Škoda v Kvasinách slaví 80 let
Závod společnosti ŠKODA AUTO v Kvasinách slaví 80. výročí založení. Od zahájení výroby v roce 1934, bylo vyrobeno přes 1,5 milionu automobilů. Od roku 1947 z linky sjíždí vozy značky ŠKODA. Dnes v Kvasinách vyrábí zhruba 4.200 zaměstnanců modely ŠKODA Superb, Yeti a Roomster.
Historie sahá do dvacátých let, kdy ing. František Janeček, majitel továrny Jawa, koupil část Solnického panství, jehož součástí byla mj. i parní pila a bednárna. V těchto prostorech začal v roce 1934 vyrábět karosérie pro Jawu 700, v licenci DKW. Ty pak byly vlakem převáženy ke konečné montáži do Týnce nad Sázavou a Brodců.
O čtyři roky později byla do výroby připravena Jawa Minor s objemem 600 ccm, ale během druhé světové války byla produkce karosérií zastavena a závod přešel na zbrojařský…Přesto byl za války tajně v Kvasinách vyvíjen Jawa Minor II, známý spíše jako Aero Minor. Výsledkem bylo několik prototypů a předváděcích vozů. Ale k sériové výrobě nedošlo. V prvních poválečných letech vzniklo v Kvasinách pět set karosérií Jawa Minor I, od roku 1946 se zde kompletovaly celé automobily, zatímco Jawa Minoir II přešla do Leteckých závodů v Letňanech.
Automobily se do podhůří Orlických hor vrátily až po jednání s AZNP Mladá Boleslav. Prvním vozem ŠKODA se stala roce 1947 tehdejší ŠKODA Superb, luxusní model své doby.
O dva roky později se objevila Škoda 1101 v provedení roadster a „stejšnů“ a 1200 jako sedan nebo sanita. Na přelomu 50. a 60 let přišla na řadu Škoda 445 Octavia Combi a především kabriolet Felicia ( v letech 1958-1964 bylo vyrobeno ca 15 000 ks), následovaly ŠKODA 110 R Coupé (1970-1980) a nejrůznější užitkové verze odvozené od Škody Felicia včetně pikapu a Volkswagenu Caddy (1995-2001).
Rozhodujícím milníkem v moderní historii bylo v roce 2001 zahájení výroby první „novodobé“ generace vozu ŠKODA Superb. Nová vlajková loď značky ŠKODA znamenala před 13 lety začátek razantního rozšiřování a modernizace závodu až do podoby moderní automobilky. Jen pro zahájení výroby Superbu investovala ŠKODA v Kvasinách na počátku tisíciletí společně s koncernem VW zhruba 190 milionů eur.
Od roku 2001 se kvasinský závod společnosti ŠKODA AUTO postupně rozšiřoval. V roce 2006 byl představen nový model Roomster a o tři roky později ŠKODA Yeti.
Spolu s rozšiřováním palety vozů vyráběných v Kvasinách vzrostla celková roční výroba v tomto závodě 20.000 na 150.000 vozů. Koncem roku 2013 opustil brány kvasinského závodu 1,5miliontý vůz. Z linky zde dnes sjíždí modely ŠKODA Superb, Yeti a Roomster.
V souvislosti s modelovou ofenzívou investovala ŠKODA v letech 2001 až 2013 do závodu zhruba 650 milionů eur. V polovině roku 2013 byla uvedena do provozu nová kogenerační jednotka.
V následujících letech bude ŠKODA AUTO svůj závod v Kvasinách dále rozšiřovat. Mimo jiné se dokončuje nová svařovna a rozšiřují se provozy montáže a logistiky, obnovuje se také infrastruktura závodu. Se zhruba 4.200 zaměstnanci je kvasinský závod společnosti ŠKODA AUTO největším průmyslovým zaměstnavatelem v Královéhradeckém kraji. Na počátku devadesátých let měl pouze 500 zaměstnanců.
80 let výroby automobilů v Kvasinách – důležité milníky
1934
Založení karosárny Jawa v Kvasinách
1947
ŠKODA Superb
1959
ŠKODA Felicia
1970
ŠKODA 110 R
1981
ŠKODA Garde/Rapid
1991
ŠKODA se stává součástí koncernu Volkswagen
2001
ŠKODA Superb
2006
ŠKODA Roomster
2009
ŠKODA Yeti
2013
Leden: Do Kvasin se vrací montáž modelu ŠKODA Roomster
Listopad: V Kvasinách sjíždí z linky 1,5miliontý vůz
Prosinec: V Kvasinách byla vyrobena 500.000. ŠKODA Superb druhé generace
JL, 26.9.2014
O čtyři roky později byla do výroby připravena Jawa Minor s objemem 600 ccm, ale během druhé světové války byla produkce karosérií zastavena a závod přešel na zbrojařský…Přesto byl za války tajně v Kvasinách vyvíjen Jawa Minor II, známý spíše jako Aero Minor. Výsledkem bylo několik prototypů a předváděcích vozů. Ale k sériové výrobě nedošlo. V prvních poválečných letech vzniklo v Kvasinách pět set karosérií Jawa Minor I, od roku 1946 se zde kompletovaly celé automobily, zatímco Jawa Minoir II přešla do Leteckých závodů v Letňanech.
Automobily se do podhůří Orlických hor vrátily až po jednání s AZNP Mladá Boleslav. Prvním vozem ŠKODA se stala roce 1947 tehdejší ŠKODA Superb, luxusní model své doby.
O dva roky později se objevila Škoda 1101 v provedení roadster a „stejšnů“ a 1200 jako sedan nebo sanita. Na přelomu 50. a 60 let přišla na řadu Škoda 445 Octavia Combi a především kabriolet Felicia ( v letech 1958-1964 bylo vyrobeno ca 15 000 ks), následovaly ŠKODA 110 R Coupé (1970-1980) a nejrůznější užitkové verze odvozené od Škody Felicia včetně pikapu a Volkswagenu Caddy (1995-2001).
Rozhodujícím milníkem v moderní historii bylo v roce 2001 zahájení výroby první „novodobé“ generace vozu ŠKODA Superb. Nová vlajková loď značky ŠKODA znamenala před 13 lety začátek razantního rozšiřování a modernizace závodu až do podoby moderní automobilky. Jen pro zahájení výroby Superbu investovala ŠKODA v Kvasinách na počátku tisíciletí společně s koncernem VW zhruba 190 milionů eur.
Od roku 2001 se kvasinský závod společnosti ŠKODA AUTO postupně rozšiřoval. V roce 2006 byl představen nový model Roomster a o tři roky později ŠKODA Yeti.
Spolu s rozšiřováním palety vozů vyráběných v Kvasinách vzrostla celková roční výroba v tomto závodě 20.000 na 150.000 vozů. Koncem roku 2013 opustil brány kvasinského závodu 1,5miliontý vůz. Z linky zde dnes sjíždí modely ŠKODA Superb, Yeti a Roomster.
V souvislosti s modelovou ofenzívou investovala ŠKODA v letech 2001 až 2013 do závodu zhruba 650 milionů eur. V polovině roku 2013 byla uvedena do provozu nová kogenerační jednotka.
V následujících letech bude ŠKODA AUTO svůj závod v Kvasinách dále rozšiřovat. Mimo jiné se dokončuje nová svařovna a rozšiřují se provozy montáže a logistiky, obnovuje se také infrastruktura závodu. Se zhruba 4.200 zaměstnanci je kvasinský závod společnosti ŠKODA AUTO největším průmyslovým zaměstnavatelem v Královéhradeckém kraji. Na počátku devadesátých let měl pouze 500 zaměstnanců.
80 let výroby automobilů v Kvasinách – důležité milníky
1934
Založení karosárny Jawa v Kvasinách
1947
ŠKODA Superb
1959
ŠKODA Felicia
1970
ŠKODA 110 R
1981
ŠKODA Garde/Rapid
1991
ŠKODA se stává součástí koncernu Volkswagen
2001
ŠKODA Superb
2006
ŠKODA Roomster
2009
ŠKODA Yeti
2013
Leden: Do Kvasin se vrací montáž modelu ŠKODA Roomster
Listopad: V Kvasinách sjíždí z linky 1,5miliontý vůz
Prosinec: V Kvasinách byla vyrobena 500.000. ŠKODA Superb druhé generace
JL, 26.9.2014
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout