Silvretta Classic - déšť, mlha a zima
Jubilejní 10. ročník Silvretta Classic Rallye Montafon byl opravdu jen pro silné nátury, zvláště ty, které jely v otevřených vozech nebo jen s jakousi symbolickou plátěnou střechou.
Kromě nejkratší třetí etapy provázel 170 posádek prakticky neustále jen déšť, mlha a zima, a sluníčko viděly pouze sporadicky. Například druhá, nejdelší 400 kilometrů dlouhá etapa začínala už v půl osmé ráno a hned zavedla soutěžící na proslulou horskou silnici Silvretta se 32 imposantními vlásenkami až do výšky 2032 metrů nad mořem. Tam byly pouze tři stupně nad nulou. O tři dny později zde ležel už sníh. Poté pokračovali do Landecku a poprvé v historii soutěže objížděli masiv Silvretty přes Davos a Vaduz. Na této etapě je čekal ještě jeden průsmyk – Flüelapass s výškou 2383 metrů. Účastníci, kteří absolvovali soutěž v předválečných otevřených vozech zaslouží letos opravdu velký obdiv. A většinou navíc nebyli ani nejmladší, ale páni a dámy v nejlepších letech. To platí také o devítinásobných vítězích Mille Miglia, manželském páru Giuliano Cané a Lucia Galliani z Boloni. Startovali s BMW 328 Mille Miglia, vyrobeným v roce 1940 pro slavný italský závod. Na Silvretta Classic zopakovali letos prvenství z roku 2003, tentokrát před Maďary Ilkovitzem a Mozesem na Alfě Romeo C6 2500 Corsa. S náročnou tratí, 605 kilometrů dlouhou (čistá jízdní doba 18 h 15 minut) se nevypořádalo pouhých 25 posádek.
Celou trasu mezi horskými velikány absolvoval také nejstarší automobil Rally AZ Boattail z roku 1924, poháněný řadovým čtyřválcem 1,1 litru o výkonu 40 k. Kromě toho, že byl nejstarší, byl zároveň nejméně pohodlným, když spolujezdkyně seděla šikmo za řidičem. Ještě slabší byl legendární Brouk s výkonem 24 k, vyrobený v roce 1951. Za jeho volantem seděl Prof. Wilfried Bockelmann a nezapomněl ani na historické lyže s kandaharem a bambusovými hůlkami. Kdyby se jel závod o čtyři dny později, tak si mohl i zalyžovat. Jen 46 koní měl unikátní sportovní Fiat 520, byť jej poháněl šestiválec 2,2 litru. Naopak Bentley model 4 ½ se čtyřválcem dosahoval výkonu 260 k. A co teprve kompresorové Mercedesy SSK, jejichž sedmilitrové šestiválce měly výkon 225 k či vzácné závodní Maserati 6C z roku 1834 dokonce 300 k, které poskytoval šestiválec objemu 3,8 litru.
Zajímavých automobilů se sešla opět celá řada, celkem 53 různých značek, nechybělo ani několik atraktivních soutěžních speciálů jako Lancia Stratos nebo Ford RS 200, k nimž se vrátíme samostatným článkem. Vedle čtyř desítek vozů předválečné éry a sportovních či cestovních automobilů 50. a 60. let se představily také automobily kategorie Youngtimer.
Při každé veteránské soutěži se nejde vždy několik rarit. Tentokrát mezi ně patřily například Ford Ranchero nebo Chrysler Imperial Coupé z roku 1972, nejdelší automobil, jehož řidič Stephan Möller „Elvis Presley“ to neměl v úzkých zatáčkách vůbec jednoduché. K unikátním vzácným vozům patřil italský Interemeccanica Italia Spider (V8 4.9/206 k, 1969), kombík Aston Martin DB5 Shooting Brake (4.0/320 k) nebo Lancia Appia Zagato poháněná pouze 1,1 litrovým čtyřválcem. Vůbec nejsilnějším automobilem na letošní Silvretta Classic byl Facel Vega, jehož vidlicový osmiválec o objemu 6,7 litru se pyšnil výkonem 390 k.
Celá oblast po několik dní soutěží doslova žije, na každém kroku vás provázejí upoutávky, lidé jsou velice dobře informování kudy trať vede a v kolik hodin budou účastníci projíždět. A ještě něco, co můžeme pořadatelům z redakce časopisu Motor Klassik závidět, je oficiální program, nebo spíše publikace formátu A5. Na 150 stránkách za pouhé 1,50 eur se v něm lze dočíst mnoho zajímavého a také si prohlédnout fotografie všech zúčastněných vozidel. Něco takového nenajdeme na žádné naší, byť sebevětší veteránské akci a to je rozhodně škoda. .
Jindřich Lasík, 12.7.2007
Celou trasu mezi horskými velikány absolvoval také nejstarší automobil Rally AZ Boattail z roku 1924, poháněný řadovým čtyřválcem 1,1 litru o výkonu 40 k. Kromě toho, že byl nejstarší, byl zároveň nejméně pohodlným, když spolujezdkyně seděla šikmo za řidičem. Ještě slabší byl legendární Brouk s výkonem 24 k, vyrobený v roce 1951. Za jeho volantem seděl Prof. Wilfried Bockelmann a nezapomněl ani na historické lyže s kandaharem a bambusovými hůlkami. Kdyby se jel závod o čtyři dny později, tak si mohl i zalyžovat. Jen 46 koní měl unikátní sportovní Fiat 520, byť jej poháněl šestiválec 2,2 litru. Naopak Bentley model 4 ½ se čtyřválcem dosahoval výkonu 260 k. A co teprve kompresorové Mercedesy SSK, jejichž sedmilitrové šestiválce měly výkon 225 k či vzácné závodní Maserati 6C z roku 1834 dokonce 300 k, které poskytoval šestiválec objemu 3,8 litru.
Zajímavých automobilů se sešla opět celá řada, celkem 53 různých značek, nechybělo ani několik atraktivních soutěžních speciálů jako Lancia Stratos nebo Ford RS 200, k nimž se vrátíme samostatným článkem. Vedle čtyř desítek vozů předválečné éry a sportovních či cestovních automobilů 50. a 60. let se představily také automobily kategorie Youngtimer.
Při každé veteránské soutěži se nejde vždy několik rarit. Tentokrát mezi ně patřily například Ford Ranchero nebo Chrysler Imperial Coupé z roku 1972, nejdelší automobil, jehož řidič Stephan Möller „Elvis Presley“ to neměl v úzkých zatáčkách vůbec jednoduché. K unikátním vzácným vozům patřil italský Interemeccanica Italia Spider (V8 4.9/206 k, 1969), kombík Aston Martin DB5 Shooting Brake (4.0/320 k) nebo Lancia Appia Zagato poháněná pouze 1,1 litrovým čtyřválcem. Vůbec nejsilnějším automobilem na letošní Silvretta Classic byl Facel Vega, jehož vidlicový osmiválec o objemu 6,7 litru se pyšnil výkonem 390 k.
Celá oblast po několik dní soutěží doslova žije, na každém kroku vás provázejí upoutávky, lidé jsou velice dobře informování kudy trať vede a v kolik hodin budou účastníci projíždět. A ještě něco, co můžeme pořadatelům z redakce časopisu Motor Klassik závidět, je oficiální program, nebo spíše publikace formátu A5. Na 150 stránkách za pouhé 1,50 eur se v něm lze dočíst mnoho zajímavého a také si prohlédnout fotografie všech zúčastněných vozidel. Něco takového nenajdeme na žádné naší, byť sebevětší veteránské akci a to je rozhodně škoda. .
Jindřich Lasík, 12.7.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout