Retromuzeum Strnadice - návrat do doby socialismu a tuzexu
„Alpy tě ohromí, Karle, ale tohle – to tě dojme! Jen se na to podívej! Vidíš to?! A jestli máš srdce, tak to musíš cítit. To není země, to je zahrádka, pravil doktor Skružný, respektive herec Rudolf Hrušínský ve filmu Vesničko má středisková. A jestli nevěříte, tak se zajeďte na Sedlčansko podívat a dáte mu zapravdu.
A když tam budete, potom se zastavte v Retromuzeu ve Strnadicích, jen pár kilometrů od Křečovic, kde se děj filmu odehrává. Tady v bývalém JZD taky uvidíte ráj, i když trochu jiný. Přehlídku poválečných historických automobilů od konce čtyřicátých let až do koncem osmdesátých let, vyráběných v tehdejším Československu, Polsku, NDR, Rumunsko a SSSR. Až na pár typů nechybí ve sbírce pana ing.Libora Kucharskeho prakticky nic. „Nevím, co bych ještě chtěl, asi by se něco našlo. Třeba Tarpan. Ale další prostory zatím nejsou. Taky bych rád třeba Melkuse, nebo aspoň jeho repliku.“
Jako protiklad k socialistické automobilové produkci strojí ve vedlejší hale přehlídka automobilů prodávaných tehdy v Tuzexu. Návštěvník tak má jedinečnou možnost porovnávat, kde byla socialistická auta a kde v té době západní.
Ale vraťme se do socialismu. Návštěvníky vítají nejstarší exponáty jako Aero Minor ll, IFA F9 dovezená ve dvoudveřovém provedení v počtu dvou tisíc kusů, dále P70 předchůdce Trabantu nebo Škoda 1101 Tudor. Společně s nimi tady stojí zástupce Polska – Syrena s dvoudobým tříválcem objemu 842 cm³ a s výkonem 40 k. Z dalších zajímavých exponátu vybíráme krásnou Pobědu, první sovětské auto se samonosnou karosérií. Vyráběla se v letech 1946 až 57.
Licenční výrobu pak převzalo Polsko v podobě Warzsawy. V muzeu uvidíte verzi kombi.
Zajímavý je bezpochyby také automobil Moskvič IŽ 21251, vycházející z Moskviče 412. Liší se jinou maskou, a především zádí ve stylu liftbacku. Poměrně vzácný je Polonez, který se k nám nikdy oficiálně nedovážel. První část muzea končí automobily jako Yugo 45 nebo Zaporožec 212 Tavrija.
Z české produkce vyniká škodovácké kupátko a vzácná dvoudveřová Škoda 1000 MBX.
V další hale, jak jsme už naznačili si můžete prohlédnout přehlídku tuzexových automobilů, prodávaných za tehdejší poukázky zvané bony. Jak se žilo za Tuzexu, si můžete dočíst na poutačích na zdi. Mladá generace bude text asi těžko chápat, my starší se ještě moc dobře pamatujeme.
Přehlídka je velice pestrá, i když je jasné, že nelze zahrnout všechny tehdy dovážené automobily. Za všechny jmenujme přehlídku Renaultů – od 4CV, Dauphine, R8 až po Fuego. Možná bychom se v té to souvislosti přimlouvali dát větší prostor Renaultu 16, vyhlášeným jako Auto roku 1966.
Nechybějí Saab 96 a 99 nebo krásná Toyota Corona či britský Austin Allegro nebo Hillmann atd.
V další hale si prohlédnete celou řadu vozů Tatra 613 v nejrůznějším provedení, včetně sanitky doprovázející prezidentskou kolonu Gustáva Husáka. Zvláštností je provedení kabriolet, vyrobený jako přehlídkový reprezentativní automobil v pěti kusech.
Ve dvou nových menších halách jsou soustředěny dva autobusy RTO a ŠL a malé nákladní automobily. Hned vedle pak sbírka vozů Škoda 1203 a několik východoněmeckých komunálních vozidel Multicar včetně první, přezdívané za mých mladých let ještěrka.
Venku pak stojí mj. tahač návěsů Škoda Xena, který se měl stát vlajkovou lodí automobilky LIAZ, (přejmenované na Škoda Liaz) a vyvést ji z úpadku. Tahač se povedl, záchrana podniku nikoliv. V druhé polovině 90.let bylo vyrobenou pouhých 37 kusů.
Až celé muzeum projdete, doporučujeme si pročítat i vyčerpávající popisky, tak se můžete dát něco malého k občerstvení, děti se mohou v areálu muzea projet na šlapacích kárách a jestli jste si doma zapomněli mobil, potom si můžete zavolat z originální telefonní budky, plně funkční, ale musíte mít drobné.
Návštěvu Retromuzea ve Strnadicích, jednoho z největších automobilových u nás, rozhodně doporučujeme navštívit a podpořit. Vzniklo totiž bez jakýchkoliv dotací.
Otvírací doba
květen
pouze o víkendech 10.00 - 17.00
Červen, červenec, srpen a září
od úterý do neděle 10.00 – 17.00
Říjen
o víkendech 10.00 - 17.00
Listopad, prosinec
pouze po telefonické dohodě
Některé státní svátky
10.00 - 17.00 (aktuální info na webu)
https://www.retroautomuzeum.com
JL 17.5.2021
Jako protiklad k socialistické automobilové produkci strojí ve vedlejší hale přehlídka automobilů prodávaných tehdy v Tuzexu. Návštěvník tak má jedinečnou možnost porovnávat, kde byla socialistická auta a kde v té době západní.
Ale vraťme se do socialismu. Návštěvníky vítají nejstarší exponáty jako Aero Minor ll, IFA F9 dovezená ve dvoudveřovém provedení v počtu dvou tisíc kusů, dále P70 předchůdce Trabantu nebo Škoda 1101 Tudor. Společně s nimi tady stojí zástupce Polska – Syrena s dvoudobým tříválcem objemu 842 cm³ a s výkonem 40 k. Z dalších zajímavých exponátu vybíráme krásnou Pobědu, první sovětské auto se samonosnou karosérií. Vyráběla se v letech 1946 až 57.
Licenční výrobu pak převzalo Polsko v podobě Warzsawy. V muzeu uvidíte verzi kombi.
Zajímavý je bezpochyby také automobil Moskvič IŽ 21251, vycházející z Moskviče 412. Liší se jinou maskou, a především zádí ve stylu liftbacku. Poměrně vzácný je Polonez, který se k nám nikdy oficiálně nedovážel. První část muzea končí automobily jako Yugo 45 nebo Zaporožec 212 Tavrija.
Z české produkce vyniká škodovácké kupátko a vzácná dvoudveřová Škoda 1000 MBX.
V další hale, jak jsme už naznačili si můžete prohlédnout přehlídku tuzexových automobilů, prodávaných za tehdejší poukázky zvané bony. Jak se žilo za Tuzexu, si můžete dočíst na poutačích na zdi. Mladá generace bude text asi těžko chápat, my starší se ještě moc dobře pamatujeme.
Přehlídka je velice pestrá, i když je jasné, že nelze zahrnout všechny tehdy dovážené automobily. Za všechny jmenujme přehlídku Renaultů – od 4CV, Dauphine, R8 až po Fuego. Možná bychom se v té to souvislosti přimlouvali dát větší prostor Renaultu 16, vyhlášeným jako Auto roku 1966.
Nechybějí Saab 96 a 99 nebo krásná Toyota Corona či britský Austin Allegro nebo Hillmann atd.
V další hale si prohlédnete celou řadu vozů Tatra 613 v nejrůznějším provedení, včetně sanitky doprovázející prezidentskou kolonu Gustáva Husáka. Zvláštností je provedení kabriolet, vyrobený jako přehlídkový reprezentativní automobil v pěti kusech.
Ve dvou nových menších halách jsou soustředěny dva autobusy RTO a ŠL a malé nákladní automobily. Hned vedle pak sbírka vozů Škoda 1203 a několik východoněmeckých komunálních vozidel Multicar včetně první, přezdívané za mých mladých let ještěrka.
Venku pak stojí mj. tahač návěsů Škoda Xena, který se měl stát vlajkovou lodí automobilky LIAZ, (přejmenované na Škoda Liaz) a vyvést ji z úpadku. Tahač se povedl, záchrana podniku nikoliv. V druhé polovině 90.let bylo vyrobenou pouhých 37 kusů.
Až celé muzeum projdete, doporučujeme si pročítat i vyčerpávající popisky, tak se můžete dát něco malého k občerstvení, děti se mohou v areálu muzea projet na šlapacích kárách a jestli jste si doma zapomněli mobil, potom si můžete zavolat z originální telefonní budky, plně funkční, ale musíte mít drobné.
Návštěvu Retromuzea ve Strnadicích, jednoho z největších automobilových u nás, rozhodně doporučujeme navštívit a podpořit. Vzniklo totiž bez jakýchkoliv dotací.
Otvírací doba
květen
pouze o víkendech 10.00 - 17.00
Červen, červenec, srpen a září
od úterý do neděle 10.00 – 17.00
Říjen
o víkendech 10.00 - 17.00
Listopad, prosinec
pouze po telefonické dohodě
Některé státní svátky
10.00 - 17.00 (aktuální info na webu)
https://www.retroautomuzeum.com
JL 17.5.2021
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout