Škoda 130 RS A5 - zachráněný unikát
Letos si připomínáme padesáté narozeniny soutěžního a závodního speciálu Škoda 130 RS, jenž proslavil značku prakticky v celé Evropě. Ale už o rok později začal vývoj další verze, která měla úspěšnou stotřicítku nahradit.
Současně se hledaly cesty jak využít konstrukčního potenciálu úspěšného vozu i v dalších třídách podle tehdejších předpisů FIA. A tak se v roce 1978 zrodila Škoda typ 738, respektive Škoda 130 RS A5, určené pro závody na okruzích a do vrchu. Především však sloužil mladoboleslavským vývojářům k ověření nového uspořádání i tvaru karoserie.
„Evoluce“ vycházela ze Škody 130 RS, ale s hodně pozměněnou karosérii. Celou přední část bylo možné odklopit a pod ní se nacházela pouze palivová nádrž. Od původního okruhového provedení se vůz lišil jinak tvarovanou přídí s několika variantami řešení tvaru předního spoileru, velkými vstupy na bocích vozu pro přívod vzduchu k chladiči, který se přestěhoval z přídě do zadních blatníků ve stylu Porsche 935.
Mohutné zadní křídlo nahradilo charakteristicky tvarovanou záď stotřicítek. Rozdělení chladiče do obou blatníků umožnilo snížit příď vozu s novým tvarem kapoty zavazadlového prostoru. Přední spoiler existoval ve třech tvarových provedeních podle charakteru tratě. Kromě úprav na karoserii byl přepracován rovněž podvozek s tlumiči Koni a zadní náprava dostala kotoučové brzdy.
Pomocí vláken umístěných na polovině povrchu karosérie bylo při aerodynamických zkouškách na letišti v Hoškovicích při rychlosti 160 km/h sledováno obtékání vzduchu. Pro zvýšení stability a přítlaku k vozovce byl vůz osazen spoilery, rozšířenými prahy a vzadu velkým křídlem.
Vůz zpočátku poháněl zážehový čtyřválec objemu 1771 cm³ ze Škody 180 RS z roku 1974 (vrtání 87 mm, zdvih 74,5 mm, komprese 11:1) s výkonem 154 k při 6250/min. Později se motor zmenšil na 1,6 litru, ovšem výkon vzrostl na 140 kW (190 k). Během vývoje byl zkoušen také prototypový motor Škoda typ 737 konstruovaný Ing. Musalem o objemu 1589 cm³ se čtyřventilovou technikou, rozvodem 2×OHC a používaný ve Škodě 733 Spider. Umožňoval výkon 140 kW (190 k) při 8500/min. Automobil měl pětistupňovou převodovku původně použitou v prototypu Š 130 RS.
Poprvé se 710 kilogramů vážící automobil postavil na start skupiny B6 do 2000 cm³ v srpnu roku 1978 na okruhu v Mostě s Jaroslavem Bobkem za volantem. V tréninku obsadil mezi spidery, startujícími běžně v závodech Intersérie čtvrté místo. V závodě bohužel musel odstoupit pro poruchu mazání z třetího místa za vozy Lola.
JL 7.4.2025
„Evoluce“ vycházela ze Škody 130 RS, ale s hodně pozměněnou karosérii. Celou přední část bylo možné odklopit a pod ní se nacházela pouze palivová nádrž. Od původního okruhového provedení se vůz lišil jinak tvarovanou přídí s několika variantami řešení tvaru předního spoileru, velkými vstupy na bocích vozu pro přívod vzduchu k chladiči, který se přestěhoval z přídě do zadních blatníků ve stylu Porsche 935.
Mohutné zadní křídlo nahradilo charakteristicky tvarovanou záď stotřicítek. Rozdělení chladiče do obou blatníků umožnilo snížit příď vozu s novým tvarem kapoty zavazadlového prostoru. Přední spoiler existoval ve třech tvarových provedeních podle charakteru tratě. Kromě úprav na karoserii byl přepracován rovněž podvozek s tlumiči Koni a zadní náprava dostala kotoučové brzdy.
Pomocí vláken umístěných na polovině povrchu karosérie bylo při aerodynamických zkouškách na letišti v Hoškovicích při rychlosti 160 km/h sledováno obtékání vzduchu. Pro zvýšení stability a přítlaku k vozovce byl vůz osazen spoilery, rozšířenými prahy a vzadu velkým křídlem.
Vůz zpočátku poháněl zážehový čtyřválec objemu 1771 cm³ ze Škody 180 RS z roku 1974 (vrtání 87 mm, zdvih 74,5 mm, komprese 11:1) s výkonem 154 k při 6250/min. Později se motor zmenšil na 1,6 litru, ovšem výkon vzrostl na 140 kW (190 k). Během vývoje byl zkoušen také prototypový motor Škoda typ 737 konstruovaný Ing. Musalem o objemu 1589 cm³ se čtyřventilovou technikou, rozvodem 2×OHC a používaný ve Škodě 733 Spider. Umožňoval výkon 140 kW (190 k) při 8500/min. Automobil měl pětistupňovou převodovku původně použitou v prototypu Š 130 RS.
Poprvé se 710 kilogramů vážící automobil postavil na start skupiny B6 do 2000 cm³ v srpnu roku 1978 na okruhu v Mostě s Jaroslavem Bobkem za volantem. V tréninku obsadil mezi spidery, startujícími běžně v závodech Intersérie čtvrté místo. V závodě bohužel musel odstoupit pro poruchu mazání z třetího místa za vozy Lola.
JL 7.4.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout