SEAT slaví šedesát let
Letos v květnu oslaví SEAT – Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A. šedesáté narozeniny. Situace pro SEAT nebyla zpočátku růžová. V době vzniku neexistovaly fungující továrny a potřebu osobní dopravy uspokojovaly motocykly nebo miniaturní vozítka poháněná motocyklovými motory.
Po několika neúspěšných pokusech se v roce 1948 zrodil projekt SEAT na základě společné iniciativy vlády a konsorcia soukromých investorů. Jednání s několika zahraničními automobilkami nakonec vyústila v dohodu s Fiatem a 9. května 1950 byla oficiálně založena společnost SEAT podpisem smlouvy mezi státní organizací INI sedmi velkými španělskými bankami a italským Fiatem, který přispěl technickou podporou a licencí na výrobu svých modelů.Továrna postavená na pozemku v barcelonské čtvrti Zona Franca zabírala plochu 20 hektarů, budovy stály na ploše 95 000 m², z níž většina patřila montážním halám. Volba hlavního města Katalánska nebyla náhodná. Barcelona je od začátku 20. století centrem španělské automobilové výroby, domácí (Hispano-Suiza, Elizalde) i zahraniční (Ford Motor Ibérica, General Motors Peninsular).
Montážní linka byla uvedena do provozu v květnu 1953 a první SEAT z ní sjel 13. listopadu. Impozantní sedan 1400 A s pohonem zadních kol poháněl vpředu uložený motor o výkonu 44 k. Za den vznikalo 5 vozů a v továrně pracovalo 925 zaměstnanců.
Do konce roku 1954 bylo dodáno 959 vozů, o rok později výroba vzrostla na 3000 vozů a v roce 1957 bylo dosaženo hranice 10 000 vozů. Téměř veškeré komponenty pro model 1400 pocházely ze španělské výroby, čímž vznikla za podpory společnosti SEAT síť národních dodavatelů.
V roce 1957 uvedl SEAT na trh typ 600, který postavil Španělsko doslova na kola. Licenční Fiat 600 s benzinovým čtyřválcem vzadu a pohonem zadních kol změnil podobu španělských ulic a silnic. Nový SEAT vyvolal opravdové nadšení a do března 1957 měla továrna přes 100 000 objednávek a během roku vzrostla výroba na šestinásobek.
Na začátku 60. let byl původní model 1400 A dvakrát modernizován a poslední verze 1400 C naznačovala, jak bude vypadat budoucí model SEAT 1500, který nalezl uplatnění ve státních službách i jako taxi. V roce 1963 byla uvedena verze D. V tuto dobu vzkvétala produkce typu 600, nazývaný seicento. Pro Španělsko měl stejný význam jako Renault 4CV pro Francii, Fiat Topolino a 500 pro Itálii, Mini pro Velkou Británii a Brouk pro Německo. Do roku 1973 jich bylo vyrobeno 800 000. Modelová nabídka byla rozšířena o modely 1500 Familiar,
V roce 1968 přišel na trh nový SEAT 124, počet zaměstnanců se zvýšil na 20 000 a roční produkce se vyšplhala k hranici 200 000 vozů. V následujícím roce byl uveden další exkluzivní model SEAT 1430 a rodinné provedení řady 124.
V roce 1971 se stal SEAT největším průmyslovým podnikem ve Španělsku. V polovině 70. let vlastnilo osobní automobil 48 % španělských domácností, zatímco o 10 let dřív jen 27 %. Počet automobilů na španělských silnicích neustále vzrůstal. Na začátku 70. let jich bylo téměř 2,4 milionu, z nichž polovina s logem SEAT. Nabídku rozšířila sportovní verze modelu 124 a SEAT 132, špičkový model, který navázal na SEAT 1500.
V souladu s tehdejším trendem přešel SEAT v roce 1972 u nového modelu 127 na přední pohon. Tuto novinku brzy doplnily čtyřdveřové a pětidveřové verze z vlastního vývoje, které neměly italský ekvivalent. V roce 1975 bylo otevřeno Technické centrum v Martorellu, jehož úkolem bylo vyvíjet produkty vlastní konstrukce. Jako první zde vznikl SEAT 133, první originální konstrukce značky, která vzešla z platformy 850. Produkce tohoto vozu probíhala na základě licence dokonce i v Argentině a Egyptě. Mezi další novinky patřil motor 1010 cm³/52 k pro model 127 Especial a odvážný SEAT 1200/1430 Sport, jehož podvozek pocházel z modelu 127, zatímco motor o výkonu 67 k poskytla řada 124.
Design sportovního vozu původně navrhl italský designér Aldo Sassano pro NSU s motorem vzadu. SEAT jej převzal včetně otvorů v zadních blatnících, které byly nefunkční, neboť motor byl vpředu. Kupé získalo rychle přezdívku Bocanegra, protože světlomety a masku chladiče rámoval nezávisle na barvě karoserie černý plast. V roce 1977 byl jeho výkon zvýšen na 77 k a označení se změnilo na „1430“.
V roce 1974 dosáhl SEAT obratu necelé miliardy amerických dolarů a stal se osmým největším výrobcem automobilů v Evropě. Poté, co automobilka Authi ukončila v roce 1975 výrobu, převzal SEAT její závod Landaben a převedl do něj výrobu modernizované řady 124. V době, kdy SEAT vyrobil vůz s pořadovým číslem 4 000 000, byly již k dispozici nové modely (128, 131, Ritmo) vedle modernizovaných řad 127 a 132. Závod Landaben začal vyrábět sportovní vozy Lancia Beta Coupe a Beta HPE.
V roce 1978 ovšem SEAT vykázal vysokou ztrátu, přestože vyrobil 288 487 vozů. Odstraněním dovozních překážek a změnou průmyslové politiky země vznikl prostor pro příchod zahraničních společností. INI a banky držící akcie podniku navrhli postupný prodej až 81 % podílu Fiatu v následujících dvou letech. Fiat návrhy akceptoval s řadou podmínek, které zahrnovaly liberalizaci cen osobních vozů, možnost snížit počet zaměstnanců v případě nutnosti a státní záruky na požadované úvěry. Budoucnost společnosti SEAT přinesla ovšem ještě další nečekané zvraty.
Tržní podíl se v 80. letech propadl o 26 %, počet zaměstnanců klesl a ztráty dosáhly v roce 1982 částky přesahující 23,655 miliardy peset. Fiat se pod tíhou finančních ztrát rozhodl, že nepřistoupí ke druhé etapě zvyšování kapitálu a prodá svůj podíl za symbolickou jednu pesetu a zaváže se odkoupit 400 000 vozů vyrobených ve Španělsku během následujících pěti let, aby je prodal pod značkou Fiat.
SEAT během tří let vyvinul tři modely poháněné existujícími motory a představil nový vůz. Obnova značky SEAT zahrnovala nové modré logo a přijetí názvů španělských měst pro nové modely – Ronda, Malaga, Marbella, Ibiza...
Fiat se soudní cestou snažil řešit spor týkající se nového modelu Ronda, navrženého karosárnou Fissore a vyvinutého Technickým centrem SEAT na základě Ritma. Fiat Španělům vytýkal přílišnou podobnost s modelem, z něhož vycházel. SEAT však připravil vůz, na němž byly všechny odlišné díly lakovány jinou barvou, aby dokázal originalitu svého modelu. Soudci v Paříži rozhodli v roce 1983 ve prospěch společnosti SEAT. Dalším pozitivním vývojem byly vznikající slibné vazby s koncernem Volkswagen a představením prvního skutečně španělského vozu vyvinutého společností SEAT začala nová éra rozvoje. Design navrhl slavný Giugiaro a s vývojem motorů pomohl Porsche.
V červnu 1986 získal VW ve španělské automobilce podíl 51 %, který byl ještě téhož roku navýšen na 75 %, ale to již nová historie.
SEAT se také angažoval na sportovním poli.
JL, 11.5.2010
Montážní linka byla uvedena do provozu v květnu 1953 a první SEAT z ní sjel 13. listopadu. Impozantní sedan 1400 A s pohonem zadních kol poháněl vpředu uložený motor o výkonu 44 k. Za den vznikalo 5 vozů a v továrně pracovalo 925 zaměstnanců.
Do konce roku 1954 bylo dodáno 959 vozů, o rok později výroba vzrostla na 3000 vozů a v roce 1957 bylo dosaženo hranice 10 000 vozů. Téměř veškeré komponenty pro model 1400 pocházely ze španělské výroby, čímž vznikla za podpory společnosti SEAT síť národních dodavatelů.
V roce 1957 uvedl SEAT na trh typ 600, který postavil Španělsko doslova na kola. Licenční Fiat 600 s benzinovým čtyřválcem vzadu a pohonem zadních kol změnil podobu španělských ulic a silnic. Nový SEAT vyvolal opravdové nadšení a do března 1957 měla továrna přes 100 000 objednávek a během roku vzrostla výroba na šestinásobek.
Na začátku 60. let byl původní model 1400 A dvakrát modernizován a poslední verze 1400 C naznačovala, jak bude vypadat budoucí model SEAT 1500, který nalezl uplatnění ve státních službách i jako taxi. V roce 1963 byla uvedena verze D. V tuto dobu vzkvétala produkce typu 600, nazývaný seicento. Pro Španělsko měl stejný význam jako Renault 4CV pro Francii, Fiat Topolino a 500 pro Itálii, Mini pro Velkou Británii a Brouk pro Německo. Do roku 1973 jich bylo vyrobeno 800 000. Modelová nabídka byla rozšířena o modely 1500 Familiar,
V roce 1968 přišel na trh nový SEAT 124, počet zaměstnanců se zvýšil na 20 000 a roční produkce se vyšplhala k hranici 200 000 vozů. V následujícím roce byl uveden další exkluzivní model SEAT 1430 a rodinné provedení řady 124.
V roce 1971 se stal SEAT největším průmyslovým podnikem ve Španělsku. V polovině 70. let vlastnilo osobní automobil 48 % španělských domácností, zatímco o 10 let dřív jen 27 %. Počet automobilů na španělských silnicích neustále vzrůstal. Na začátku 70. let jich bylo téměř 2,4 milionu, z nichž polovina s logem SEAT. Nabídku rozšířila sportovní verze modelu 124 a SEAT 132, špičkový model, který navázal na SEAT 1500.
V souladu s tehdejším trendem přešel SEAT v roce 1972 u nového modelu 127 na přední pohon. Tuto novinku brzy doplnily čtyřdveřové a pětidveřové verze z vlastního vývoje, které neměly italský ekvivalent. V roce 1975 bylo otevřeno Technické centrum v Martorellu, jehož úkolem bylo vyvíjet produkty vlastní konstrukce. Jako první zde vznikl SEAT 133, první originální konstrukce značky, která vzešla z platformy 850. Produkce tohoto vozu probíhala na základě licence dokonce i v Argentině a Egyptě. Mezi další novinky patřil motor 1010 cm³/52 k pro model 127 Especial a odvážný SEAT 1200/1430 Sport, jehož podvozek pocházel z modelu 127, zatímco motor o výkonu 67 k poskytla řada 124.
Design sportovního vozu původně navrhl italský designér Aldo Sassano pro NSU s motorem vzadu. SEAT jej převzal včetně otvorů v zadních blatnících, které byly nefunkční, neboť motor byl vpředu. Kupé získalo rychle přezdívku Bocanegra, protože světlomety a masku chladiče rámoval nezávisle na barvě karoserie černý plast. V roce 1977 byl jeho výkon zvýšen na 77 k a označení se změnilo na „1430“.
V roce 1974 dosáhl SEAT obratu necelé miliardy amerických dolarů a stal se osmým největším výrobcem automobilů v Evropě. Poté, co automobilka Authi ukončila v roce 1975 výrobu, převzal SEAT její závod Landaben a převedl do něj výrobu modernizované řady 124. V době, kdy SEAT vyrobil vůz s pořadovým číslem 4 000 000, byly již k dispozici nové modely (128, 131, Ritmo) vedle modernizovaných řad 127 a 132. Závod Landaben začal vyrábět sportovní vozy Lancia Beta Coupe a Beta HPE.
V roce 1978 ovšem SEAT vykázal vysokou ztrátu, přestože vyrobil 288 487 vozů. Odstraněním dovozních překážek a změnou průmyslové politiky země vznikl prostor pro příchod zahraničních společností. INI a banky držící akcie podniku navrhli postupný prodej až 81 % podílu Fiatu v následujících dvou letech. Fiat návrhy akceptoval s řadou podmínek, které zahrnovaly liberalizaci cen osobních vozů, možnost snížit počet zaměstnanců v případě nutnosti a státní záruky na požadované úvěry. Budoucnost společnosti SEAT přinesla ovšem ještě další nečekané zvraty.
Tržní podíl se v 80. letech propadl o 26 %, počet zaměstnanců klesl a ztráty dosáhly v roce 1982 částky přesahující 23,655 miliardy peset. Fiat se pod tíhou finančních ztrát rozhodl, že nepřistoupí ke druhé etapě zvyšování kapitálu a prodá svůj podíl za symbolickou jednu pesetu a zaváže se odkoupit 400 000 vozů vyrobených ve Španělsku během následujících pěti let, aby je prodal pod značkou Fiat.
SEAT během tří let vyvinul tři modely poháněné existujícími motory a představil nový vůz. Obnova značky SEAT zahrnovala nové modré logo a přijetí názvů španělských měst pro nové modely – Ronda, Malaga, Marbella, Ibiza...
Fiat se soudní cestou snažil řešit spor týkající se nového modelu Ronda, navrženého karosárnou Fissore a vyvinutého Technickým centrem SEAT na základě Ritma. Fiat Španělům vytýkal přílišnou podobnost s modelem, z něhož vycházel. SEAT však připravil vůz, na němž byly všechny odlišné díly lakovány jinou barvou, aby dokázal originalitu svého modelu. Soudci v Paříži rozhodli v roce 1983 ve prospěch společnosti SEAT. Dalším pozitivním vývojem byly vznikající slibné vazby s koncernem Volkswagen a představením prvního skutečně španělského vozu vyvinutého společností SEAT začala nová éra rozvoje. Design navrhl slavný Giugiaro a s vývojem motorů pomohl Porsche.
V červnu 1986 získal VW ve španělské automobilce podíl 51 %, který byl ještě téhož roku navýšen na 75 %, ale to již nová historie.
SEAT se také angažoval na sportovním poli.
JL, 11.5.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout