Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda v Kvasinách slaví 80 let

Závod společnosti ŠKODA AUTO v Kvasinách slaví 80. výročí založení. Od zahájení výroby v roce 1934, bylo vyrobeno přes 1,5 milionu automobilů. Od roku 1947 z linky sjíždí vozy značky ŠKODA. Dnes v Kvasinách vyrábí zhruba 4.200 zaměstnanců modely ŠKODA Superb, Yeti a Roomster.

Historie sahá do dvacátých let, kdy ing. František Janeček, majitel továrny Jawa, koupil část Solnického panství, jehož součástí byla mj. i parní pila a bednárna. V těchto prostorech začal v roce 1934 vyrábět karosérie pro Jawu 700, v licenci DKW. Ty pak byly vlakem převáženy ke konečné montáži do Týnce nad Sázavou a Brodců.


O čtyři roky později byla do výroby připravena Jawa Minor s objemem 600 ccm, ale během druhé světové války byla produkce karosérií zastavena a závod přešel na zbrojařský…Přesto byl za války tajně v Kvasinách vyvíjen Jawa Minor II, známý spíše jako Aero Minor. Výsledkem bylo několik prototypů a předváděcích vozů. Ale k sériové výrobě nedošlo. V prvních poválečných letech vzniklo v Kvasinách pět set karosérií Jawa Minor I, od roku 1946 se zde kompletovaly celé automobily, zatímco Jawa Minoir II přešla do Leteckých závodů v Letňanech.


Automobily se do podhůří Orlických hor vrátily až po jednání s AZNP Mladá Boleslav. Prvním vozem ŠKODA se stala roce 1947 tehdejší ŠKODA Superb, luxusní model své doby.

O dva roky později se objevila Škoda 1101 v provedení roadster a „stejšnů“ a 1200 jako sedan nebo sanita. Na přelomu 50. a 60 let přišla na řadu Škoda 445 Octavia Combi a především kabriolet Felicia ( v letech 1958-1964 bylo vyrobeno ca 15 000 ks), následovaly ŠKODA 110 R Coupé (1970-1980) a nejrůznější užitkové verze odvozené od Škody Felicia včetně pikapu a Volkswagenu Caddy (1995-2001).


Rozhodujícím milníkem v moderní historii bylo v roce 2001 zahájení výroby první „novodobé“ generace vozu ŠKODA Superb. Nová vlajková loď značky ŠKODA znamenala před 13 lety začátek razantního rozšiřování a modernizace závodu až do podoby moderní automobilky. Jen pro zahájení výroby Superbu investovala ŠKODA v Kvasinách na počátku tisíciletí společně s koncernem VW zhruba 190 milionů eur.


Od roku 2001 se kvasinský závod společnosti ŠKODA AUTO postupně rozšiřoval. V roce 2006 byl představen nový model Roomster a o tři roky později ŠKODA Yeti.

Spolu s rozšiřováním palety vozů vyráběných v Kvasinách vzrostla celková roční výroba v tomto závodě 20.000 na 150.000 vozů. Koncem roku 2013 opustil brány kvasinského závodu 1,5miliontý vůz. Z linky zde dnes sjíždí modely ŠKODA Superb, Yeti a Roomster.
V souvislosti s modelovou ofenzívou investovala ŠKODA v letech 2001 až 2013 do závodu zhruba 650 milionů eur. V polovině roku 2013 byla uvedena do provozu nová kogenerační jednotka.


V následujících letech bude ŠKODA AUTO svůj závod v Kvasinách dále rozšiřovat. Mimo jiné se dokončuje nová svařovna a rozšiřují se provozy montáže a logistiky, obnovuje se také infrastruktura závodu. Se zhruba 4.200 zaměstnanci je kvasinský závod společnosti ŠKODA AUTO největším průmyslovým zaměstnavatelem v Královéhradeckém kraji. Na počátku devadesátých let měl pouze 500 zaměstnanců.


80 let výroby automobilů v Kvasinách – důležité milníky


1934
Založení karosárny Jawa v Kvasinách


1947
ŠKODA Superb


1959
ŠKODA Felicia


1970
ŠKODA 110 R


1981
ŠKODA Garde/Rapid


1991
ŠKODA se stává součástí koncernu Volkswagen


2001
ŠKODA Superb


2006
ŠKODA Roomster

2009
ŠKODA Yeti


2013


Leden: Do Kvasin se vrací montáž modelu ŠKODA Roomster
Listopad: V Kvasinách sjíždí z linky 1,5miliontý vůz
Prosinec: V Kvasinách byla vyrobena 500.000. ŠKODA Superb druhé generace



JL, 26.9.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar