Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Praga Grand - osmdesátiletý krasavec

Automobilka Praga vyráběla mezi dvěma světovými válkami automobily jak lidové, tak luxusní. Mezi luxusní patřila bezpochyby Praga Grand z roku 1929. Po kvalitní renovaci je toto unikátní vozidlo samo o sobě komfortní.

O luxusu svědčí i zadní nádherně polstrovaná část pro cestující, kteří měli k dispozici mimo jiné telefon pro dorozumívání s řidičem nebo opěrky pro nohy. Nechybějí záclonky, vázičky na květiny, ale i vymoženosti jako topení. Také prostor pro řidiče odpovídá vysoké úrovni automobilu. Přístroje jako třeba rychloměr, ampérmetr nebo teploměr jsou uspořádány přehledně. Vše je vyvedeno z ořechového dřeva, které rovněž svědčí o luxusu a výjimečnosti vozu. Prostor pro řidiče a cestující byl oddělen skleněnou příčkou, aby si cestující vzadu mohli povídat a řidič jejich hovor neslyšel. Podlahu pokrýval plyšový koberec, kování bylo poniklováno a přístrojová deska i lišty na dveřích byly z ušlechtilého dřeva.
Co se skrývá pod kapotou, prozrazuje osmička na chladiči. Řadový benzinový osmiválec o objemu 3,5 litru, jehož výkon 72 k umožňoval přes dvě tuny těžkému vozu rychlost 100 km/h. Řadové osmiválce vyráběly v té době pouze továrny, které byly opravdu na nejvyšší technické úrovni. Vyrobit takový odlitek bloku nebo vykovat klikový hřídel nebylo vůbec jednoduché. Motor s válci odlitými v jednom bloku a snímatelnou hlavou Ricardo měl stejně jako předchozí model dynamoakumulátorové zapalování Bosch se samočinným nastavovaním předstihu, oběžné tlakové mazání, kapalinové chlazení s čerpadlem a větrákem a dva karburátory Zenith.
Řízení ulehčoval například hydraulický posilovač brzd, synchronizace třetího a čtvrtého stupně převodovky, ovládání ukazatele směru jízdy ze středu volantu nebo kompresor pro huštění pneumatik. Komfortní jízdu obstarávaly dvojčinné kapalinové tlumiče pérování, bezpečné vystupování v noci umožňovalo osvětlení stupaček při otevření dveří.
Kolik za tento automobil pro svou potřebu zaplatil Jan Masaryk, syn našeho prvního prezidenta Tomáše Garyka Masaryka, zůstává zahaleno tajemstvím. Jeho přáním bylo získat vůz v barvě červené, proto elegantní dvoubarevné lakování. Vymohl si také proutěný koš se stříbrnými příbory, lahvemi na víno a piknikovým nádobím. Piknikový koš patří i dnes k perfektně zrenovovanému vozu Praga Grand, jehož typové označení znamená ve francouzštině šlechtic nebo urozený ve španělštině. Oba výrazy jsou výstižné pro automobil, jenž se stal ukázkou českého průmyslu dvacátých a třicátých let minulého století. Model Grand patřil mezi nejluxusnější automobily naší výroby.


Jindřich Lasík, 29.4.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar