společností Renault, týkající se produkce modelů Dacia 1100 (R8) v roce 1968, Dacia 1300 sedan (R12) v roce 1969 a Dacia 1300 coupé v roce 1973
1978 Ukončení licenční dohody Renault-Dacia
1991 Studie průmyslového projektu Renault-Dacia
1995 Uvedení na trh modelu Nova, první 100 % rumunský vůz
1997 Rekordní rok pro značku Dacia se 100 000 vyrobenými vozy
1999 Renault přebírá kontrolu společnosti Dacia, s 51 % kapitálu
2000 Renault zvyšuje účast na 81,4 % kapitálu. Uvedení modelu SuperNova
2001 Renault zvyšuje svou účast na 92,72 % kapitálu
2003 Uvedení na trh modelu Dacia Solenza
2004 Uvedení na trh modelu Dacia Logan
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout