Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

SEAT slaví šedesát let

Letos v květnu oslaví SEAT – Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A. šedesáté narozeniny. Situace pro SEAT nebyla zpočátku růžová. V době vzniku neexistovaly fungující továrny a potřebu osobní dopravy uspokojovaly motocykly nebo miniaturní vozítka poháněná motocyklovými motory.

Po několika neúspěšných pokusech se v roce 1948 zrodil projekt SEAT na základě společné iniciativy vlády a konsorcia soukromých investorů. Jednání s několika zahraničními automobilkami nakonec vyústila v dohodu s Fiatem a 9. května 1950 byla oficiálně založena společnost SEAT podpisem smlouvy mezi státní organizací INI sedmi velkými španělskými bankami a italským Fiatem, který přispěl technickou podporou a licencí na výrobu svých modelů.Továrna postavená na pozemku v barcelonské čtvrti Zona Franca zabírala plochu 20 hektarů, budovy stály na ploše 95 000 m², z níž většina patřila montážním halám. Volba hlavního města Katalánska nebyla náhodná. Barcelona je od začátku 20. století centrem španělské automobilové výroby, domácí (Hispano-Suiza, Elizalde) i zahraniční (Ford Motor Ibérica, General Motors Peninsular).
Montážní linka byla uvedena do provozu v květnu 1953 a první SEAT z ní sjel 13. listopadu. Impozantní sedan 1400 A s pohonem zadních kol poháněl vpředu uložený motor o výkonu 44 k. Za den vznikalo 5 vozů a v továrně pracovalo 925 zaměstnanců.
Do konce roku 1954 bylo dodáno 959 vozů, o rok později výroba vzrostla na 3000 vozů a v roce 1957 bylo dosaženo hranice 10 000 vozů. Téměř veškeré komponenty pro model 1400 pocházely ze španělské výroby, čímž vznikla za podpory společnosti SEAT síť národních dodavatelů.
V roce 1957 uvedl SEAT na trh typ 600, který postavil Španělsko doslova na kola. Licenční Fiat 600 s benzinovým čtyřválcem vzadu a pohonem zadních kol změnil podobu španělských ulic a silnic. Nový SEAT vyvolal opravdové nadšení a do března 1957 měla továrna přes 100 000 objednávek a během roku vzrostla výroba na šestinásobek.
Na začátku 60. let byl původní model 1400 A dvakrát modernizován a poslední verze 1400 C naznačovala, jak bude vypadat budoucí model SEAT 1500, který nalezl uplatnění ve státních službách i jako taxi. V roce 1963 byla uvedena verze D. V tuto dobu vzkvétala produkce typu 600, nazývaný seicento. Pro Španělsko měl stejný význam jako Renault 4CV pro Francii, Fiat Topolino a 500 pro Itálii, Mini pro Velkou Británii a Brouk pro Německo. Do roku 1973 jich bylo vyrobeno 800 000. Modelová nabídka byla rozšířena o modely 1500 Familiar,
V roce 1968 přišel na trh nový SEAT 124, počet zaměstnanců se zvýšil na 20 000 a roční produkce se vyšplhala k hranici 200 000 vozů. V následujícím roce byl uveden další exkluzivní model SEAT 1430 a rodinné provedení řady 124.
V roce 1971 se stal SEAT největším průmyslovým podnikem ve Španělsku. V polovině 70. let vlastnilo osobní automobil 48 % španělských domácností, zatímco o 10 let dřív jen 27 %. Počet automobilů na španělských silnicích neustále vzrůstal. Na začátku 70. let jich bylo téměř 2,4 milionu, z nichž polovina s logem SEAT. Nabídku rozšířila sportovní verze modelu 124 a SEAT 132, špičkový model, který navázal na SEAT 1500.
V souladu s tehdejším trendem přešel SEAT v roce 1972 u nového modelu 127 na přední pohon. Tuto novinku brzy doplnily čtyřdveřové a pětidveřové verze z vlastního vývoje, které neměly italský ekvivalent. V roce 1975 bylo otevřeno Technické centrum v Martorellu, jehož úkolem bylo vyvíjet produkty vlastní konstrukce. Jako první zde vznikl SEAT 133, první originální konstrukce značky, která vzešla z platformy 850. Produkce tohoto vozu probíhala na základě licence dokonce i v Argentině a Egyptě. Mezi další novinky patřil motor 1010 cm³/52 k pro model 127 Especial a odvážný SEAT 1200/1430 Sport, jehož podvozek pocházel z modelu 127, zatímco motor o výkonu 67 k poskytla řada 124.
Design sportovního vozu původně navrhl italský designér Aldo Sassano pro NSU s motorem vzadu. SEAT jej převzal včetně otvorů v zadních blatnících, které byly nefunkční, neboť motor byl vpředu. Kupé získalo rychle přezdívku Bocanegra, protože světlomety a masku chladiče rámoval nezávisle na barvě karoserie černý plast. V roce 1977 byl jeho výkon zvýšen na 77 k a označení se změnilo na „1430“.
V roce 1974 dosáhl SEAT obratu necelé miliardy amerických dolarů a stal se osmým největším výrobcem automobilů v Evropě. Poté, co automobilka Authi ukončila v roce 1975 výrobu, převzal SEAT její závod Landaben a převedl do něj výrobu modernizované řady 124. V době, kdy SEAT vyrobil vůz s pořadovým číslem 4 000 000, byly již k dispozici nové modely (128, 131, Ritmo) vedle modernizovaných řad 127 a 132. Závod Landaben začal vyrábět sportovní vozy Lancia Beta Coupe a Beta HPE.
V roce 1978 ovšem SEAT vykázal vysokou ztrátu, přestože vyrobil 288 487 vozů. Odstraněním dovozních překážek a změnou průmyslové politiky země vznikl prostor pro příchod zahraničních společností. INI a banky držící akcie podniku navrhli postupný prodej až 81 % podílu Fiatu v následujících dvou letech. Fiat návrhy akceptoval s řadou podmínek, které zahrnovaly liberalizaci cen osobních vozů, možnost snížit počet zaměstnanců v případě nutnosti a státní záruky na požadované úvěry. Budoucnost společnosti SEAT přinesla ovšem ještě další nečekané zvraty.
Tržní podíl se v 80. letech propadl o 26 %, počet zaměstnanců klesl a ztráty dosáhly v roce 1982 částky přesahující 23,655 miliardy peset. Fiat se pod tíhou finančních ztrát rozhodl, že nepřistoupí ke druhé etapě zvyšování kapitálu a prodá svůj podíl za symbolickou jednu pesetu a zaváže se odkoupit 400 000 vozů vyrobených ve Španělsku během následujících pěti let, aby je prodal pod značkou Fiat.
SEAT během tří let vyvinul tři modely poháněné existujícími motory a představil nový vůz. Obnova značky SEAT zahrnovala nové modré logo a přijetí názvů španělských měst pro nové modely – Ronda, Malaga, Marbella, Ibiza...
Fiat se soudní cestou snažil řešit spor týkající se nového modelu Ronda, navrženého karosárnou Fissore a vyvinutého Technickým centrem SEAT na základě Ritma. Fiat Španělům vytýkal přílišnou podobnost s modelem, z něhož vycházel. SEAT však připravil vůz, na němž byly všechny odlišné díly lakovány jinou barvou, aby dokázal originalitu svého modelu. Soudci v Paříži rozhodli v roce 1983 ve prospěch společnosti SEAT. Dalším pozitivním vývojem byly vznikající slibné vazby s koncernem Volkswagen a představením prvního skutečně španělského vozu vyvinutého společností SEAT začala nová éra rozvoje. Design navrhl slavný Giugiaro a s vývojem motorů pomohl Porsche.
V červnu 1986 získal VW ve španělské automobilce podíl 51 %, který byl ještě téhož roku navýšen na 75 %, ale to již nová historie.
SEAT se také angažoval na sportovním poli.



JL, 11.5.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar