Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rally Bohemia - pohled do zákulisí

O vydařeném 35. ročníku Rally Bohemia můžeme prohlásit, že hodně uklidnil rozbouřené vody našeho automobilového sportu po nešťastných událostech při Horácké rallye. Celá soutěž proběhla bez většího problému, za což patří díky pořadatelům Autoklubu Bohemia Sport Sosnová.

Už před soutěží a hlavně pak během ní jsme obdivovali klid a rozvahu Honzy Mochana (na snímku), který jako ředitel rallye dokázal soutěž „ukočírovat“ v naprostém klidu, a když posádky přijížděly na cílovou rampu, tak bylo vidět, že mu spadl ze srdce velký balvan. Patří mu velký dík a obdiv za skvěle organizovanou rallye, stejně jako jeho nejbližším spolupracovníkům Pavlu Dušánkovi, Františku Heřmanovi, Standovi Kafkovi a mnoha dalším. Je vidět, že členové zmíněného autoklubu ze Sosnové dobře vědí, o čem automobilová rallye je a přestože vlastně pořádali tak velkou soutěž poprvé, což není vůbec jednoduché, potom se tohoto úkolu zhostili na jedničku.
Velká poklona patří rovněž Petru Pavlátovi, který opět dokázal připravit špičkovou trať, z níž byli všichni nadšeni. Na úvod zařadil po letech dvě klasické zkoušky u Mladé Boleslavi, ale hlavně pak v sobotu v okolí Železného Brodu dokázal postavit super rychlostní zkoušky, technické, ze zatáčky do zatáčky, nahoru dolů. Je to člověk na svém místě. Ještě ve čtvrtek o půlnoci lezl do bazénu nedalo obce Bzí a zjišťoval hloubky pro případ, že by to snad někomu nevyšlo. Prostě nic neponechal náhodě.
Nad rychlostními zkouškami se rozplývali všichni účastníci historiků i novodobých automobilů. „Jsem sice z Garmisch Partenkirchenu, kde máme také vysoké hory, ale tady to předčilo moje očekávání. Určitě přijedeme zaese,“ říkal v cíli Roger Loetzner. Doslova unešen byl také Holanďan Götz Pfauder s obrovitým Mercedesem a ještě k tomu v automatu: „Jednak mě překvapil, že silnice byly v poměrně slušném stavu, protože jsem byl varován, že jsou hodně rozbité. U nás máme pouze roviny, ale vaše zkoušky jsou něco úžasného, a úseky vedoucí přes vesnice, nezapomenutelným zážitkem“.
Trať si pochvalovali také jezdci na nejslabších vozech celého startovního pole. Trabanti sklízely potlesk snad všude, byť jejich vozy neoplývají výkonem.
Na čtvrtek podvečer pozvali pořadatelé také legendy prvních ročníků – Vladimíra Hubáčka, který vyhrál první dva ročníky, Oldřicha Horsáka, zvaného Admirál, jenž svého soupeře proháněl se Škodou 200 RS a v roce 1975 dojel druhý. Třetím do party byl František Udlínek z Kvasin, který s jedničkou na svém továrním kupátku vyjel na trať prvního ročníku v roce 1974. Bylo pěkné, že si pořadatelé na tyto legendy vzpomněli a připomněli je také diváků, zvláště mladé generaci. Na snímku zprava O.Horsák, V.Hubáček, dr.R.Ječmínek, F.Udlínek.
K legendám patří také Vladimír Berger (na snímku), bývalý tovární jezdec týmu Škoda, jenž bez rallye nemůže být stejně jako třeba Emil Triner, kterému dělá mechanika věčně usměvavý sympaťák František Salamacha. Je radost potkávat se stále s lidmi, s nimiž jsme na rallye prožili kus života. Berger jel „škodovku/bohemku“ již po pětadvacáté a zároveň získal ještě jeden primát. Ještě nikdy se nikomu nepodařilo odstartoval s jedním vozem a přijet do cíle s druhým. Jak je to možné? Jednoduše. Na Historic Show se totiž nevztahují žádné předpisy, a tak když v pátek odstoupil pro technickou poruchu zapůjčené Škody Fabie, tak v sobotu ráno usedl do Škody 130 RS. „Jdu z extrému do extrému. Před týdnem jsem jezdil se Škodou Fabia 2000, teď se Škodou 130 RS, s níž jsem ovšem až do této chvíle žádnou rallye neabsolvoval“. Měl samozřejmě radost, jen manželka z toho příliš nadšena nebyla: Místo, aby byl doma, tak se zase do něčeho nechal navrtat. Snad se už paní Bergerová na Vláďu nezlobí a my jí za to děkujeme. Lépe totiž nemohl škodovák tělem i duší 25. start oslavit nemohl.
Díky patří samozřejmě také otci a synu Sumovým, kteří v sobotu své vozy Škoda 130 RS poskytli právě Bergerovi a Johny Hauglandovi.
Také na Ladislavu Křečkovi bylo vidět, že je rád, jak si na něj pořadatelé vzpomněli. Sice nestartoval, ale v pátek odpoledne předváděl na autodromu v Sosnové slavný soutěžní vůz Audi quattro S1, které pro tuto příležitost zapůjčila německá firma MTM Mayer. Společně s desítkou vozů MG pražského klubu britských klasických automobilů a sériovým provedením Fordu RS 200 bavil diváky před příjezdem hlavního startovního pole.
V servisní zoně na letišti v Hoškovicích jsme potkali další velkou postavu našeho automobilu sportu. Břetislav Enge si pozorně prohlížel všechny škodovky, hlavně pak stodesítky a důkladně si je fotil. Vážně totiž uvažuje, že by si postavil Škodu 110, s níž kdysi začínal svoji kariéru a vrátil se s ní na závodní tratě. Doufejme, že se mu to podaří.
Rally Bohemia je tedy za námi, ale pořadatelé ani pořádně nevydechnou, a už připravují druhý letošní vrchol. Evropský rallycross, který se pojede první zářijový víkend. A pak se už vrhnou na příští ročník.

Pozn. Průběh letošní Rally Bohemia včetně výsledků najdete na www.rallybohemia.cz

Jindřich Lasík, 7.7.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar