Pravidla testování a registrace historických vozidel
Na základě řady dotazů připomínáme, že od září 2023 vešla v platnost novela zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, kterou došlo ke změnám v testování a registraci historických vozidel.
Pověřené kluby historických vozidel dále testují historická vozidla na historickou původnost a kontrolují jejich originalitu. Kontrolu technického stavu vozidla nově provádějí pouze stanice technické kontroly (STK). Při testování vozidel tak odpadá nutnost dokládat protokol z odborné dílny, jako tomu bylo do změny pravidel.
Pro testování na klubové úrovni se téměř nic nemění. Po zpracování Žádosti o provedení testování historického vozidla odešle klubová komise tento dokument ke kontrole tzv. pověřenému komisaři. Ten žádost zkontroluje a pokud má všechny náležitosti, vloží ji do centralizovaného Informačního systému technických prohlídek ministerstva dopravy (ISTP). Dokument uložený v ISTP pak slouží jako podklad pro techniky STK v okamžiku, kdy majitel bude žádat o provedení technické prohlídky historického vozidla.
Při prodlužování platnosti testování je proces stejný, s tím rozdílem, že pověřený komisař opatří razítkem i Průkaz historického vozidla a vyznačí zde datum platnosti. Druhé razítko potom přidá STK. Platnost testování je nově na pět let s tím, že se počítá ode dne provedení testování (tedy, pokud majitel navštíví STK o měsíc později, než bylo provedeno testování, bude platnost STK o tuto dobu zkrácena). Datum platnosti STK se musí shodovat s datem vyznačeným pověřeným komisařem.
Žádost o testování slouží pro techniky na STK jako jakýsi návod, postupují podle ní například při hledání umístění výrobního čísla.
Prohlídky na STK probíhají dle vyhlášky 211/2018 Sb., přílohy č. 23 (viz ZDE). Ve všech případech platí, že vozidlo je posuzováno tak, aby bylo ověřeno, zda splňuje technické podmínky v době uvedení do provozu (v roce, kdy bylo vyrobeno).
Ceny za testování byly upraveny tak, že jediný poplatek směrem k Federaci klubů historických vozidel ČR (FKHV) se hradí na začátku testování, tedy místo poplatku 300 Kč. Rozhodnutím shromáždění delegátů FKHV bude nyní tato částka 1500 Kč za prvotestaci a 500 Kč za prodloužení. Další poplatky již žadatelé platí přímo klubu, který Žádost o testování zpracoval. Poplatky na STK si stanovuje každá stanice samostatně, nejsou nijak centrálně regulovány.
Novela také zavedla, že historické vozidlo lze registrovat na kterémkoliv registračním místě v republice (14 míst). Není již tedy nutné dbát na místní příslušnost vzhledem k bydlišti žadatele.
Mgr. František Čečil 20.3.2024
Pro testování na klubové úrovni se téměř nic nemění. Po zpracování Žádosti o provedení testování historického vozidla odešle klubová komise tento dokument ke kontrole tzv. pověřenému komisaři. Ten žádost zkontroluje a pokud má všechny náležitosti, vloží ji do centralizovaného Informačního systému technických prohlídek ministerstva dopravy (ISTP). Dokument uložený v ISTP pak slouží jako podklad pro techniky STK v okamžiku, kdy majitel bude žádat o provedení technické prohlídky historického vozidla.
Při prodlužování platnosti testování je proces stejný, s tím rozdílem, že pověřený komisař opatří razítkem i Průkaz historického vozidla a vyznačí zde datum platnosti. Druhé razítko potom přidá STK. Platnost testování je nově na pět let s tím, že se počítá ode dne provedení testování (tedy, pokud majitel navštíví STK o měsíc později, než bylo provedeno testování, bude platnost STK o tuto dobu zkrácena). Datum platnosti STK se musí shodovat s datem vyznačeným pověřeným komisařem.
Žádost o testování slouží pro techniky na STK jako jakýsi návod, postupují podle ní například při hledání umístění výrobního čísla.
Prohlídky na STK probíhají dle vyhlášky 211/2018 Sb., přílohy č. 23 (viz ZDE). Ve všech případech platí, že vozidlo je posuzováno tak, aby bylo ověřeno, zda splňuje technické podmínky v době uvedení do provozu (v roce, kdy bylo vyrobeno).
Ceny za testování byly upraveny tak, že jediný poplatek směrem k Federaci klubů historických vozidel ČR (FKHV) se hradí na začátku testování, tedy místo poplatku 300 Kč. Rozhodnutím shromáždění delegátů FKHV bude nyní tato částka 1500 Kč za prvotestaci a 500 Kč za prodloužení. Další poplatky již žadatelé platí přímo klubu, který Žádost o testování zpracoval. Poplatky na STK si stanovuje každá stanice samostatně, nejsou nijak centrálně regulovány.
Novela také zavedla, že historické vozidlo lze registrovat na kterémkoliv registračním místě v republice (14 míst). Není již tedy nutné dbát na místní příslušnost vzhledem k bydlišti žadatele.
Mgr. František Čečil 20.3.2024
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout