Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Technické muzeum Liberec - můžeme jen doporučit

Od otevření nového Technického muzea v Liberci uplynulo teprve půl roku a jeho návštěvu můžeme každému doporučit. Velice mile nás prostředí překvapilo, i výběr exponátů. Pokud stihnete návštěvu do konce dubna, potom uvidíte exponáty, které jsou v současné době vystaveny, pak bude změna.

V současné době uvidíte asi patnáct automobilů a stejný počet motocyklů. Poté bude expozice vyměněna a uvidíte i jiné dopravní prostředky. „Zavázali jsme se, že exponáty budeme jednou ročně obměňovat. Nyní to jsou třeba automobily z Velké Británie a škodovky s motorem vzadu, v sezóně 2015 -16 to budou mimo jiné švédské automobily Saab a také automobil, který na začátku devadesátých let měl svou cenou 93 000 Kč rozvířit český trh s novými auty. Dochoval se ale jediný, a naštěstí jsme ho objevili,“ říká kurátor sbírky pan Petr Kupmfe.

A dodává „Kdysi slavné liberecké výstaviště známé svojí zkratkou LVT se stalo domovem ojedinělého projektu - nově založeného technického muzea. Jeho kořeny je potřeba hledat hned ve dvou místech. Jedním byl projekt tramvajového muzea, který měl zaujmout místo většiny stále stojících pavilonů a připomenout zajímavou historii úzkokolejných tramvají v Liberci i sousedním Jablonci nad Nisou. Z nejrůznějších důvodů se projekt neuskutečnil. Druhým kořenem současného Technického muzea je čilé veteránské hnutí na Liberecku a touha veteránistů mít své vlastní muzeum. Oba tyto proudy se již v létě roku 2013 začaly spojovat a uspořádaly v areálu výstaviště výstavu k výročí 125. let motorismu na Liberecku. Pouhých 10 dnů trvající výstava měla u veřejnosti velký úspěch, který vedl k myšlence, usídlit se na libereckém výstavišti nastálo.“ Po dlouhých jednáních dostal nově založený spolek Technického muzea Liberec od města klíče od pavilonu G bývalého výstaviště.

Mezi exponáty Technického muzea najdeme hlavně automobily a motocykly, ale i část letadla, jízdní kola, dva tramvajové vozy, asi tisícovku automobilových modelů a celou řadu dalších artefaktů. Největší exponáty se ani nevešly dovnitř pavilonu, a tak sněžná rolba Ratrac, která od roku 1972 až do 90. let upravovala svahy pod Ještědem, je před vchodem. Od března jí společnost dělá lokotraktor LKM 4N z bývalé NDR, zapůjčený fanoušky železnic ze sousedního Německa.

Známý jablonecký veteránista zapůjčil muzeu dva vozy – Praga Alfa Phaeton (1924) nebo Laurin Klement – Škoda (1927). Tento automobil, vzhledem k tomu, že na chladiči najdeme oba jeho názvy, nám připomíná, že letos uplyne devadesát let od spojení Škodových závodů a firmy Laurin Klement. U vchodu „právě probíhá“ renovace Walteru WIZ (1924) a hned vedle stojí nálezový Wanderer W24 (1938), který jezdil až do konce sedmdesátých let.
Rozhodně zajímavým exponátem je Multicar M21 (1963), který si my starší ještě pamatujeme. Ovšem tenhle je upravený na kolejový rozchod 1000 mm. Novější generaci automobilů představuje NSU RO 80 s Wankelovým motorem, vyráběný v letech 1967 až 1977 a vyhlášený evropským autem roku. Své kouzlo má i přehlídka motocyklů značek Indian, Ariel, Gnome Rhone, Excelsior, AJW atd.

Technické muzeum v Liberci na Masarykově ulici má otevřeno od úterý do neděle od 10 do 17 hodin. Po telefonické dohodě si lze domluvit komentovanou prohlídku v českém nebo německém jazyce. Základní vstupné činí 100 Kč, pro děti a důchodce polovina. Rodinné vstupné – dva dospělí a neomezený počet dětí je 200 Kč. V případě, že dorazí organizovaná skupina s veterány nebo jinými vozidly (klubové výjezdy, motorkáři atp.) čítající více než 10 účastníků má vstupné dobrovolné.
Prohlídku muzea můžete spojit s návštěvou nedaleké zoologické zahrady nebo botanické, které obě leží nedaleko.


J.Lasík 11.4.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar